lary 3 Postad 8 Juni , 2018 Hej! Jag har skaffat Plastimo rullfocksbeslag och har en ganska stor genua permanent som rullfock.Det blir en ganska tjock rulle som väl fyller ut kapellet. Att hissa kapellet och följa med med dragkedjan är lite bökigt. Har hört att man kan sätta en gummilina ca en halv meter lång mellan dragkedjans "handtag" och nånstans nere på rullen.När man hissar stängs dragkedjan av sig själv utom sista halvmetern. Är det så enkelt som jag har fått för mig eller finns det några dolda problem här? Förstår att rullen måste vara väl rullad men när man kommit förbi skothornet så borde det gå problemfritt. Hälsningar Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 Juni , 2018 Så enkelt är det. Sydde själv ett sånt kapell under våren och har en gummistropp i dragpluppen. Stroppen fäster jag på fördäck, och sen är det bara att dra upp kapellet med fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lary 3 Postad 9 Juni , 2018 Tack Raol! Det är som jag tror. //Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 10 Juni , 2018 1/2 meter tycker jag är snålt jag har näst två meter, då hinner dragkedehalvorna bli nästan helt parallelll inan de skall slutas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 10 Juni , 2018 (redigerade) Jag har nog 1.5 m snodd, men den är ju väldigt elastisk så den kan säkert bli tre meter eller mer. Jag knyter fast den så den "drar" ungefär en decimeter ovanför skothornet. Där är det för tjockt för att funka ändå. Men det är ju väldigt enkelt att själv prova sig fram till lagom längd. 2-3 försök så är det klart. Gummisnodd är billigt. Tror den kostade några kronor per meter... Redigerad 10 Juni , 2018 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser