Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
ecvator

CAV filter

Rekommendera Poster

Har lite problem med min båt och bränslepumpen som går ojämt och låter lite skrikigt. Bytte idag till en begagnad och den uppförde sig ungefär samma. Börjar tro att det inte är bränslepumpen... någon som har ett tips?

Motor: Volvo Penta GXI-F V8 5.0L

Har också en annan fråga (där av bilden) när jag skulle byta bensinpumpen ville jag också byta mina filter, när jag lossade toppen på vattenavskiljarfiltret så hittade jag inget filter!? Är den konan i insatsen som separerar eventuellt vatten? Någon som har någon aning? Eller är det något special pappfilter som skall sitta någonstans? Är ett CAV filter. Båten är från 2006.

Tacksam för lite klurighet😀👍

1AA272CF-95C7-46E7-B212-37B0494828C0.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den typen av vattenavskiljare ska det inte vara något filter.

Det har varit en bra och lättskött vattenavskiljare både för bensin och diesel, men dagens bränsle blandas mycket lätt med vatten så funktionen är tyvärr inte längre så bra, vilket det har gemensamt med vattenavskiljare med filter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar, så vad du säger är att igentligen inte finns något bra filter till dagens bränsle? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev ecvator:

Tack för ditt svar, så vad du säger är att igentligen inte finns något bra filter till dagens bränsle? 

Beträffande vattenseparering; ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara gummipackningarna till vattenavskiljaren som inte hamnat rätt. Då suger pumpen luft, och låter konstigt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...