auxvoice 8 Postad 7 Juni , 2018 Kanske fel forum men ska byta axeltappar på min båtkärra, funderar på om jag ska ha bult igenom eller om jag ska gänga och sätta dit skruv istället, spelar det någon roll? Båten väger över 1 ton så vill att det ska hålla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juni , 2018 Vore bra med en bild eller annat som förtydligar din fråga! (En "axeltapp" är väl per definition den del av en axel där nån sorts rulle, hjul snurrar. Själva `tappen´ innehåller lagringen, typ glidbussning eller kul/rull-lager beroende på belastning.) Är det månne axelfästena i nåt specifikt fabrikat av kärra du menar?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 10 Juni , 2018 (redigerade) 53 minuter sedan skrev Thomas-1: Vore bra med en bild eller annat som förtydligar din fråga! (En "axeltapp" är väl per definition den del av en axel där nån sorts rulle, hjul snurrar. Själva `tappen´ innehåller lagringen, typ glidbussning eller kul/rull-lager beroende på belastning.) Är det månne axelfästena i nåt specifikt fabrikat av kärra du menar?? Du har rätt, det är alltså själva axeln på tappen det gäller som jag ska montera fast i axelfästet(röret) på kärran. Redigerad 10 Juni , 2018 av auxvoice Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Juni , 2018 Du får nog lägga in en bild på din axeltapp innan någon gör det hela ännu mer tillkrånglat. Jag misstänker att du inte har fjädring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 10 Juni , 2018 Det stämmer ingen fjädring Så axeln ska in i kärrans rör som jag ska skruva eller bulta fast. Vet inte om jag måste ha gängor för att det ska hålla eller inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Juni , 2018 En sak att beakta är att det får inte finnas minsta glapp mellan axelrör/profil och axeltapp. Det blir stora påfrestningar på axlarna när det är ofjädrat och stor vikt inblandad. Därför känns att bara genomgående skruv inte ger tillräcklig klämeffekt på tappen. Det bästa är att använda kraftiga u-klammer, går inte det så gängade hål uppifrån i tappen som verkligen drar ihop tapp och profil i kombination med genomgående skruv från sidan. Ska man försöka sig på konstruktion med u-klammer så får man absolut inte försvaga axelprofilen genom att skära upp underdelen av densamma, utan man måste skära spår i sidorna på profilen. Detta kanske inte går beroende vilken höjd profilen har. Svetsa fast tappen är ju också ett alternativ, men då sitter den där den sitter om den skulle behöva bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 10 Juni , 2018 39 minuter sedan skrev Gelis: En sak att beakta är att det får inte finnas minsta glapp mellan axelrör/profil och axeltapp. Det blir stora påfrestningar på axlarna när det är ofjädrat och stor vikt inblandad. Därför känns att bara genomgående skruv inte ger tillräcklig klämeffekt på tappen. Det bästa är att använda kraftiga u-klammer, går inte det så gängade hål uppifrån i tappen som verkligen drar ihop tapp och profil i kombination med genomgående skruv från sidan. Ska man försöka sig på konstruktion med u-klammer så får man absolut inte försvaga axelprofilen genom att skära upp underdelen av densamma, utan man måste skära spår i sidorna på profilen. Detta kanske inte går beroende vilken höjd profilen har. Svetsa fast tappen är ju också ett alternativ, men då sitter den där den sitter om den skulle behöva bytas. Tack för informativt inlägg, till råge på detta så ska jag fylla axelröret med plattstål då axeln på tappen är 40x40 och axelröret på kärran är ca 52x52. har hört att det verkar vara vanligt förekommande. Men då jag aldrig gjort något liknande känns det bra att få det ordentligt gjort. Med de plattjärn jag har verkar det sitta som berget, kommer få slå in dom tillsammans med axeln. Klämmor kan nog vara en bra ide som jag inte tänkt på, hur vet man hur djupa spår man ska göra? Det verkar har varit lite glapp innan för nuvarande axlar och nu fallerat dock så verkar det fungerat många år, kanske är ren tur dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Juni , 2018 NU har du nog lite för lite material kvar i axelprofilen för att använda u-klämmor. ca 12mm och det räcker inte. Och som jag skrev du kan inte skära spåren så botten delen av profilen försvagas. Min axelbalk är ca 120 hög och jag tror att axeltappen är likvärdig med din bif.bild här ovan. Jag har två frästa u-jack i axelbalkens sidor per tapp där en u-profil träs in och klämmer tappen via två M12 skruvar. Nu väger min båt strax över 2 ton. Plattjärn som distansmaterial funkar, så har även jag på mina tappar. Men dom måste klämmas eller fixeras på plats annars så kommer dom garanterat att börja röra på sig. Allt det här beror ju på hur långa transportsträckor trailern ska anv. till. Ska man bara köra någon kilometer så är det inte så noga, men ska man knalla iväg några mil så vill det till att det är fixerat utan glapp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Juni , 2018 Har du möjlighet att gänga borrhålen i axeltappen ser jag en liten fördel med det. Som redan föreslagits distanser så att inget glapp förekommer och låsmuttrar. Alltså både gängat och mutter, vilket innebär helgängad skruv. Vad är anledning till bytet av axeltappar, finns ju lager att byta om dom är dåliga. 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 12 Juni , 2018 2018-06-10 vid 21:48 skrev Pentax: Har du möjlighet att gänga borrhålen i axeltappen ser jag en liten fördel med det. Som redan föreslagits distanser så att inget glapp förekommer och låsmuttrar. Alltså både gängat och mutter, vilket innebär helgängad skruv. Vad är anledning till bytet av axeltappar, finns ju lager att byta om dom är dåliga. 😉 Testat nu och kommer tyvärr inte igenom axeln/axeltapp med 5mm borr kom in en liten bit tror jag sen är det helt stopp. Vet inte om man kan ta sig igenom förutom med extrema borrar om ens då? De är helt rötna/gamla och tidigare ägare hade haft glapp i rören så allt är kaputt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Juni , 2018 Borra i tapparna kräver en rejäl pelarborr och proffsborrar. Hur sitter dom befintliga tapparna fast i trailern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 13 Juni , 2018 2 timmar sedan skrev Gelis: Borra i tapparna kräver en rejäl pelarborr och proffsborrar. Hur sitter dom befintliga tapparna fast i trailern? Okej, då blir nog lösningen att svetsa fast kanske och gänga plattstålet för att skruva in skruv för att trycka axeln mot kärrans rör. De tidigare ägarna verkar ha svetsat på ett fyrkantsrör som är längre än axeln och satt fast med 1 skruv igenom röret och kärrans rör bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Juni , 2018 Är det din kärra på bilden här ovan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 13 Juni , 2018 42 minuter sedan skrev Gelis: Är det din kärra på bilden här ovan? Nej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser