Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
rejas

Foldingpropeller och växel i när man seglar

Rekommendera Poster

På vår segelbåt har vi en Yanmar 3YM30 med ett Segeldrev SD20. Ibland när vi seglar "sjunger" det i motorn. Det hörs inte i sittbrunnen, men låter otroligt störande inne i båten. Anledningen är att propellern, en tvåbladig foldning, har slagit ut och snurrar med. Jag brukar då lägga i en växel och sedan neutral igen och problemet försvinner. Men det är inte kul att lägga i en växel när propellern snurrar så pass fort.

 

Varför då inte ha en växel i från början? Jo, för i manualen till motorn står följande:

 

1378625354_Skrmbildfrn2018-06-0707-36-04.png.b7d68154843a130274ca5bd3d2bf7a29.png

 

Kan det vara så skadligt att ha växel i när man seglar? Framförallt med foldingpropeller borde ju påverkan vara ganska minimal.

 

Gör ni, eller skulle ha gjort?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Såg detta i manualen för min Yanmar också. Förstår inte vad som skulle kunna vara skadligt för backslaget med att det står stilla när man seglar. Jag har backen i för att det blir tyst och skönt då.

 

Det gäller bara att komma ihåg att man har backen i när man startar, men om man glömmer det, så märker man det så småningom..... 😉 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lova upp så farten och varvtalet går ner så kan du lägga i backen och propellern slår ihop utan stora påfrestningar. Om den inte gör det så kan du ju starta motorn med backen i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tillverkaren säger att det är viktigt att lägga i neutral så skulle jag göra så, men håller med om att det är konstigt.

 

Vi brukar lägga i backen en kort stund när vi börjar segla så att propellern viker ihop sig och sedal lägga i neutral. När propellern vikt ihop sig har den aldrig börjat snurra igen.

 

Det är säkert inte bra att propellern och delarna i drevet roterar hela dagen heller.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den instruktionen gäller, i min värd, om du har en fast propeller. Har du folding är växeln i att rekommendera, i synnerhet i större sjögång, då foldingen i bland tenderar att öppna sig.

En sluten folding roterar då inte och sliter inte på lägre växelhusets komponenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske så att motor och backslag har gemensam olja, och att det inte blir någon smörjning och oljecirkulation i backslaget om motorn är avstängd? Eller var det bara så på de neandertala MD-motorerna jag hade på Noas och Hedenhös tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Det är kanske så att motor och backslag har gemensam olja, och att det inte blir någon smörjning och oljecirkulation i backslaget om motorn är avstängd? Eller var det bara så på de neandertala MD-motorerna jag hade på Noas och Hedenhös tid.

Oklart varför ett backslag med folding och växel i - som därmed står stilla - skulle behöva smörjning..?  Hur funkar det då när man t ex ligger i hamn..?

 

Tror - som påpekats - att texten är tillämpbar endast vid fast propeller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog också på hur backslaget är konstruerat. Vilket backlsag är det? hur arbetar kopplingarna?

 

På min gammla YSE8 är det friktionslameller. Så det går bra att lägga i växeln för att låsa propellern.

 

Finns lite olika metoder i andra backslag så det är värt att titta på vad du har och hur den arbetar.

 

Men som det är skrivet tidigare så "måste" du bromsa en folding i början för att den ska fälla in bladen. ( tex med att lägga i backen en stund.) efter det så kan du troligen lägga i friläget. Om den fäller ut sig igen så kommer du säkert höra det när det börjar snurra igen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev LuminaL:

Beror nog också på hur backslaget är konstruerat. Vilket backlsag är det? hur arbetar kopplingarna?

 

Det är ett Segeldrev SD20. Årsmodell 2010. Hur det fungerar har jag inte tagit reda på. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...