raol 2 495 Postad 19 Juni , 2018 Jag har sett ett antal trafikolyckor. Ingen där nån dött, men ett par med svåra skador. Och vi känner ju alla till hur många som dör i trafiken varje år. Några hundra, och tack och lov stadigt färre med tiden. Men likväl kör eller åker de flesta av oss bil. Som jag ser det har man som båtägare betydligt större möjligheter att påverka risken med en bensininstallation jämfört med hur mycket man kan påverka risken för att råka ut för en trafikolycka i en bil. Lägg därtill att risken för en båtbrand generellt nog är väldigt liten. En handfull om året? På närmare en miljon båtar. Och då är ett antal av dem dessutom anlagda. Ytterligare några är sannolikt helt orelaterade till bränslet ombord, och startade kanske i köket eller, som det rapporterades om nyligen, i en dammsugare! Vi har ju en utombordare som driver vår båt, och den är förstås bensindriven. Jag är inte orolig när jag är ute med båten. Men jag ser till att allt är påskruvat och fastsatt korrekt och kollar alltid efter läckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 19 Juni , 2018 23 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det är nu rätt många år sedan, men jag blev vittne till en båtexplosion, i en hamn, alldeles efter tankning.... Fy fan, det där kan inte ha varit roligt att bevittna, och förstås omätbart värre för skepparen och de närmast involverade. Jag själv bevittnat en båtbrand på ganska nära håll men där klarade sig alla (tror jag) genom att hoppa från båten. Jag var nog också i 7-8 års åldern och detta skedde strax efter Gullholmen, södergående riktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser