Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
ConnyGson

Batteriproblem

Rekommendera Poster

Nu var det då dags att kolla upp batterierna inför säsongen. Jag har 2 förbrukningsbatterier Biltema 100A (6år) parallellkopplat med Global 90A (3 år). Och sedan ett Global 80A (1år) som startbatteri. Batterierna var fulladdade i höstas och stått på underhållsladdning sedan tidigt i våras. Batterierna har suttit kvar i båten under vintern vilket inte brukar vara ngt problem om de bara är ordentligt uppladdade.

 

Men för att kolla batterierna så kopplade jag isär dessa och mätte upp laddningen. Det äldre förbrukningsbatteriet visade 12,8V. Det nyare visade 12,2V. och startbatteriet visade 12.4V. Blev lite snopen att förbrukningsbatterierna var olika laddade så min tanke var då att ladda upp alla batterier en och en och sedan mäta upp laddningen. Men icke - Varken startbatteriet eller det nyare förbrukningsbatteriet gick att ladda. Min Ctek M200 började idiotblinka på alla lampor och min äldre batteriladdare visade inga tecken på liv alls. Det gamla förbrukningsbatteriet var det inga problem med.

 

Båda Globalbatterierna var inköpta på Mekonomen som fritidsbatterier. Så med det nyare startbatteriet borde jag väl inte ha några garantiproblem. Och förbrukningsbatteriet är väl bara slänga, bita i det sura äpplet och köpa nytt. Tro det eller ej - men det blir nog ett Biltema.

 

Jag har läst många kommentarer om att ha olika batterier i samma bank. Men hos Varta (tror  jag att det var) står det att det är ok att ha olika stora batterier i samma bank - om de är av samma typ och är parallellkopplade. Däremot ska man alltid ha samma typ och storlek om de är seriekopplade.

 

Jag har visserligen inte formulerat ngn fråga - men kommentera gärna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Global vad de har för garanti på ditt startbatteri, ev. bara ett år.

 

Enligt Konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt på tillverkningsfel. De första sex månaderna ska säljaren kunna visa att det inte fanns något fel på varan vid köptillfället och de följande 2½ åren ska köparen kunna visa att det rör sig om ett ursprungligt fel. Det blir nog svårt att hävda tillverkningsfel på ett batteri efter sex månader.

 

Det är bra att låta batterierna sitta kvar i båten, kyla är bättre än värme för batterier.

 

Kan det vara så att du haft någon liten förbrukare som dragit ur batterierna, bara några 10-tals mA räcker för att sänka batterierna när de står lång tid utan laddning.

 

Ev. bör du koppla isär batterierna, men det brukar jag inte göra.

 

Det är aldrig fel att ladda fullt en gång under vintern.

 

Jag rekommenderar inte att köpa dubbelt så dyra batterier ens om livslängden sägs vara tre gånger så lång. Risken är för stor att ett batteri blir skadat och då förvandlas vins till förlust.

 

Jag har aldrig sett några direkta problem att parallellkoppla olika bra batterier av 

samma typ och liknande storlek.

 

Hoppas du kan få igenom det ena batteriet genom garantin.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack, vi hoppas på garantin även om det ligger på gränsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att parallellkoppla batterier med olika storlek. De kan även ha olika ålder. Man brukar dock säga att man inte ska koppla ihop olika typer, våta, AGM och GEL. Sen finns det de som gjort detta utan problem. Vilket inte innebär att det alltid funkar.

 

Om man inte har laddning på batterierna under vintern så bör man koppla isär dem. Jag tycker det bästa är att underhållsladda med solpaneler. Det blir inte för mycket och det blir minst ett uppehåll varje dygn och man slipper koppla isär batterierna.

En kille täcker sin båt så väl att hans paneler inte ger något, han har nu skaffat en extra panel som ligger utanpå täckningen.

Står man inomhus kan man ersätta solpanelen med ett nätaggragat typ till en bärbar dator. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PC-laddare var ett bra tips. De ger ju 18-20 volts spänning och ett par amp.

 

Men nu har jag fortsatt att kolla laddning och batterier - nu har båda laddarna gått på semester. Ctek-laddaren blinkar som fn ett tag. Och sedan slocknar den oavsett batteri. Och min gamla 6A laddare är stendöd.

 

Kan ett batteri knäcka en laddare så lätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...