Mange249 491 Postad 6 Juni , 2018 Funderar på att köpa båt med inombordare och då kommer en klassisk fundering. Hur länge brukar limpor och knän hålla på östkusten? Är det skillnad på de nyare dry joint och är de bättre på att inte skicka in vatten i motorn när de tar slut? Vissa pratar om preventivt byte efter X år, är det tid man går på, eller räknas det även på gångtimmar? Det gäller främst 4,3 men är det skillnad på 5,7? Hur är piratlimporna nuförtiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Juni , 2018 Det går inte att säga exakt bytesintervall. Men ca 10-15 år på ostkusten. Jag bytte på min VP V6:a 2016 och då hade dessa suttit sedan 2003, och det var verkligen dax. DryJoint har ju den fördelen att det inte finns några inre vattenkanaler i delningen av knä o limpa och det är ju där som prylarna brukar ta slut först. Däremot om det blir en genomrostning så är det ingen skillnad mellan dryjoint och standard. Ingen skillnad på principen mellan V6 och V8 Finns väl skit bland olika piratmärken, men generellt så tycker jag att dessa är helt ok i dagens läge. Jag har kört med HGE och dessa ser bra ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 7 Juni , 2018 Tack för input! Någon mer som har erfarenhet kring detta? Är det samma limpor på Merc och VP? Är ju lika grundpuffror så att säga... Såg att dry joint är klart dyrare än de äldre och V8 var billigare än V6, men det är väl fler V8or som snurrar där ute... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 7 Juni , 2018 19 minuter sedan skrev Mange249: Tack för input! Någon mer som har erfarenhet kring detta? Är det samma limpor på Merc och VP? Är ju lika grundpuffror så att säga... Såg att dry joint är klart dyrare än de äldre och V8 var billigare än V6, men det är väl fler V8or som snurrar där ute... Nej limporna från vp till mercruiser skiljer sig åt det är ett annat bockhorns utformning på vp modellerna. Limpor brukar man säga som jag lärt mig 5 år i USA 7 år västkust 10 på östkust 15-20 i sötvatten mälaren etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 8 Juni , 2018 Skillnad mellan hel och halvsystem? förstår att limpor inte behöver bytas på helsystem då de inte utsätts för sjövatten, men hur kritiska är knäna på en med helsystem? Förstår att de slits lika fort som halvsystem, men är knät kanske inte lika kritiskt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rob75stal 7 Postad 9 Juni , 2018 VP och Merc limporna i sig passar men som nämns tidigare så är bockhornen olika. Har själv en VP med merc limpor/bockhorn. Bytte till HGE alu limpor nyligen, gamla alu limporna var +10år och inte farligt åtgångna men bytte ändå för säkerhets skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 9 Juni , 2018 Får jag ställa en "dum" fråga, vad är limpor och vad är knän? Jag skaffade för inte så länge sedan en treliters mercruiser med sötvattenkylning och undrar om det är något jag behöver hålla koll på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 9 Juni , 2018 Limpa sitter på motorn och samlar avgaser från alla ventiler. På 3 litersmotorn så tror jag även att insuget är kombinerat i samma metalklump knäknä är det böjda avgasröret som sitter mellan limpa och den korta gummibussningen innan avgasröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Juni , 2018 Det vattenkylda avgasröret, limpan är den nedre delen och knät är den övre delen. Förenklat förklarat så höjer knät avgasröret över vattenytan även kylvattnet dumpas i knät för att blandas med avgaser. Samma livslängd på avgasdelar för din motor. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 10 Juni , 2018 9 timmar sedan skrev Gelis: Det vattenkylda avgasröret, limpan är den nedre delen och knät är den övre delen. Förenklat förklarat så höjer knät avgasröret över vattenytan även kylvattnet dumpas i knät för att blandas med avgaser. Samma livslängd på avgasdelar för din motor. Tack för svaret, verkar ännu en grej på inombordaren som jan strula. Sja kika i motorrummet senare idag. Är det något man byter själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Juni , 2018 Har man inte tummen precis mitt i näven så fixar man det själv. Kan vara mer eller mindre besvärligt beroende på motormodell. Dock ska man vara medveten om att delarna är ganska tunga att hantera. Sedan så ser man inte på avgasdelarnas utsida om dessa är på väg att tacka för kaffet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 10 Juni , 2018 11 timmar sedan skrev Gelis: Har man inte tummen precis mitt i näven så fixar man det själv. Kan vara mer eller mindre besvärligt beroende på motormodell. Dock ska man vara medveten om att delarna är ganska tunga att hantera. Sedan så ser man inte på avgasdelarnas utsida om dessa är på väg att tacka för kaffet. Får kolla i verkstadshandboken, vad heter delarna (limpa, knä) på engelska? Är lite rädd att de kan vara svårtillgängliga o botten av ett trångt motorrum. Har så dåliga erfarenheter från marina verkstäder att det kan var värt att testa själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Juni , 2018 exhaustmanifold =avgaslimpa elbow = knä/krök Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 Juni , 2018 Hur ser man på timmar vs år? Finns ju många båtar som enbart gått ca 100-150 timmar på 10-12 år. Är det fortfarande dags då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Juni , 2018 Det är tidens tand som tar död på vattenkylda avgasdelar. Om båten är i drift naturligtvis, Står båten på land i tio år så klarar delarna sig längre än tio år i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frankdaycruiser 7 Postad 28 Augusti , 2019 Fundering kring limpor och knän... på min mercruiser 4,3 MPI 2004 är limporna sötvattenkylda i det slutna kylsystemet. Men när jag läser så säger folk att limporna ändå måste bytas efter ca 10-15 år? Varför då? De är ju aldrig i kontakt med saltvatten som knäna är och resten av motorn som kyls av det slutna systemet håller ju motorns livslängd ut. Att knäna måste bytas är jag med på då de matas med sjövatten(saltvatten i mitt fall) och rostar sönder med åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 Augusti , 2019 (redigerade) Fel, limporna i ett färskvattenkylt helsystem håller i princip lika länge som toppar och motorblock i avseende på rost. Så dem som säger 10-15 år vet nog inte hur ett helsystem fungerar. Den tidramen gäller för sjövattenkylda avgasdelar. Dock ska påpekas att tråden här ovan handlar om sjövattenkylda avgasdelar och inte avgaslimpor i helsystem Redigerad 29 Augusti , 2019 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frankdaycruiser 7 Postad 29 Augusti , 2019 Tack då har jag fått det bekräftat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser