JesperochHelena 0 Postad 8 Augusti , 2005 Tack! Nu är texten blå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 15 Augusti , 2005 Var igår på Gullholmen och sade hej till Skotten och C-Star . Där gjorde jag lite tacos, och till detta passar ju guacamole, så här kommer ett recept. Guacamole Ta köttet från två mogna Avokado Fin hacka en halv gullök Pressa en till två vitlöksklyftor Ta saften från en halv citron Två dl Creme Fraiche Släng i några stänk tabasco eller ett par stora matskedar Tacosås (hot) Mosa ihop allt eller kör i mixern, Själv kör jag med staven. Mvh Xander. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 16 Augusti , 2005 Ananaskassler 4 pers 12 skivor kassler 1 burk skivad ananas 1 dl jordnötter 1dl vitt vin 1 1/2 dl mjölk 1 påse Café de Paris Stek kasslern i stekpannan. När alla skivorna är stekta lägg tillbaka dem i pannan. Lägg på ananasringarna, strö över jordnötterna (skölj dem först om de är saltade). Blanda till såsen men använd vin och mjölk (lite lyxigare). Häll över såsen och låt allt puttra några minuter. Servera gärna med ris. Supergod och lättlagad båtmat. <?xml:namespace prefix = o ns = urn:schemas-microsoft-com:office:office /> Mvh //Annica Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 18 Augusti , 2005 Hej på er igen! Ja jag har legat på latsidan måste jag säga då chefen har dragit ner min internet vistelse betydligt och satt mig i arbete (han är inte klok). Det kommer tyvärr att dröja ett par veckor till innan jag hinner sammanställa recept och katalogisera dem. Min sambo ligger nämligen på BB och ska slussa så min närvaro här på forumet kommer minska betydligt. Men när slussningen är färdig och jag är tillbaka igen så ska jag ta tag i detta. Jag ber om ursäkt till alla medlemmar för dröjsmålet och hoppas ni har överseende med detta. Alla ni medlemmar som vill ha recepten hemskickade och som inte redan har skickat mig eran adress så sänd mig ett mail med eran e-mail så ska jag lägga in er i registret Mvh Riwallen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 23 Augusti , 2005 Här kommer ett lättare recept som kan användas i båten. Tortellini med ostsås smält 2-3 msk smör i en kastrull pudra över 2-3 msk mjöl och rör om häll i 3dl mjölk och varför inte lite grädde låt den det sjuda 5 min så mjöl smaken försvinner häll i en påse rivost som är go och rör runt I en annan kastrull kokar du upp färsk tortoellini Servera genom att hälla ostsåsen över tortoellini, tillsammans med lite vin eller några pilsner borde även detta gå ner. Mvh Xander. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 24 Augusti , 2005 Pizza i Stekpannan Hej! För er som inte har Praktiskt Båtägande vill jag dela med mig av receptet Pizza i stekpannan som är perfekt för oss Båtkockar... Pizzadeg 1-2 port. 1dl vatten (lite varmare än ljummet) 1 tsk Socker Lite Salt 1 tsk Olja 1tsk Torrjäst 2 1/2 dl Vetemjöl Blanda ihop ingredienserna och knåda till en fast deg. Låt jäsa i ca 30 min. Knåda ut degen och gör den till en boll som du sedan pressar ut från mitten till en platt pizzabotten. Pensla med lite olja i stekpannan sätt på lägsta värmen, lägg i pizzabotten och låt den få lite färg, vänd den och lägg på din favoritfyllning... (vår är Rökt skinka, Ananas o Ost) Sätt på lock över stekpannan och låt pizzan bakas i ca 15 min. Du ser när osten har smält och brödet börjar få färg i kanterna. Obs! Lägsta värmen hela tiden. Under tiden brödet jäser brukar jag göra en vansinnigt god tomatsås att lägga som grund. Koka upp: 1 burk krossade/passerade tomater 1 finhackad gul lök 1 msk olivolja 1/2 dl vin (om vi har hemma) 1 tsk sirap salt o svartpeppar Oregano Låt puttra några minuter. Den passar som grund till alla fyllningar. God och riktigt mättande. Mvh Annica Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 25 Augusti , 2005 Annicas Sockerkaka De Lux Vispa ihop (fluffigt): 2 ägg 3 dl socker Koka ihop: 50 g smör 1 1/2 dl mjölk Rör ner vätskan i äggröran Blanda i: 2 1/2 dl vetemjöl 2 tsk bakpulver 1 1/2 dl finhackad valnöt Häll i ströad form och låt bakas på lägsta värmen (burkugn) i ca 30 min eller (ugn) 175 grader i 45 - 50 min... Denna kaka blir jättesaftig och vansinnigt god. Lycka till //Annica Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 28 Augusti , 2005 Man tackar och bockar! Skall se om vi kan trolla fram något annat gott till nästa gång: //Annica Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 17 Oktober , 2005 Nä nu får vi liva upp med lite recept här. Har alla gått i dvala. SMIDIG PIZZA 2-3 personer 4 bitar hönökaka skinkost champinjoner lök tomat valfritt köttpålägg ost Bred på skinkost. Skiva resten och lägg på. Avsluta med ost. In med det i ugnen om ni har det annars går det att slå in det i foliè och lägga på galler över glöd ett par minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 17 Oktober , 2005 Ravioli (i tomatsås) är en utmärkt ammo till slangbellan. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 7 November , 2005 Lite smaskigt till kvälls kaffet.... Ananaspaj: Deg: 150 g smör/margarin 1 dl socker 3 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver Blanda och tryck ut degen i formen (behöver ej vila eller förgräddas) Häll därefter i smeten av: 2 dl creme fraiche (även lätt, går bra!) ½ dl socker En liten burk AVRUNNEN krossad ananas 1 ägg 1 tsk vaniljsocker Grädda i 175 grader i 20 – 30 minuter //Ru Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 17 November , 2005 CHUTNEYBIFFAR MED BLANDAD STEKT LÖK OCH DRAGONSÅS! 4 PORT. DETTA BEHÖVER DU: 400 g köttfärs 1 dl mango chutney 1 tsk cayennepeppar 1 knippe gräslök (finhackad) 2 ägg salt & peppar smör eller margarin LÖK: 2 gula lökar 2 rödlökar 1 purjolök SÅS: 4 dl mellangrädde 1 msk vetemjöl 1 vitlöksklyfta 2 msk fransk senap 1 msk dragon SÅ HÄR GÖR DU: Blanda ingredienserna till biffarna väl. Forma till 8 fina biffar. Salta och peppra biffarna och stek eller grilla dem. Skala, strimla och stek löken gyllenbrun i matfettet. Salta och peppra. Blanda ingredienserna till såsen i en kastrull. Vispa ordentligt och koka upp. Koka tills såsen är simmig. Salta och peppra. Lägg biffarna på tallriken. Lägg på löken och slå på såsen. Garnera med färsk fin dragon och servera med kokt potatis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 17 November , 2005 Snabb sjömansbiff!!! INKÖPSLISTA (4 personer) 500 g lövbiff 800 g potatis 2 lökar 1 flaska lättöl 2 tsk timjan rödbetor saltgurka 2 msk smör senap salt svartpeppar SÅ HÄR GÖR DU: 1. Koka upp en kastrull med vatten, stor nog att rymma potatisarna. 2. Skala potatisen och skär den i halvcentimetertjocka skivor. 3. Koka potatisskivorna. Håll koll, en del sorter kokar sönder fort. 4. Skala lökarna och skiva tunt. 5. Fräs löken i smöret några minuter på medelvärme i en stor gryta. 6. Skär köttet i två centimeter breda strimlor. 7. Fiska upp löken och lägg på en tallrik. 8. Vrid upp värmen och bryn köttet hastigt. Har du en liten gryta så ta det i omgångar. 9. Ös ner löken och häll ölen i grytan. 10. Häll av kokvattnet från potatisen och lägg också den i grytan. 11. Krydda med salt, peppar och timjan. 12. Koka på medelvärme i tio minuter. 13. Servera med en grönsallad, senap, rödbetor och saltgurka. Så ja... Nu håller ni er mätta i ett par dagar... //Annica Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 17 November , 2005 Åh äntligen är vi igång igen! Tack Annica för detta nu suger det i tarmen igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 18 November , 2005 Lite helg-gôtt!!! LIME- OCH VITLÖKSMARINERAD FYLLD KYCKLING INKÖPSLISTA: (4 personer) 4 kycklingfiléer 4 skivor rökt skinka 4 msk mjukost med vitlökssmak 4 vitlöksklyftor 2 limefrukter 2 msk olivolja svartpeppar salt SÅ HÄR GÖR DU: 1. Strimla skinkskivorna. 2. Skär en liten ficka i filéerna. Lägg i den strimlade skinkan och 1 msk ost. 3. Stek paketen på svag värme i olivolja. 4. Pressa vitlöks-klyftorna och limen över kycklingen och krydda med svartpeppar och salt. 5. Servera med ris (gärna kokt i grönsaksbuljong), någon kall vitlökssås eller crème fraiche och en tomat- och löksallad. Go Spis!!! //Ru Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 18 November , 2005 Inte mätt än? Testa då;Päron med chokladmoussetopp 4 päron 1 msk smör 2-3 msk strösocker 100 g mörk choklad (minst 50% kakaohalt) 2 dl vispgrädde 2 äggulor 1 dl Kesella ev 1 msk konjak GÖR SÅ HÄR Skala päronen och skär dem i bitar. Stek dem mjuka i smör och socker i en stekpanna på svag värme. Lägg päronen i botten i serverings-skålar/glas. Bryt chokladen i bitar och smält den i vattenbad eller i mikrovågsugnen. Vispa grädden men inte för hårt. Rör ner en äggula i taget i chokladen. blanda i grädde och Kesella, lite i taget. Smaksätt ev med konjak. Klicka moussen ovanpå päronen. Låt stå någon timme i kylen före servering. Nu är du garanterat mätt //Ru Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 18 November , 2005 Ru är på GGGGG. Det är ju snart ett måste att skriva ett själv. Mvh Xander. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 18 November , 2005 EKE och RU Jag kommer meddetsamma spara några räkor till mig (HUNGRIG) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 18 November , 2005 Jag knackar på skrovet. Varför är det ingen som möter mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 13 Februari , 2006 Gulan skrev: Jag har 2!!! burkugnar, en lite mindre med blått lock, lagom för 2 och en lite större med rött lock som jag tar till när vi är minst tre Men nu till huvudfrågan. Jag har inte vågat mig på att baka matbröd i den. Snälla ni som har provat på detta, kan ni inte vara bussiga och skicka recept på detta. Däremot så har jag provat på olika sorters gratänger. Om ni inte provat förr så ersätt potatisgratängen med en rotsaksgratäng: Ta vad ni har, jag mixar potatis- svartrot-morot-persiljerot- selleri- palsternacka-kålrot, ja alla sorters rotsaker och knölar är användbara lök förståss. Det blir en härlig smak och det blir aldrig likadant eftersom proportioner och sorter varieras, men gott blir det. Personligen så är jag smal av mig och använder helst matlagningsgrädde men det är fest med vispvarianten Birgitta ------------------------------------- Hej Birgitta... Jag brukar köra 2dl vätska 1 msk olja eller margarin 1 nypa salt 1 tsk Torrjäst 1 msk socker/ sirap eller farin Mjöl (vete/råg / korn vad du vill )så degen blir fast o fin Vill man är det gott med solrosfrön, russin etc Jäs i 30 min, Knåda degen lägg den i oljad/smörad form Jäs ca 30 min till. Kör på lägsta gasollågan lilla plattan i ca 20 - 25 min... Vips har du ett jättegott bröd. Mvh//Annica Ibland är jag mig själv bara för att retas Hemsida: http://www.dromara.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser