Trollvinden 0 Postad 4 Juni , 2018 Vi tittar på olika segelbåtar och jag undrar lite över motorerna, Volvo Penta har ju bälgar som ska bytas. Yanmar har raka axlar och ingen bälg ( i alla fall dom jag har sett). Men finns det kopplingar eller andra delar som behöver bytas ut även där med jämna intervall?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 4 Juni , 2018 Både Yanmar och Penta har drev eller rak axel... snarare så att det är typen av båt och konstruktion som avgör vilken lösning du trillar på.... En rak axel har en axeltätning.. Denna kan ibland behöva lite fett eller andra åtgärder beroende på typ av tätning... Alla har dock ett backslag... detta behöver ibland få oljan bytt.. men i min värld så är en rak axel en enkel och bra konstruktion.. Drev kräver enligt mig lite mer underhåll... Dock så är ju ett S-drev inte fullt så underhållskrävande som ett styrande drev som du hittar på en motorbåt... Fair Winds S 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trollvinden 0 Postad 4 Juni , 2018 Tack för svar. Det verkar vara klar fördel för rak axel... Superbra att veta! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 6 Juni , 2018 Har haft rak axel i alla mina båtar, nästan helt underhållsfritt och säkert, brukar sitta en Volvo-Penta Black Jack som axeltätning, ska bytas vart 8:e år har jag för mej, har gjort det själv. Vibrerar litet mer än S-drev, men det minimala underhållet är guld värt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser