caspero8 0 Postad 4 Juni , 2018 Hej, Har en Autohelm ST 4000, som inte påverkar roderläget. Trycker jag på manöverpanelen och t ex ska gira 10 grader styrbord hör jag hur den jobbar men roderläget ändras inte. Linjär styrenhet, sitter förstås ganska bökigt till. Roderlägesgivaren fungerar bra. Någon som har någon idé? Hälsn Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 4 Juni , 2018 (redigerade) Jag kikar på S/V Delos på nätet. Där fick de problem med utslitet drev inuti motorenheten. Men det är en båt som gått ett varv runt jorden och lite mer därtill i typ 3-5 år eller något. Redigerad 4 Juni , 2018 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 4 Juni , 2018 Tippar att du har problem med din linear enhet. Till linear enheten går två kabelpar. Ett av kabelparen är grövre och i allmänhet röd/svart. Det tillför motorn el då en korrigering skall ske (polariteten är beroende av till vilken riktning). Det andra kabelparet är tunnare och i allmänhet blå/brun. Det skall aktivera linear drivens magnetkoppling. Kolla att din styrcomputer tillför spänning till det kabelparet när autopiloten är aktiverad. Tillförs spänning skall magnetkopplingen dra. Drar magnetkopplingen skall du inte längre med rimlig kraft kunna ändra på roderutslaget med din ratt. Kan du trots aktiverad autopilot ändra roderutslag med ratten är det baj på din magnetkoppling. Då hör du linjärmotorn gå men ingenting händer. En annan variant är att kuggarna gått i utväxlingen eller remmen gått av. Problem med magnetkopplingen är dock det vanligaste... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 5 Juni , 2018 12 timmar sedan skrev LonelyBird: Tippar att du har problem med din linear enhet. Till linear enheten går två kabelpar. Ett av kabelparen är grövre och i allmänhet röd/svart. Det tillför motorn el då en korrigering skall ske (polariteten är beroende av till vilken riktning). Det andra kabelparet är tunnare och i allmänhet blå/brun. Det skall aktivera linear drivens magnetkoppling. Kolla att din styrcomputer tillför spänning till det kabelparet när autopiloten är aktiverad. Tillförs spänning skall magnetkopplingen dra. Drar magnetkopplingen skall du inte längre med rimlig kraft kunna ändra på roderutslaget med din ratt. Kan du trots aktiverad autopilot ändra roderutslag med ratten är det baj på din magnetkoppling. Då hör du linjärmotorn gå men ingenting händer. En annan variant är att kuggarna gått i utväxlingen eller remmen gått av. Problem med magnetkopplingen är dock det vanligaste... Tack för bra info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser