Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
ingemar77

Bränslepumpar 5.0 gxi-e

Rekommendera Poster

Hjälp! 
Har bytt både låg och högtryckspumparna på min VP 5.0gxi-e. Nu startar den och avger snabbt ett starkt sugande ljud och sen dör den. 
Jag misstänkte att det var vatten i bensinen och slog i 20 liter E85, men samma resultat. 

Pumparna är kopior från amazon, men de andra som hade köpt dessa var nöjda.

Lågtyckspumpen verkar fungera fint, men hur avgör jag om högtryckspumpen är ok? Det låter inget från högtryckspumpen när man vrider på nyckeln, aktiveras den när man startar? Den går ju igång men vill inte mer.

Vad ska jag göra nu??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högtryckspumpen ska gå en liten stund när du sätter på tändningen. Det sugande ljudet du hör är när tomgångsmotorn försöker öka varvtalet. Har du kollat om båda pumparna får spänning?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat. Efter montering i fredags så fungerade de fint båda två, bra tomgång och svarade direkt och bra på gaspådrag. (ej belastat) men i lördag när vi kom till båten så började den på detta viset. Jag ska kolla spänningen på båda pumparna. Alla säkringarna är hela, kan det vara nån styrning till pumparna som krabbar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering. Plockat bort pumparna, blästrat alla delar i pumphuset. Då har vi de berömda flagorna ur världen. Men med ström på högtryckspumpen så händer det ingenting. Den gamla startar med ström men inte den nya eftermarknadspumpen. 

Nu beställer jag hem original för 8000 kr och hoppas att midsommarhelgen är räddad. 

För er övriga som funderar på eftermarknadspumpar, köp ej! Plast skit inuti som smälter... 

som vanligt med båtar, ALLT kostar tusen och tusen! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpar verkar vara svårt. Alla möjliga bilar har haft elpumpar, åtminstone sedan sjuttiotalet, men eftermarknaden har tydligen svårt att få till pumpar som håller måttet. Jag körde ihjäl sex stycken elpumpar på en dryg säsong på min sommarbil (2008) Prismässigt varierade de mellan ca 300 och 1200 kronor styck. De dyraste pumparna funkade i klassen 15 minuter! I ett fall hann jag inte ens starta motorn då jag höll på att justera flottörnivån i förgasaren. Detta var alltså en bil med förgasare. Jag fick det att funka i flera år sen, genom att montera en mekanisk pump, driven av motorns kamaxel.

Själv kommer jag att undvika Amerikanska pumpar i framtiden, det var den gemensamma nämnaren i den sorgens sommar. Har nu kört 7 somrar med en bil med EN  Boschpump och insprutning.

 

Detta har inte så mycket med denna tråd att göra annat än:

Snåla inte på bränslepumpen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...