Grodhavsseglarn 0 Postad 4 Juni , 2018 Hej, Jag råkade köpa en segelbåt med Raymarin ST 6001 Autpilot från 2004. Den har S1-styrdator, linjär drift, roder givare och separat kompass. Ibland vill den köra slalom Kursvektorn på plottern visar ibland ca 30 grader fel, det växlar åt vilket håll felet är och ibland verkar den visa hyfsat rätt. Oftast styr autopiloten hyfsat rätt (samtidigt som plottern visar fel kurs), även om det skulle kunna vara bättre under de snälla förhållanden som varit. Hur får jag ordning på det här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 4 Juni , 2018 Slalomen har jag inga idéer till. Men att gps kompassen visar fel. Kan inte de bero på ström från sidan eller skarp avdrift? Den visar väl vilket håll båten rör sig inte vilket håll båten pekar som en analog? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodhavsseglarn 0 Postad 4 Juni , 2018 Jag gick för motor I lugn väder I Vänern och hade knappast 30 graders avdrift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 4 Juni , 2018 Man ska kalibrera autopiloten för båten, om du inte gjort detta så kan följden bli att det blir slalom. Sen att plottern visar kurs över grund 30 grader fel om du kör slalom är väl korrekt, men efter ex 60 minuter så kan man komma fram rätt ändå. Men om du menar att vektorn på plottern kör slalom fast båten styr spikrakt så vet jag inte vad som kan vara problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Juni , 2018 Du gick inte över något av de magnetiska störområdena.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 874 Postad 4 Juni , 2018 Å du har inte ställt verktygslådan bredvid kompassen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 5 Juni , 2018 Låter som något liknade problem jag har haft med min. Det visade sej att det var kontaktproblem på kretskortet, hjälpte när jag lyfte lite i kontaktstycket (tillfällig).Blåste in kontaktspray - nu har den fungerat i två år utan problem - men antagligen lever den på övertid. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodhavsseglarn 0 Postad 5 Juni , 2018 Tack för svar Jag har inte något extra metalföremål vid kompassen och är inte I något magnetiskt störningsområde. På plottern ligger kursverktorn stabilt fel medan autopiloten kör slalom. Efter att felet upptäcktes har jag sökt på nätet och hittade att det förkommit ett fabrikationsfel som yttrar sig på detta sätt. Jag monterade därför ur kretskortet S1 men kunde konstatera att den komponent som på visa enheter hamnat bakofram sitter rätt på mitt kort. Det finns ingen oxid I anslutningrana. Efter återmontage beter sig Autopiloten som innan, Anslutningsproblem till kretskortet verkas således inte vara orsaken heller. Att kalibrera om är väl det jag kan göra, men om det vore problemet så borde den väl inte bete sig hyfsat i bland- eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Juni , 2018 Visar kursvektorn data från den elektroniska kompassen eller är det GPS data? Prova att vrida lite på kompassen vid bryggan och se om den ger rätt kurs info. Det är den jag tycker man först skulle misstänka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 5 Juni , 2018 (redigerade) Har du en S1 eller S1G (utan/med gyro), dvs har du 3 eller 9 olika steg på "Response" ? Om du har en S1G kan det vara gyrot som spårar ur (S1 har inget gyro). Raymarine använder en ganska ålderdomlig och inte helt pålitlig komponent (MuRata) samt ganska dåliga algoritmer för att ta hand om drift på dessa. Om du har en -G kan du ta bort gyrokortet och prova. När du startar upp kommer den att bete sig som en S1 utan gyro. Annars skulle jag rekommendera komplett omkalibrering enligt manualen (och instruktionerna på displayen), girar, sick-sack och sakta i cirkel o.s.v. Denna måste du också göra efter att ha tagit bort eller satt dit gyrokortet. Under kalibreringen kontrolleras kompassfelvisning samt att piloten lär sig hur båten reagerar på roderutslag o.s.v. så den skall kunna ge lagom roder men också börja räta upp i tid. Glöm inte heller att kolla så den är grundinställd på rätt båttyp. Och som flera sagt - se till att inget magnetiskt är i närheten av fluxgatekompassen. Den bör också hållas långt från elledningar, då en ström som går i en ledare skapar ett magnetfält runt densamma. Testa också att ställa ner "response" till ett lägre värde om den tenderar att "jaga"/åka slalom. Redigerad 5 Juni , 2018 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodhavsseglarn 0 Postad 7 Juni , 2018 TACK för bra svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser