YlvaH 0 Postad 3 Juni , 2018 Hej. Jag har precis bytt ut min instrumentpanel efter en olycka med tändningsnyckeln. Eftersom oljetryck- och temperaturmätarna lade av för många år sedan bestämde jag mig för att rationalisera bort dessa plussa några andra knappar som saknade funktion. Lamporna bytte jag ut till led. När jag skulle provstarta motorn gick allt bra. Motorn startade som en klocka och spann som en katt fast efter en liten stund började det ryka om startreläet och inkommande sladdar blev väldigt varma. Kan jag ha råkat koppla bort någon jord eller finns det någon annan smart idé om vad som kan ha hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Juni , 2018 (redigerade) Hej o välkommen till forumet! Svårt att säga för det du kallar "startreläet" kanske är ett s.k. kombirelä? [Ett sådant har startrelä och laddningsregulator inbyggt i samma burk, du kan avgöra själv genom att jämföra elschemana för Efel respektive Bosch.] Skulle hursomhelst kopplat loss kablarna efter att ha noterat/fotat hur dessa sitter. Sen monterat loss det och öppnat kåpan kollat efter brännmärken eller svartnade koppartrådar. Även kollat skicket på de magnetmanövrerade kontakterna, de kan ha gropiga eller rent av ha smält ihop. (Du kan trycka försiktigt med fingret och se hur de rör sig någon millimeter.) På undersidan sitter ett motstånd som eventuellt kan se bränt ut. Har du en multimeter så kan du också ohm-mäta, kan nog vara ca 5 ohm eller så.) I Bosch-varianten (kombireläet) sitter det två reläspolar, det ena är startreläet med grova anslutningar som är märkta "30h" respektive "B+/30". Den andra reläspolen är backströmsrelä/regulator, den har rörlig kontaktarm i varsin ända. De tre anslutningarna där heter för övrigt 50, DF och D+/61. Sen finns också en jord/minus-anslutning i fästsockeln. [Har i skrivande stund ett gammalt bränt sådant kombirelä framför mig så jag beskriver bara vad jag ser.] I den här gamla två sidor långa men litet spretande MG-tråden finns också en del tips och bilder. Vore alltså bra med mer precis info från dig. Detta för att kunna avgöra var/varför det har blivit överhettat och bästa sättet att fixa det. Har du månne en tvåcylindrig Albin O21? Redigerad 4 Juni , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YlvaH 0 Postad 4 Juni , 2018 Tack Thomas. Jag har en Volvo Penta MD6A. Tidigare var regulatorn och startrelä i samma box men sedan ett gäng år tillbaka går det bara att köpa två separata. Så i min Vega från 1974 är dessa två redan separerade. Jag är inte så säker på vad jag ska hitta inuti startrelä för det rök en hel del, så pass att det började läcka ut något ur själva dosan. Jag skickar en länk till prylen jag pratar om. http://m.marinexpress.se/artikel/startrela-till-dynastart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Juni , 2018 (redigerade) Okej, vanligt startrelä alltså. Förmodligen är det lindningen till dess elektromagnet som överhettats. Är ju lackisolerad koppartråd där lacket kan avge rök. Visserligen kan den inte ha utsatts för mer än sina normala 12V så strömstyrkan har knappast heller överskridits. Men den är nog i likhet dynans startmotor i behov av avsvalnings-pauser, kanske har den varit spänningssatt för länge? Alternativt kan startströms-kontakterna inuti den vara skrovliga och brända. Kan nog också avge rök. [Kan bli så varmt att kontakterna "smids" ihop varpå resistansen och därmed värmeutvecklingen minskar. När dieseln äntligen startar och du släpper knappen så fortsätter överraskande dynans startmotor för kontakternas metall har svalnat ihop under smältpunkten. Bara att rusa ner i båten och bryta huvudströmmen eller lossa batterikabeln.] Oavsett vilket av felena det är så skulle jag fixat ett nytt relä. AlbinMotor har ett kraftigt på 200A. [Har f.ö. ett begagnat sådant till övers här i Göteborg, har gått 2-3 säsonger. 100 spänn plus frakt, pm:a din adress om du är intresserad.] Skulle även kollat upp övriga startkretsen, kanske finns nåt fel i samband med den nya instrumentpanelen? Även kortvarigt testkört startmotorn med m.h.a. en grov järnpinne mellan reläets grova anslutningar, typ ett verktygsskaft eller så. Tips; dynan tål egentligen bara ett litet batteri på 60Ah. Fast själv vågade jag fuska litet med ett på 75 Ah. [Man brukar f.ö. ofta rekommendera laddningslampa på minst 2-3 W, en modern LED drar ju nästan ingenting. Fast wattstyrkan spelar ingen roll på just en dynastart vad jag kan begripa.] Redigerad 5 Juni , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YlvaH 0 Postad 1 Juli , 2018 Tack igen. Det tog lite tid att smälta din information. Motorel är inte mitt huvudämne. Men jag tror jag förstår efter lite Google... Nu har jag en fråga kvar. Jag börjar misstänka att felet nog sitter i tändningslåset. Ska de relä kopplas till stratmotor som slår av när tändningsnyckeln fjädrar tillbaka eller ska den kopplas till matningen. Tack på förhand Ylva Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Juli , 2018 Jag misstänker att starten varit inkopplad hela tiden, naturligtvis ska reläet kopplas så att manöverströmmen bryts när nycklen lämnar det återfjädrande läget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 1 Juli , 2018 13 timmar sedan skrev Pentax: Jag misstänker att starten varit inkopplad hela tiden, naturligtvis ska reläet kopplas så att manöverströmmen bryts när nycklen lämnar det återfjädrande läget. Å så är det bara att hoppas att startlåset inte är av bristfällig kvalitet så att returfjädern tröttnar på att vrida tillbaka startnyckeln till "tändningsläget". I slutet av 70-talet trodde jag att jag blivit tokig när min tvåtaktare (Vire) inte ville stanna trots att jag slagit till kortslutningen, rivit av tändhatten och slutligen skruvat ur tändstiftet.... Det var först när jag fick ögonen på huvudströmbrytaren och provade att vrida av den som "tuffandet" slutade... Det var tydligen bra kvalitet på Boschdynastartrelät för det fortsatte att fungera i många år efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Juli , 2018 Har varit med om något liknande, maskinen startade på en stor segekbåt så fort ägaren satte på huvudströmmen. Han hade byggt om elsystemet efter klanten som hade haft båten innan. 🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 2 Juli , 2018 Det har jag varit med om också. I mitt fall hade jag glömt tändningsnyckeln hemma en gång. Då tjuvkopplade jag och det fungerade bra men jag förväxlade kabeln till tändning och startmotor när jag satte tillbaka kablarna på tändningslåset efteråt. (Anslutningarna satt i motsatt ordning mot nyckelns läge.) Resultatet blev att när jag någon vecka senare skulle it med båten så lät det jätteilla när jag startat motorn. Så fort jag la i växeln så så slocknade motorn och när jag då la ur växeln för att starta igen så hoppade motorn igång utan att jag rörde nyckeln... Jag fick fundera en stund innan jag kom på vad som hade hänt. Startmotorn fungerar fortfarande flera år senare trots misshandeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser