Larzon 0 Postad 3 Juni , 2018 Hej, Jag har en johnson 60 hk - 92. Upptäckte precis att termostaten på den hade fastnat i öppet läge. Efter byte av termostat så tyckte jag att den blev hemskt varm (hela svänghjulet blev varmt). Vid tempmätning såg jag att tempen var enligt följande: Övre cylinder: 68° C Mellan cylinder: 70 ° C Nedre cylinder: 72-73 ° C Är detta normala värden? Jag misstänker nämligen att den går snålt (dör lätt på tomgång med växel i). Är rädd att den går för varmt pga för snål bränsletillförsel. Har beställt ny pump, men är det några problem att köra med den med tanke på temperaturen? Tack på förhand! Mvh Andreas Larsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 5 Juni , 2018 Någon som har koll på rimlig temp på denna motor, tycker jag hittar olika svar när jag läser på nätet. Manualen jag har (köpte någon på nätet) säger 58 grader... //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 5 Juni , 2018 http://www.marineengine.com/newparts/part_details.php?pnum=OMC0434137 avsedd för 1992 60hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 5 Juni , 2018 Hej, Precis en sådan har jag köpt och monterat. Frågan är bara om tempen jag sedan får på motorn är rimlig? Mvh Andreas Larsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 Juni , 2018 Termostaten på sjökylda motorer som denna skall öppna vid ca 60 C, inte mycket varmare än så. Anledningen är att högre temperaturer snabbare bygger avlagringar. https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1992/e60elene/cylinder-amp-crankcase På lite större motorer som denna styr termostaten bara temperaturen på låga varv. Över gissningsvis ca 2000 rpm öppnar en tryckstyrd bypass ventil ofta kallad poppet valve https://en.wikipedia.org/wiki/Poppet_valve Oftast (men inte alltid) sitter denna separat i topplocket under samma lock som termostaten. Jag blev lite konfunderad över att den verkar saknas på din motor, men sannolikt funkar hela termostaten som ventilkägla för poppet ventilen, med fjädern som mothåll. Det är i så fall viktigt att termostaten löper lätt ut från ventilsätet. Om detta inte funkar så går motorn varm på höga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 5 Juni , 2018 Aha, tack för bra svar. Temperaturern som jag skrev ovan har uppnåtts via tomgång enbart. Om jag förstår dig rätt så är temperaturer runt 70 grader för varmt. Borde snarare ligga runt 60? Någon aning om vad som kan vara fel om motorn går för varm trots byte av termostat? Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 6 Juni , 2018 Kolla vad tempen blir om du kör upp den i varv. Om bypassen funkar så bör temperaturen sjunka och i så fall skulle jag inte bry mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 10 Juni , 2018 (redigerade) Nu har jag äntligen fått tummen ur och testat den med lite högre varv, tyvärr gick temperaturen åt andra hållet. 73 på övre till 77 på nedre. Är detta skadligt för motorn? Någon som vet vad som kan vara fel? Bra stråle och ny termostat... Upplever att den går lite bättre nu, men mer svårstartad när den är varm //Andreas Redigerad 10 Juni , 2018 av Larzon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 Juni , 2018 (redigerade) När kontrollerades/byttes impellern senast? Impellern tätar axiellt mot pumphusets över och undersida. Det är därför viktigt att impeller inte vara ser bra ut utmed "pumpvingarna" utan att även över och undersida är i bra skick liksom pumphuset. Oftast byts bara impellern, med det brukar också finnas kompletta pumpkit som inkluderar även pumphuset. Skvallerstrålen säger inte allt, men är den som du skriver stark vid tomgång borde pumpen leverera tillräckligt vid tomgång i a.f. Redigerad 11 Juni , 2018 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser