Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Larzon

Normal temp johnson 60 hk - 92

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har en johnson 60 hk - 92. Upptäckte precis att termostaten på den hade fastnat i öppet läge. Efter byte av termostat så tyckte jag att den blev hemskt varm (hela svänghjulet blev varmt). Vid tempmätning såg jag att tempen var enligt följande:

Övre cylinder: 68° C

Mellan cylinder: 70 ° C

Nedre cylinder: 72-73 ° C

 

Är detta normala värden? 

 

Jag misstänker nämligen att den går snålt (dör lätt på tomgång med växel i). Är rädd att den går för varmt pga för snål bränsletillförsel. Har beställt ny pump, men är det några problem att köra med den med tanke på temperaturen? 

 

Tack på förhand! 

 

Mvh

Andreas Larsson 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har koll på rimlig temp på denna motor, tycker jag hittar olika svar när jag läser på nätet. Manualen jag har (köpte någon på nätet) säger 58 grader... 

 

//Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Precis en sådan har jag köpt och monterat. Frågan är bara om tempen jag sedan får på motorn är rimlig? 

 

Mvh 

Andreas Larsson 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten på sjökylda motorer som denna skall öppna vid ca 60 C, inte mycket varmare än så. Anledningen är att högre temperaturer snabbare bygger avlagringar.

https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1992/e60elene/cylinder-amp-crankcase

 

På lite större motorer som denna styr termostaten bara temperaturen på låga varv. Över gissningsvis ca 2000 rpm öppnar en tryckstyrd bypass ventil ofta kallad poppet valve https://en.wikipedia.org/wiki/Poppet_valve

Oftast (men inte alltid) sitter denna separat i topplocket under samma lock som termostaten. Jag blev lite konfunderad över att den verkar saknas på din motor, men sannolikt funkar hela termostaten som ventilkägla för poppet ventilen, med fjädern som mothåll. Det är i så fall viktigt att termostaten löper lätt ut från ventilsätet. Om detta inte funkar så går motorn varm på höga varv.

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, tack för bra svar. Temperaturern som jag skrev ovan har uppnåtts via tomgång enbart. Om jag förstår dig rätt så är temperaturer runt 70 grader för varmt. Borde snarare ligga runt 60? Någon aning om vad som kan vara fel om motorn går för varm trots byte av termostat? 

 

Mvh 

Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad tempen blir om du kör upp den i varv. Om bypassen funkar så bör temperaturen sjunka och i så fall skulle jag inte bry mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag äntligen fått tummen ur och testat den med lite högre varv, tyvärr gick temperaturen åt andra hållet. 73 på övre till 77 på nedre. Är detta skadligt för motorn? Någon som vet vad som kan vara fel? Bra stråle och ny termostat... 

 

Upplever att den går lite bättre nu, men mer svårstartad när den är varm 

 

//Andreas 

Redigerad av Larzon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När kontrollerades/byttes impellern senast? 

Impellern tätar axiellt mot pumphusets över och undersida. Det är därför viktigt att impeller inte vara ser bra ut utmed "pumpvingarna" utan att även över och undersida är i bra skick liksom pumphuset.

Oftast byts bara impellern, med det brukar också finnas kompletta pumpkit som inkluderar även pumphuset.

Skvallerstrålen säger inte allt, men är den som du skriver stark vid tomgång borde pumpen leverera tillräckligt vid tomgång i a.f. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...