Kokkaffe 0 Postad 3 Juni , 2018 Har en sprillans ny 4taktare Suzuki 15hk kort rigg på min forsbåt. Och mär man kör upp för stora forsar så börjar den "tugga tomt" och slutar dra för att sedan börja dra igen. Verkligen dålig tajming i stora forsar. Jag tänkte först det berodde på lutningen av riggen så jag justera den i alla 6 hål men det blev bara värre. Sen tänkte jag att motorn hänger för högt upp men så mätte jag på en likadan båt som går utmärkt i forsen och det är exakt samma avstånd som i min . Enda modifikationer jag har är att jag monterat ett hemmabyggt propellerskydd . Kan detta ha inverkan? Motorn är som sagt splitter ny så jag tycker det är konstigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 3 Juni , 2018 Nog kan en ny motors propellers gummi vara illa fogat. Checka att de inte slirar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kokkaffe 0 Postad 3 Juni , 2018 Hmm kan ju vara. Ser man det med blotta ögat? Måste demontera propellern antar jag? Tog bort propoellerskydd men det blev inge bättre. Ska testa flytta över motorn till en annan båt men misstänker nästan att den är för högt upp . Den slirar även tomt när man svänger max å gasar fullt. Att den inte får nog med vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 902 Postad 3 Juni , 2018 Rita med en silverfärgad tuschpenna på gumminavet och propellern så ser du om navet slirat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 3 Juni , 2018 29 minuter sedan skrev Kokkaffe: Hmm kan ju vara. Ser man det med blotta ögat? Måste demontera propellern antar jag? Tog bort propoellerskydd men det blev inge bättre. Ska testa flytta över motorn till en annan båt men misstänker nästan att den är för högt upp . Den slirar även tomt när man svänger max å gasar fullt. Att den inte får nog med vatten Nix inte ser du det. Be någon att hindra farthjulet att rotera när du samtidigt hårdfört försöker rorera proppen. Går det så slirar vulkaniseringen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kokkaffe 0 Postad 4 Juni , 2018 Är det någon som kan förklara hur/vart man skall göra markeringarna? Räcker det att göra på bulten som håller propellern och sen ett på propellern? Nybörjare inom utombordare därför jag valde en kvalitets motor men börjar ångra mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 902 Postad 4 Juni , 2018 6 timmar sedan skrev Kokkaffe: Är det någon som kan förklara hur/vart man skall göra markeringarna? Räcker det att göra på bulten som håller propellern och sen ett på propellern? Nybörjare inom utombordare därför jag valde en kvalitets motor men börjar ångra mig Du ritar en streck över propellerkanten och ner över gummit som sitter inne i propellern. (Du måste skruva loss propellern först). Återmontera proppen och kör en runda. Lossa proppen och kolla om din markering flyttat på sig. Navgummit sitter rätt trögt så det brukar vara svårt att vrida "för hand" men på detta viset så är det ju motorn som svarar för kraften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 4 Juni , 2018 Du skriver "stora forsar", menar du riktiga forsar ?? Blir då inte så mycket luft i vattnet så att propellern har för lite vatten att ta tag i. Eller har jag missförstått något ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Juni , 2018 (redigerade) 7 timmar sedan skrev Kokkaffe: Är det någon som kan förklara hur/vart man skall göra markeringarna? Räcker det att göra på bulten som håller propellern och sen ett på propellern? Nybörjare inom utombordare Ja, huvudsaken är att du kan notera ifall propellern flyttar sitt läge rotationsmässigt relativt drivaxeln efter att har det har slirat. Lonely bird menar "rubber hub" i sin beskrivning med siverpennan, alltså den inbyggda sliranordningen av gummi inuti propellernavet. (Lintott är också inne på linjen att man måste demontera för att kunna rita just på gummit respektive propellermetallen, men varför alls demontera sig in till själva gummit? När huvudsaken med trixet måste vara att konstatera rubbad position mellan axeln och propellern rotationsmässigt??) [Historik: Bra grej annars detta med rubber hub, förr fanns bara s.k. brytpinnar för att förhindra dyrbara skador ifall propellern grundstöter. Nackdelen med brytpinnarna - efter ev. avbrott - var att propellern snurrade helt fritt så man kunde inte ens linka in i hamn på tomgång utan blev helt hjälplös. Gummihubbarna däremot medger sådant försiktigt hamn-linkande.] Tror det finns två slags hubbar, dels de som är utbytbara så man slipper propellerbyte. Dels de som är integrerade i propellern som då måste bytas. Du har nog en sådan "integrerad" av det senare slaget, den är vulkad/limmad och hela propellern måste därmed bytas. Om - som i ditt fall - avgaserna leds ut i vattnet via propellernavet så finns knappast plats för nån utbytbar hubb? Inte heller syns gummit till för ritande med silverpennan utan mer omfattande demontage? (I denna reservdelslista skulle nog annars funnits nåt reservdelsnummer speciellt dedikerat för just "rubber hub", kan jag tycka?) Det ovanliga i denna forumtråd är nog detta med forsränningen och det hembyggda propellerskyddet? Är nog en bra grej vid forsränning men en försvårande omständighet, ingen rök utan eld?Kanske ett foto på ditt hembyggda propellerskydd, som förhoppningsvis inte är alltför klumpigt utformat och stör strömningen runt propellern när den jobbar som värst? [Hmm... vattenströmningen runt propellern är känslig och uppströms framfart i forsar ställer nog fabrikantens standardförväntningar angående kundernas motoranvändning lite utanför normalitetens ram. (Liksom hos oss forumdeltagare som vanligen far omkring i hyfsat djupt och stillastående vatten - typ sjö o hav.) Kan jag fundera??] Redigerad 4 Juni , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kokkaffe 0 Postad 4 Juni , 2018 Tackar för utförliga beskrivningar. Jo det är ganska rejäla forsar, men det inträffar även i lugnare forsar. men det lustiga är att det bara är just min båt och motor som börjar "suga luft" trots att vi har likadana båtar i familjen men med 15hk tvåtakt. Och om jag ändrar riggens lutning så blir den helt omöjlig och köra "suger luft" för minsta lilla gaspådrag Jag ska börja med och sätta suzukin på en likadan båt för att säkerhetsställa att min är original och inte förhöjd i aktern. Propellerskyddet tog jag bort igår men det blev inte bätrre så det berodde inte på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 4 Juni , 2018 att gummit släppt på äldre utombordare o slirat har ja varit med om,men tror att din motor sitter för högt monterad,eller skall ha lång rigg,märker du om du mäter med en likadan båt,eller provkör med en sådan,intressant o få reda på felet här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kokkaffe 0 Postad 4 Juni , 2018 Jo är själv också väldigt skeptisk till att gummit ska ha släppt. Ska prova hänga den på en annan båt och om det funkar får jag modifiera min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser