larsef 0 Postad 3 Juni , 2018 (redigerade) För första gången tänkte vi fira midsommar i båten (äntligen) men jag antar att vi inte är ensamma med den tanken så jag undrar hur belagda gästhamnarna brukar vara på midsommar? Bör man vara ute i god tid för att få plats eller är det bara att glömma om man inte bokar plats? Jag tänkte eventuellt slussa via Södertälje ut till havet och ta mig till Skansholmen eller längre ut. Mälarens gästhamnar (Mariefred, Strängnäs, etc) vet jag brukar bli fulla väldigt snabbt även på en vanlig sommardag. Redigerad 3 Juni , 2018 av larsef Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 3 Juni , 2018 (redigerade) Nu tänker jag "Bohuskust" men fenomenet är kanske likadant på ostkanten...? (konstigt annars) Om det är väldigt fint väder söker sig många till naturhamnarna. Ni har ju en mer vittutbredd skärgård med fler möjligheter att hitta en "egen vik". Mindre bra väder, så söker sig nästan alla till gästhamnarna. Sedan är det ju flera öar/orter med gästhamn där det finns traditionellt midsommarfirande med stång, sång och dans, "räven överraskar grisen" och liknande sånger... Där blir det fullt snabbt. Fullt i en annan betydelse blir det oftast där det finns restauranger nära hamnen, och eller där det finns ett systembolag. Man bör nog vara ute i god tid, och i den mån det är möjligt, boka plats, alternativt leta sig ut till någon naturhamn som inte finns beskriven i någon seglingsbeskrivning. Så det är litet vad man förväntar sig, vad man vill ha, liv och rörelse eller lugn och ro. Personligen hade jag gärna suttit hemma på uteplatsen i trädgården och avnjutit mina potäter, sill och snaps, men då barnbarn skall med blir det väl någon ö med midsommarstång nånstans, suck, vilket liv... Det är klart bättre att fira jul och påsk i skärgården, det är lugnare då och man behöver inte fendra ut lika mycket. Maten är ju ändå den samma, sill och snaps med komplettering av skinka, ägg och risgrynsgröt. Redigerad 3 Juni , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 3 Juni , 2018 Det är nog samma visa - i dubbel bemärkelse - här på ostkusten. Vill du ligga i gästhamn så boka om det går. Vill du ligga i en populär naturhamn så kom dagen före aftonen eller tidigt på midsommaraftonen. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 3 Juni , 2018 (redigerade) Litet off, men i stort sett samma historia: Den ena berättades av en kyrkvaktmästare, den andra av en hamnkapten, i Smögen. I det ena fallet klagades det på att det var fullt i kyrkan på julottan. -Kom hit någon av de andra 52 söndagrarna då kan du få en hel kyrkbänk för dig själv. I det andra fallet, en båtägare som under de hetaste semestermånaderna inte fick plats i Smögens hamn. -Kom hit i januari så får du en hel brygga för dig själv. 2 timmar sedan skrev Mackey: Det är nog samma visa - i dubbel bemärkelse - här på ostkusten. Vill du ligga i gästhamn så boka om det går. Vill du ligga i en populär naturhamn så kom dagen före aftonen eller tidigt på midsommaraftonen. Lycka till! Mackey Ja ni är ju många fler där, å andra sidan är ju skärgården större på alla håll. Och alla skall ut på midsommar... Nu skall vi till en ö utan gästhamn, där det bor goda vänner, så dom får väl fixa plats i hamnen som har massvis med förbudsskyltar som skall hindra andra än de boende tillträde. Redigerad 3 Juni , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser