Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
chrillek

Mercury 60hk 4 takt 4 förgasare 01 krånglar

Rekommendera Poster

Köpt båt... En vecka sedan.. Motorn har gått jättebra tills idag då den går bra på tomgång och låga varvtal men när man gasar på lite börjar den hosta och bluddra.  Gasar jag ännu mer så går den bra igen! 

Går alltså dåligt på "mellanvarv" 

Hjälp! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lägger in några länkar, alltid bra med bekväma faktalänkar i början på forumtrådar har jag märkt.
Verkstadshandbok 550 sidor
Avsnitt 3A-3C handlar om bränsle och förgaseri. 3A 3B 3C
     (Boatinfo.no, sajten kräver dator och alltså ej paddor etc.)

Reservdelsskisser Boats.net.
     (Toppmanövrerad sajt, du kan se sökedjan överst och exempelvis lätt backa till annan undermodell genom att klicka på nåt i dess sökkedja Catalog>Mercury>Outboar By Year>Mercury Outboard>2001>60HP>1F60412YB>Carburetor. Klickar du på nån enskild reservdel så får du behändigt nog en referenslista där alla modeller som har den delen radas upp.)

Till saken, ganska ovanligt fel detta att motorn går illa enbart på mellanvarv?
Att felet uppkommit helt plötsligt skulle ju kunna antyda "skit i förgasaren" men det är ju hela fyra förgasare. Plötslig smuts i enbart en enda av dessa kan ju inträffa men knappast i flera samtidigt?  (Vet inte hur allvarligt problemet är men visst skulle väl bludder orsakat en enda förgasare knappt märkas?)
Är knappast bränslepumps-fel heller, går ju tydligen som ett spjut på  höga varvtal när mycket bensin ska pumpas fram.
Kanske elektriskt glappfel typ "5. Enrichener" i boats.net-länken? Eller "limpmode" i tändsystemet men jag utgår ifrån att du INTE får några felkoder på den display du förmodligen har?
[Displayen kan vara nån liten lysdiod som blinkar typ 2 gånger > kort uppehåll > 7 blink till > längre uppehåll om och om igen. Betyder i så fall felkod 27. (Betydelsen av exemplets helt slumpvalda felkod 27 kan i.s.f. googlas upp.)]

Fler uppslag och idéer någon? ...

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Thomas för utförligt svar (och tack för länken till verkstadshandboken, letat efter den! finns det en "handhavandebok" ed också?)

Testat lite mer nu och kommit på att felet (antagligen) inte var/är ett egentligt motorfel. Igår kväll startade jag motorn, den gick fint på tomgång någon minut och sen började den hoppa och hosta, som att den inte gick på alla cylindrar. Efter det var den svår att starta och gick lika illa. I morse gjorde jag ett startförsök men den startade inte. Fyllde i STP injector cleaner i tanken + körde med startgas. Efter några försök hoppade den igång men gick väldigt illa inledningsvis men sen gick den bättre och nu verkar den gå bra igen. Kan det vara så att det bara var skit i förgasarna som injektor cleanern fixade? Går bra nu!

MEN, nu återstår problemet som jag beskrev, men det uppkommer enbart när jag kör, har testat att varva motorn frikopplad och då uppstår det inte så det måste vara något med propellern?

Försökt 

Tomgång + varvar frikoppat: 

https://www.dropbox.com/s/whwivo4oicr40z2/2018-06-03%2014.26.41.mp4?dl=0

Kör: (På filmen märks vibrationerna mest vid 0.17 sen gasar jag på mer och dom upphör):

https://www.dropbox.com/s/fspl8598gfj6c09/2018-06-03%2015.15.13.mp4?dl=0

/Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev chrillek:

Försöker lägga in länkarna riktigt:

Tomgång + varvar frikoppat: 

https://www.dropbox.com/s/whwivo4oicr40z2/2018-06-03%2014.26.41.mp4?dl=0

Kör: (På filmen märks vibrationerna mest vid 0.17 sen gasar jag på mer och dom upphör):

https://www.dropbox.com/s/fspl8598gfj6c09/2018-06-03%2015.15.13.mp4?dl=0

/Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...