Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Vipera

Pollare

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Comfort 30 som jag håller på och fixar i ordning. Det finns en pollare i fören och jag vill ha två. Behöver jag förstärka däcket under pollarna? På undersidan av däcket kommer det att sitta mothåll i rostfritt med måtten 160x45 mm.

Hälsningar Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vipera:

Hej

Jag har en Comfort 30 som jag håller på och fixar i ordning. Det finns en pollare i fören och jag vill ha två. Behöver jag förstärka däcket under pollarna? På undersidan av däcket kommer det att sitta mothåll i rostfritt med måtten 160x45 mm.

Hälsningar Magnus

När du borrar hål till skruvarna så ska du kolla om det är sandwichmaterial eller homogen glasfiber i däcket. Om det är homogent så är det bara att täta o skruva dit med ditt mothåll (jag förutsätter att mothållet har tillräcklig tjocklek...). Är det sandwich så behöver du kratsa ur sandwichen runt borrhålet och fylla ut så att det går att dra skruvarna stumt. Har du kvar sandwichen så kommer den att klämmas ihop när du drar skruvarna och knapen riskerar att bryta sönder däcket vid belastning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. 

Det är balsa som distansmaterial. Vad ska det vara för diameter på hålet jag ska fylla?

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borra hål där du vill ha knapen. Stoppa in en insexnyckel i hålet och kör runt med en borrmaskin. Sug ur skräpet. Fyll hela håligheten med epoxy. Låt härda. Borra nytt hål genom pluggen och montera knapen. Om du borrat hålet rakt igenom däcket så är det bara att tejpa igen undertill så att epoxyn inte rinner ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För hållfasthetens skull hade jag bytt ut ca 20x10cm av distansmaterialet till plyfa och enligt lintotts metod med hål i hål för att motverka fuktskador. Om däcket ska målas om eller täckas med teak så är det inte mycket mer jobb :) 

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...