MartinPersson 2 Postad 29 Maj , 2018 Hej! Jag fick just hjärtat i halsgropen då jag insåg att jag inte använde gänglåsning då jag satte dit bladen till min foldingpropeller. Följde förvisso instruktionerna till punkt och pricka (https://www.marinexpress.se/pdf/tips/Installation Foldingpropeller aldre typ.pdf), och gänglåsning nämns faktiskt inte där, men har ju även läst i flera olika forumtrådar att folk rekommenderar gänglåsning till detta. Har en tvåbladig propeller till Volvo Penta 120S. Båten sjösätts av marinan på torsdag, så tid finns att fixa detta, men har en bit att köra så jag vill inte göra det om det är onödigt. Vad bör jag göra? /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 29 Maj , 2018 Det beror ju på propellern. Jag har gänglåsning till skruvarna som håller bladen, http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Skyddstatningsmedel/Ganglasning-2000031698/ Tvåbladig Penta-folding, modell äldre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinPersson 2 Postad 29 Maj , 2018 Hej, Ja, det är förstås sant. Det framgick ju inte riktigt. Tyvärr vet jag inte vad modellen heter men den är också en tvåbladig penta-folding, modell äldre. Bifogar en bild från instruktionen. Där används bara gänglåsning till skyddsanoden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 Maj , 2018 1 timme sedan skrev MartinPersson: Hej, Ja, det är förstås sant. Det framgick ju inte riktigt. Tyvärr vet jag inte vad modellen heter men den är också en tvåbladig penta-folding, modell äldre. Bifogar en bild från instruktionen. Där används bara gänglåsning till skyddsanoden. Jag har likadan. Hmmm. Minns inte att jag kletare dit nåt anaeroblim nånstans.. eller kanske men det som håller kvar proppen låses ju mekaniskt med låsblecket/plåten som du viker runt skruvskallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 Maj , 2018 Kanske att jag hade lätt demonterbart lim på skruven som håller sprintarna 1. Men .. kanhända dom sitter kanske åxå under nån del.. minns ej 100% ... de va ju över en månad sen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 29 Maj , 2018 Nr 1 på sprängskissen är det jag låser m gänglåsning. Min propeller saknar anoder. Har ingen instruktion... men det har gått bra ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinPersson 2 Postad 31 Maj , 2018 (redigerade) Ja, det var nr. 1 jag tänkte på. Tog det säkra för det osäkra och bad Brohäll sätta dit gänglåsning (har båten på Bullandö). Tack för all input! Redigerad 31 Maj , 2018 av MartinPersson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 31 Maj , 2018 Ja båda tapparna (2) låses med skruv (1) som går in i skåran (8). Skruven rekommenderas att säkras med Locktite. Tapparna är naturligtvis två, liksom skruvarna. Att underlåta “Locktite-låsningen” har resulterat till förlust av propellerbladet i ett otal fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 31 Maj , 2018 Jo det stämmer, jag kletade i demonterbar trögflytande klet.. minns det eftersom jag kletade skruven klara hemma, så jag inte skulle glömma.. 😊 Har du cyklop och kan hålla andan eller har tillgång till lufttuber..? Du kan använda anaeroblim, om du tar en helt lösningsmedelsfri och klistrig, trögflytande ex medellåsande fläns och gängtätning även under vatten. Får du bara kleten att kleta in sig i gängorna så det sitter kvar in i gängan när du skruvar ihop.. Det härdar i syrefrånva av metalljonerna i förbandet. Har gjort tester på gängade detaljer, både gängkopplingar som ska vara täta och såna som endast ska klara vibbrationer i vatten, även nedsänkta i kylvätska för skärande bearbetning (emulsion) Lätt att testa i en hink med vatten från där båten ligger. Så slipper du lyfta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser