Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
grappo

Inget driv från Volvo Penta

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en Arcona 32 segelbåt med Volvo Penta 2002 och 120S drev 

Skulle ta en härlig kvällstur med barnen igår. Kastade loss och la i backen. Noterade direkt att det lät lite annorlunda... lite raspigt. Och jag märkte att det gick väldigt väldigt väldigt långsamt... Bestämde mig direkt att köra tillbaka men inget driv när jag la in växel frammåt. Lyckades styra/driva in till en annan plats.
Kollade att propellern snurrar när jag har växel i men den ger inget driv alls.

Ska också tilläggas att vi märkte att propellern glappade mycket innan sjäsättning. Det gick att vicka på den 0.5 - 1 cm. 
Har ingen möjlighet att plocka upp båten där den ligger utan måste bogseras ett par timmar... Så frågan är vad kan de vara? 

Redigerad av grappo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du lägger i växeln, kan du då vrida propellern med handkraft?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte testat vrida på propellen ännu men ska absolut göra det nästa gång jag åker ut till båten... Om de skulle gå. Vad kan de vara då? Gummibussningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för propeller? Vet inte om det är så vanligt att propellrar till s-drev släpper, men i teorin är det väl möjligt.

Har du kollat alla reglagekablar? Provat att lägga i växlarna manuellt direkt på drevet? 

Du kan ju hoppas på att det inte är skjuthylsan som är slut, den är inte gratis. Å andra sidan borde den gå att byta utan att lyfta båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 3-bladig folding-propeller från volvo penta.

Kablarna ser ok ut och det mekaniska ser ut att funka... Men har inte testat att lägga i växlarna manuellt. 
Om det skulle vara skjuthylsan som var slut. Hade propellern snurrat då växeln är i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte själv haft problemet så kan inte svara med något mått av säkerhet. Men om vi leker med tanken att den slirar så skulle ju propellern troligen snurra, men inte orka driva båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Idag har vi varit nere och dykt under båten för att vrida på propellern med handkraft... Vilket gick hur lätt som helst, även med växeln i. Jag kunde nästa sätta spinn på propellern. Med växeln i hörs ett rassland ljud. Utan växel i upphör detta ljud. 

Vi testade också om motorn ger något driv och det gör den... vi rörde oss lite lite framåt resp bakåt med växeln i akompanjerat till ett rasslande ljud. Blir inte klok på det här....

Redigerad av grappo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som växellådssallad? Rasslet måste ju komma från lådan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
‎2018‎-‎05‎-‎29 vid 14:12 skrev grappo:

Ska också tilläggas att vi märkte att propellern glappade mycket innan sjäsättning. Det gick att vicka på den 0.5 - 1 cm. 

12 timmar sedan skrev grappo:

Jag kunde nästa sätta spinn propellern. Med växeln i hörs ett rassland ljud. Utan växel i upphör detta ljud. 

Är bara att bogsera och lyfta upp båten, detta är inget som går över av sig själv.

Redan upptäckten av glappet i propellern skulle stoppat sjösättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.boatpartsandspares.co.uk/volvo-penta-gear-box-drive-plate-2000-series-4542-p.asp

Troligen behöver du en dito / och kanske motsvarande tapp. (mellan motor och s-drevet) Fler som haft problem. Ytterst viktigt att proppen hinner stanna innan man byter riktning.

Om man har vp-folding så finns flera firmor som byter ut gummibussning med splines för en hygglig peng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi fastställt var problemet är.
Det är gummibissningen i foldingpropellern. 

Genom att öppna locket på drevet ser man tydligt den övre änden på den vertikala axeln som går till nedre delen av drevet. 

Genom att

1. Snurra på propellern utan växel i  ->  axeln roterar. 
2. Snurra på propellern med växel i  ->  axeln roterar inte.

kan vi konstatera att propellern inte sitter stumt fast på axeln
IMG_20180604_2023272.jpg.ea45d7901068ae0736fa860777b4fa1f.jpg

Då till nästa problem. Få loss propellern... 

Någon som vet något varv inte allt för långt ifrån Björkvik (Björnö) på Ingarö som kan lyfta en Arcona 32, helst utan att behöva mastas av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det närmar sig en lösning på problemet...

Lyckades få av propellern med båten i vattnet, och visst var det gummit som gått. Bilden visar tydligt hur räfflorna är helt bortnötta.  

IMG_20180607_200836.jpg.83cafbf71b2980ba76234b203fb911cb.jpg

Lämnade in den på Propellertrim på Långholmen i morse och fick ett sms om att den var fixad redan vid 17-tiden samma dag. Trevligt bemötande dessutom :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt. Lycka till med nästa dopp 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är propellern lagad och monterad på båten. Provturen var lyckad med det vanliga drivet utan rassel :)

Bild efter reparationen.
IMG_20180612_174207.jpg.a0877faa6c88a1b0c14e34e9d4ff7401.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...