Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
askbom

Läckande "genomföring"

Rekommendera Poster

Hej alla !!

Idag har jag sjösatt båten och fått ett problem jag hoppas någon har lösningen på.

Jag bytte alla genomförningar och det gick bra,men tyvärr satt kran och rördelar som går vidare upp till sjövattenfilter så hårt att jag beslutade att låta dom sitta kvar i år. (Ej rostiga eller anfrätta) men tydligen lyckades jag rucka på en stos så att det droppar in lite vatten ( en droppe var femte sekund ungefär) försökte att täta skarven med sikaflex men vattnet fortsätter att droppa. Är det någon som har ett bra tips på tätningsmassa. Som kan läggas på och som både stoppar  torkar även när det droppar vatten. Att försöka skruva loss stosen och täta är inte möjligt då jag troligtvis kommer skruva på genomförningen och förvärra problemet genom läckage genom skrovet. Att lyfta båten igen är heller inte att föredra då det är både dyrt och krävs att man bokar kranbil.

Hoppas någon kan hjälpa mig 

Hälsningar Jögga 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kulventiler?

Om ja, vatten bakom kulan som frusit med hårfin spricka som följd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter redan kulventil, men då den är stängd och det fortfarande droppar så litar jag inte på den. Jag hoppas det finns något tätningsmedel som man kan lägga i skarven mellan stos och rörgänga utan att skruva loss nämda delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev askbom:

Det sitter redan kulventil, men då den är stängd och det fortfarande droppar så litar jag inte på den. Jag hoppas det finns något tätningsmedel som man kan lägga i skarven mellan stos och rörgänga utan att skruva loss nämda delar.

Återigen kolla kulventilen!

Har den spruckit spelar det ingen roll om den är stängd eller öppen det droppar ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte kulventilen utan mellan en 90graders krök och stosen till plastslangsdelen som sitter över det som droppar. Kulventilen och anslutningarna till den är täta.Har du något förslag på TÄTNINGSMEDEL som man kan aplicera på skarv mellan dessa båda. Alltså 90 graders böj och stos. Då dom sitter fast så kan jag inte skruva loss och täta med gängtejp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ju sånt där medel ”stay afloat” för akuta läckor. Kanske kan det hjälpa även för detta. Eller så ta sånt medel plus  vulktejp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...