Tofriis 26 Postad 28 Maj , 2018 Köpte i höstas en Triss Norlin (Triss 570) och har nu börjat fördjupa mig i elen, men saknar nycken till huvudströmbrytaren. Tycker de reservnycklar jag sett i butik ser betydligt grövre ut än mitt lilla "nyckelhål". Borde så klart tagit måtten, men det glömde jag när jag var i båten i helgen :-/ Bedömer att diametern på brytaren på bilden är ca 15 mm. Någon idé om hur jag får tag på ny nyckel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 Maj , 2018 Du tror inte denna från Biltema kan passa då? Nyckeln finns ju att köpa som reservdel för 19kr. Annars är det ju aldrig fel att byta ut sådana här gamla grejer, liksom strömbrytarna ovan i bild. Gamla strömbrytare och kontakter har ju samlat på sig en massa oxid under årens lopp. Om du byter ut hela huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren kanske du skall satsa på en annan helt metallkapslad variant, visserligen tål ju den jag länkade till hela 100A, så den kanske fungerar bra i en mindre båt med ett litet och enkelt elsystem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 26 Postad 28 Maj , 2018 Tack för tipset, kikar på Biltema 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 28 Maj , 2018 Biltemas har bara ett stift, ditt hål ser ut att vara till modeller med två stift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Maj , 2018 Nej för tusan byt inte ut den huvudbrytaren, här har vi kvalite, jag öppnade en sådan 35 år gammal inte tillstymmelse till gnistbildning eller oxid, kraftig fjäder. Försök hitta en metallnyckel, eller tillverka en, du kan få mått av mig om du vill. 😨 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 26 Postad 30 Maj , 2018 2018-05-28 vid 18:05 skrev Pentax: Nej för tusan byt inte ut den huvudbrytaren, här har vi kvalite, jag öppnade en sådan 35 år gammal inte tillstymmelse till gnistbildning eller oxid, kraftig fjäder. Försök hitta en metallnyckel, eller tillverka en, du kan få mått av mig om du vill. 😨 Har du nyckeln lättillgänglig så tar jag göra emot mått på nyckeln :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Maj , 2018 Är inne på Georg_Ohm:s linje, byt ut den! Originalbrytaren* må ha bara kvalitet men inget håller ju i evighet. Har själv Georgs föreslagna billighets-modell sen många år. Den borde passa bra som ersättning enligt ditt foto. Har i åratal övervägt byte till nån mer pålitlig modell men har alltid landat i slutsatsen att "man vet vad man har men inte vad man får". Såå... med litet kreativ skötsel kan den funka nästan i evighet har jag märkt! Här mitt recept för att "odödliggöra", kräver dock hyfsad åtkomlighet från den inbyggda baksidan ... 1. Borra bort de fyra fästnitarna som håller ihop den (och som samtidigt utgör skruvhål). 2. Fäst den utan nitarna med träskruv/mutterlöst på ett sådant sätt att den lätt "faller isär" så fort den lossas. 3. Lossa den vid varje vårrustning, putsa dess inre kopparbleck (typ 10 minuters jobb)! [Obs att nån jobbig bortkoppling av anslutna kablar INTE behövs. (Med nitarna bortborrade så faller den behändigt isär inför vårservice och blottar de inre kopparkontakterna.)] 3a. Sägs ibland att "mäta är att veta". Kan tycka likadant angående min viktiga huvud-frånskiljare - att "öppna/serva är att veta". 4. I min saxade bild nedan syns mina invändningar mot denna typ av frånskiljare. (Alltså i korthet att "två seriekopplade brytpunkter" knappast är nödvändigt elektriskt sett, och att det vore bra "ärg-mässigt" med viss skavande skjuvrörelse när kontakterna möts.) *) Petimeter-fotnot: Det är ingen "brytare" trots att den vanligen benämns så. Utan det är en "frånskiljare". Skillnaden är att frånskiljare/arbetsbrytare egentligen bara är konstruerade för brytas i strömlöst tillstånd. (Läs; inga kraftiga elströmmar får förekomma i fallet frånskiljare, de kan ev. fastna annars med den olyckliga påföljden att strömmen INTE bryts när man vill.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 31 Maj , 2018 nu är ju detta till en segelbåt,har du en planade motorbåt så koppla utombordaren direkt till batteriet,övrig strömförsörjning kan ju gå över huvudbrytaren,anledning är att glappar brytaren bara en microsekund pajar likriktaren på motorn som laddar batteriet=dyrt,eller ha en svindyr brytare som bör hålla,själv sett vad dom kan orsaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 31 Maj , 2018 5 timmar sedan skrev karluno: anledning är att glappar brytaren bara en microsekund pajar likriktaren på motorn som laddar batteriet Aha, tack så mycket! Detta diskuterades nyligen i en annan tråd (har ingen länk till den för ögonblicket dock) och jag fick aldrig klart för mig varför motorn inte ska kopplas över brytaren. Bra att veta 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Maj , 2018 CE-kravet är, av någon anledning, att det ska finnas en batterifrånskiljare. Vilka brytare brukar koppla ifrån "några mikrosekunder"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 4 Augusti , 2018 (redigerade) @Thomas-1 Har en gammal sån där brytare på min båt. I år gjorde hag ett större eljobb och tänkte va duktig och serva brytaren enligt rekommendation. Såg fint ut inuti, ren koppar. Men vafan! Sen dess har det blivit avbrott ca varannan dag! Aldrig förr! Motionering av brytaren återställer. Man ska kanske inte väcka den björn som sover! Men visst, lite slipning av kontaktytorna skulle kunna återställa funktionen. Redigerad 4 Augusti , 2018 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Augusti , 2018 11 timmar sedan skrev AndW: Har en gammal sån där brytare på min båt Om du kan ta isär den och dessutom se ren koppar så kommer den att ge problem, koppar oxiderar fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Augusti , 2018 12 timmar sedan skrev AndW: Man ska kanske inte väcka den björn som sover! Jag är kanske lat, men vill aldrig röra nåt som fungerar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 5 Augusti , 2018 Den är inte alls tät eller från början så, det är inget hermetiskt. Tror inte öppnandet i sig är problemet, råkade nog talla på nån yta eller nåt skit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser