Mike00 0 Postad 27 Maj , 2018 Hej Har ett problem, har en båtmotor som jag skaffade för ett par år sedan som bara har legat. Nu tänkte jag dra fart på den och fick den att funka, MEN när jag kör den i vattnet känns motorn varm rätt snabbt och jag ser ingen skvallerstråle!? ser inte ens något utlopp!? Så jag har inte vågat köra den mer än ca 30 sekunder. Är det någon som vet vad detta är för motorn?? är den vattenkyld men saknar skvallerstråle? finns inga dekaler med info kvar 2 Cylindrig Står 84 pressat på motorn. annars väldigt dåligt med info.. har sökt på nätet utan att hitta en liknande. Skulle vara kul å veta tillverkare & modell om man behöver reservdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Maj , 2018 (redigerade) Vattenkyld helt klart. Har den legat länge så har nog impellern tackat för kaffet. Redigerad 27 Maj , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 27 Maj , 2018 Eftersom det är en båtmotor så är det ju osannolikt att den skulle vara luftkyld men om du tar av kåpan och tittar efter så syns det ju direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 27 Maj , 2018 ser ut som en gammal johnsson, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Maj , 2018 Mycket troligt en Johnson 4 hk seahorse. https://youtu.be/1XYHxjl8M6Y 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 27 Maj , 2018 3 minuter sedan skrev pseudonym: Mycket troligt en Johnson 4 hk seahorse. https://youtu.be/1XYHxjl8M6Y men underkåpan saknas isåfall?,dom var väl täckta vad ja minns?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 27 Maj , 2018 19 minuter sedan skrev Eld-: Eftersom det är en båtmotor så är det ju osannolikt att den skulle vara luftkyld men om du tar av kåpan och tittar efter så syns det ju direkt. Såna finns förvisso så man kan ju inte veta säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mike00 0 Postad 27 Maj , 2018 (redigerade) Tack alla för snabba svar :-) Ja det ser ju ut som en johnson enligt länken. kommer ihåg att den såldes som en 3hk crescent.. då var ju inte det rätt direkt och underkåpa har jag aldrig haft. men hur jag än letar så hittar jag inget utlopp för skvallervatten.. den här modellen kanske inte hade det, har sett ett fåtal utan. får leta efter en manual på nätet Redigerad 27 Maj , 2018 av Mike00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mike00 0 Postad 27 Maj , 2018 1 timme sedan skrev pseudonym: Mycket troligt en Johnson 4 hk seahorse. https://youtu.be/1XYHxjl8M6Y Toppen! bara för mig & leta reda på en manual! man ser inte någon skvallerstråle när den går på videon.. kanske inte finns någon på denna modell.. min är troligtvis från 84 då det är pressat lite varstans på motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tukkla 7 Postad 27 Maj , 2018 Kanske ute på hal is men varför kör han den i en hink med vatten om den inte är vattenkyld? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mike00 0 Postad 27 Maj , 2018 4 minuter sedan skrev tukkla: Kanske ute på hal is men varför kör han den i en hink med vatten om den inte är vattenkyld? ja, den verkar vara vattenkyld. men här är likadan motor som inte körs i vatten :-P https://www.youtube.com/watch?v=S6BuSN0rPcU verkar vara stopp/dålig impeller i min Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev Eld-: Eftersom det är en båtmotor så är det ju osannolikt att den skulle vara luftkyld men om du tar av kåpan och tittar efter så syns det ju direkt. Honda 2,3 hk är luftkyld med fläkt, så visst finns det. Sedan tillverkade Briggs&Stratton utombordare baserad på gräsklipparmotorn och den är ju oxå luftkyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 27 Maj , 2018 Det är mycket riktigt en johnsson, din underkåpa saknas, är ganska vanligt på dessa då de ej sitter fast så bra. Om jag minns rätt så är denna luftkyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 27 Maj , 2018 På din undre bild syns 8 skvallerhål för kylvatten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 27 Maj , 2018 Utformningen av topp/block pekar helt klart mot vattenkylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mike00 0 Postad 27 Maj , 2018 14 minuter sedan skrev Rascal: På din undre bild syns 8 skvallerhål för kylvatten! Okej! misstänkte nästan det, sitter lägre ner än vad som brukar vara vanligt.. åtmindstone på de motorer jag haft, impellern måste vara helt slut för det rör sig ingenting där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 29 Maj , 2018 Då jag var en liten kotte körde jag med en Johnson SeaHorse 5,5 hp. Den hade inte någon skvallerstråle,som till exempel en Mercury, men den hade en avgasöppning bak på riggen, ovanför vattenytan där kylvattnet sprutade ut, det syntes tydligt att det kom vatten med avgasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mike00 0 Postad 29 Maj , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev Kronvik: Då jag var en liten kotte körde jag med en Johnson SeaHorse 5,5 hp. Den hade inte någon skvallerstråle,som till exempel en Mercury, men den hade en avgasöppning bak på riggen, ovanför vattenytan där kylvattnet sprutade ut, det syntes tydligt att det kom vatten med avgasen. Okej! tack för info, måste vara de där 8 hålen som oxå rascal nämnde. undrar om jag får den för lågt för dom hålen är under ytan när jag har den på båten. körde den förut i vattentunna med hålen ovanför ytan men såg inget vatten komma ut därifrån. får riva å kolla impellern här nån dag framöver. Redigerad 29 Maj , 2018 av Mike00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser