Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Cornerwall

Fråga kylsystem

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har en liten fundering kring mängden glykol i den inringade behållaren. Det är en 5,0L V8.
Just nu ser jag som ett filter eller liknande i botten av behållaren. Den är nästan tom.
Ska den vara tom eller ska det fyllas på med glykol/vatten?

Den är precis nyservad på firma, men jag blir ändå osäker.

Tacksam för snabbt svar, då den ska i sjön idag. 

motor.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den ska ju inte vara full vid kall maskin, utan det måste finnas plats så att kylvätskan kan expandera när den blir varm.

Jämför med expansionstanken på bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! Hmm?... borde vara näst intill knökfullt även kall kan jag tycka.
Kylsystemet är förmodligen helt snarlikt bilars, ett expansionskärl utanför bild fixar värmeutvidgningen?...
Youtube


Lycka till på böljan!

Redigerad av Thomas-1
förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Litet bråttom då sjösättning sker idag så jag förklarar min ståndpunkt ytterligare...
Har du ett extra expansionskärl (utanför bild) så har det nivåmarkeringar och det inringade plåtkärlet bör då vara knökfullt enligt youtube-filmen.

[Om expansionskärl utanför bild saknas, ja då måste den  inringade baljan vara själva expansionskärlet. Troligen inte, men den borde i så fall ha nivåmarkeringar för min/max gällande kall motor. Eller kräva nån testpinne typ oljesticka? Den lilla slangen strax under trycklocket kan väl antingen leda till ett expansionskärl eller mot förmodan utgöra dränering till kölsvinet?]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är i alla  olika motorinstallationer men expansionskärlet på min motor har inga max/min markeringar. Man fyller ganska mycket och om det blir för mycket så kommer övetskottet åka ut genom dräneringsslangen ner i kölsvinet när motorn blir varm. När motorn sedan kallnat så kan man titta efter hur mycket det är i kärlet och lära sig hur mycket det är lönt att fylla nästa gång.

 

Med tanke på hur den tunna slangen på bilden är inkopplad ovanför lockets säkerhetsventil så är jag ganska  säker på att denna fungerar som min och att det är expansionskärlet som är inringat på bilden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Eld-:

Jag vet inte hur det är i alla  olika motorinstallationer men expansionskärlet på min motor har inga max/min markeringar. Man fyller ganska mycket och om det blir för mycket så kommer övetskottet åka ut genom dräneringsslangen ner i kölsvinet när motorn blir varm. När motorn sedan kallnat så kan man titta efter hur mycket det är i kärlet och lära sig hur mycket det är lönt att fylla nästa gång.

 

Med tanke på hur den tunna slangen på bilden är inkopplad ovanför lockets säkerhetsventil så är jag ganska  säker på att denna fungerar som min och att det är expansionskärlet som är inringat på bilden.

 

Det finns inte på min heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla! Tack för era svar.

Jag såg efter provkörning att mängden blir korrekt vid varm motor.
Så allt är lugnt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...