Cornerwall 1 Postad 26 Maj , 2018 Hej på er! Jag har en liten fundering kring mängden glykol i den inringade behållaren. Det är en 5,0L V8. Just nu ser jag som ett filter eller liknande i botten av behållaren. Den är nästan tom. Ska den vara tom eller ska det fyllas på med glykol/vatten? Den är precis nyservad på firma, men jag blir ändå osäker. Tacksam för snabbt svar, då den ska i sjön idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Maj , 2018 Ja den ska ju inte vara full vid kall maskin, utan det måste finnas plats så att kylvätskan kan expandera när den blir varm. Jämför med expansionstanken på bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Maj , 2018 (redigerade) Hej! Hmm?... borde vara näst intill knökfullt även kall kan jag tycka. Kylsystemet är förmodligen helt snarlikt bilars, ett expansionskärl utanför bild fixar värmeutvidgningen?...Youtube Lycka till på böljan! Redigerad 26 Maj , 2018 av Thomas-1 förtydligande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Maj , 2018 (redigerade) Litet bråttom då sjösättning sker idag så jag förklarar min ståndpunkt ytterligare... Har du ett extra expansionskärl (utanför bild) så har det nivåmarkeringar och det inringade plåtkärlet bör då vara knökfullt enligt youtube-filmen. [Om expansionskärl utanför bild saknas, ja då måste den inringade baljan vara själva expansionskärlet. Troligen inte, men den borde i så fall ha nivåmarkeringar för min/max gällande kall motor. Eller kräva nån testpinne typ oljesticka? Den lilla slangen strax under trycklocket kan väl antingen leda till ett expansionskärl eller mot förmodan utgöra dränering till kölsvinet?] Redigerad 26 Maj , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 27 Maj , 2018 Jag vet inte hur det är i alla olika motorinstallationer men expansionskärlet på min motor har inga max/min markeringar. Man fyller ganska mycket och om det blir för mycket så kommer övetskottet åka ut genom dräneringsslangen ner i kölsvinet när motorn blir varm. När motorn sedan kallnat så kan man titta efter hur mycket det är i kärlet och lära sig hur mycket det är lönt att fylla nästa gång. Med tanke på hur den tunna slangen på bilden är inkopplad ovanför lockets säkerhetsventil så är jag ganska säker på att denna fungerar som min och att det är expansionskärlet som är inringat på bilden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Maj , 2018 26 minuter sedan skrev Eld-: Jag vet inte hur det är i alla olika motorinstallationer men expansionskärlet på min motor har inga max/min markeringar. Man fyller ganska mycket och om det blir för mycket så kommer övetskottet åka ut genom dräneringsslangen ner i kölsvinet när motorn blir varm. När motorn sedan kallnat så kan man titta efter hur mycket det är i kärlet och lära sig hur mycket det är lönt att fylla nästa gång. Med tanke på hur den tunna slangen på bilden är inkopplad ovanför lockets säkerhetsventil så är jag ganska säker på att denna fungerar som min och att det är expansionskärlet som är inringat på bilden. Det finns inte på min heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cornerwall 1 Postad 27 Maj , 2018 Hej alla! Tack för era svar. Jag såg efter provkörning att mängden blir korrekt vid varm motor. Så allt är lugnt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser