BboatB 26 Postad 26 Maj , 2018 Lite intresserad av vad folk anser om reglerna och erfarenheterna. Hört om komplikationer med installationer där ex äldre tankar imploderat och gått sönder? Fungerar sugtömnings stationerna i din närhet? Du tar en öl med en annan i gästhamnen som struntar i reglerna och fortsätter tömma i sjön, bry du dig? Utförs det kontroller av kustbevakningen för att se om båtar har sugtömning/efterlever lagen, förekommer det och har folk åkt på böter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 26 Maj , 2018 Du kommer inte att bli besviken, det finns säkert över 1000 inlägg här på MG som hanlar om sugtömningens regler och erfarenheter från installation och användning. Det korta svaret är: att sugtömningsstationerna oftast fungerar, att det är för få tömningsmöjligheter ute i skärgården, att vi inte haft några problem med installationen, att det är smidigare att suga bajs än att handpumpa ut det i havet, att jag inte skulle ägna tid åt bajs när jag dricker öl, men... att jag skulle tala om för skeptikern att det funkar rätt bra så varför inte pröva, att jag aldrig blivit stoppad av KBV varken för kontroll av bajs, diesel, promille eller något annat och att totalkostnaden för sugtömning i Sverige är hög, men för den enskilde båtägaren som redan har tank är kostnaden oftast ca. 1000:- kronor och man gör jobbet själv på en halv dag. Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Maj , 2018 Jag installerade toatank på min första större segelbåt redan i mitten av 1970-talet. Inte av miljöskäl, utan för att det inte är trevligt när man ligger i en liten naturhamn och där papper och skit flyter runt där man vill bada. Sen har jag haft tank eller pottapotti i alla mina båtar sen dess - inte av miljöskäl, utan för att det är praktiskt och för att det många gånger är minst lika enkelt att sugtömma som att pumpa ut i havet. Om det finns fungerade sugtömmningsstationer - vilket det inte alltid har gjort. Jag har även på den nuvarande båten en pump som jag kan tömma tanken i havet - vilket har hänt även i närtid. Funderade till att börja med att jag skulle kolla hur tanken betedde sig vid tömning, men jag har aldrig haft så stor besättning vi tömningstillfällena, så jag kunnat avdela en man för att kolla tanken under tömning. Några stationer har ett munstycke som är helkass och som man måste va två man för att klara av att tömma med - ett litet problem för en ensamseglare. Min närmaste sugstation fungerar utmärk - dock är den utsatt för väder och vind och svallet från förbipasserade båtar. Vad öldrickande med kompisar har med frågan om sugtömmning kontra tömma i havet att göra - det förstår jag inte. Om kustbevakningen haffat nån som tömt i havet - det har jag inte hört talas om. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 26 Maj , 2018 Är övertygad om att det kommer att bli en lång tråd om en skitsak... Själv så undrar jag över en fråga TS ställer... Rörande om KBV kollar att man har installation för tömning iland? Är detta ett lagkrav? Eller är det så att de som seglar med äldre tankar lugnt kan skita i dem och sedan tömma på internationellt vatten? Fair Winds Stefan.. Som både kan sugtömma å dumpa i havet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Maj , 2018 (redigerade) 4 timmar sedan skrev Mackey: Du kommer inte att bli besviken, det finns säkert över 1000 inlägg här på MG som hanlar om sugtömningens regler och erfarenheter från installation och användning. Det korta svaret är: att sugtömningsstationerna oftast fungerar, att det är för få tömningsmöjligheter ute i skärgården, att vi inte haft några problem med installationen, att det är smidigare att suga bajs än att handpumpa ut det i havet, att jag inte skulle ägna tid åt bajs när jag dricker öl, men... att jag skulle tala om för skeptikern att det funkar rätt bra så varför inte pröva, att jag aldrig blivit stoppad av KBV varken för kontroll av bajs, diesel, promille eller något annat och att totalkostnaden för sugtömning i Sverige är hög, men för den enskilde båtägaren som redan har tank är kostnaden oftast ca. 1000:- kronor och man gör jobbet själv på en halv dag. Mackey Hej! Under säsongerna 2016 och 2017 startade jag diskussionstrådar här på Bryggsnack om hur det fungerar utefter Bohuskusten. Jag har gentemot Mackey delvis en annan uppfattning, om nu inte Mackey var parodisk. Ja det händer rätt ofta, att det fungerar att tömma, att det är bra sug i slangen, att man hittar tömningsstationen, och att det finns en sådan på Transportstyrelsens karta, men nästan lika ofta är anläggningen trasig, det ligger icke tömmande båtar ivägen, anläggningen är stömlös och ligger längst in i hamnen där vattendjupet exkluderar segelbåtarna att tömma. Många gånger har man dessutum glömt att sätta upp skyltar som talar om var anläggningen finns. Sedan har hamnägaren, oftast en kommun, ingen kunskap om hur man besvarar ett mail eller telefonsamtal. Så jag säger att det under de två förra säsongern var omkring 40% av stationerna som funkade dåligt eller oftast inte alls. Skitkasst! Att toatanken skulle inplodera håller jag för osannolikt,mdå suget i slangen inte är så högt, dessutom läxker det ofta litet i munstycket. Men visst är det lättare att tömma sin tank i sitt kölvatten, särskilt som man har en elektrisk tömningspump. I de andra punkterna samtycker jag med Mackey En ny sak jag funderat på, är hur de kommunla avloppsreningsverken som sugtömningsanläggningarna är anslutna till, hanterar allt saltvatten som kommer med bajset och kisset in i processen? Redigerad 26 Maj , 2018 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 26 Maj , 2018 (redigerade) 44 minuter sedan skrev Georg_Ohm: En ny sak jag funderat på, är hur de kommunla avloppsreningsverken som sugtömningsanläggningarna är anslutna till, hanterar allt saltvatten som kommer med bajset och kisset in i processen? Salter är ju ganska vanligt i reningsverk så det påverkar sannolikt inte mycket att det kommer lite extra salt från havet. Biologiska reningsverk börjar funka sämre med salthalter över ca. 20 g/l. Ett räkneexempel: En liten kommun med 5000 personer anslutna får in 700 000 liter vatten per dygn. Om det är 500 båtar om dygnet som tömmer sin toatank i denna lilla kommun så kommer det in kanske 15 000 liter saltvatten. Varje liter saltvatten innehåller 35 gram salt, dvs. 525 000 gram salt. Nu har vi 715 000 liter vatten med 525 000 salt i, dvs. 0,7 g/liter extra salt. Någon gång kommer man över gränsen på 20 g/l beroende på urin, svett i kläder, avhärdningssalt i diskmaskiner, mm, men det verkar inte som att toatömning är ett stort problem. Om det är 5000 toatömningar per dygn i den lilla kommunen så blir det 6 gram extra salt och då är det nog ett problem. Mackey Redigerad 26 Maj , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 26 Maj , 2018 Ölfrågan kanske var lite oklar, handlade mer om attityder etc ändrats efter reglerna införts så vissa blir irriterade på de som fortsätter tömma i havet. Personligen bryr jag mig inte sålänge båtarna har en hålltank och sen släpper skiten ute till havs, därimot om de har fritt blås och de sätter sig inne i naturhamnen och gör sina behov hade jag blivit irriterad, men det hade jag blivit även innan reglerna för sugtömning blev lag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Maj , 2018 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: En ny sak jag funderat på, är hur de kommunla avloppsreningsverken som sugtömningsanläggningarna är anslutna till, hanterar allt saltvatten som kommer med bajset och kisset in i processen? Då är det nog betydligt värre med allt rengvatten som kommer i avloppet pga att det inte fanns dagvattenledningar när vattnet från takrönnor mm annslöts till avloppet. I våra små skärgårdssamhällen, är inte det alls ovanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 26 Maj , 2018 Det jag möjligen kan bli irriterad på är divetse jämförelser med andra utsläppskällor. "Det är så lite som kommer från fritidsbåtar jämfört med... så det har ingen betydelse" Då har man inte riktigt förstått att det är den lokala övergödningen under den korta sommaren man vill komma åt. Samma otur i tänkandet förekommer när det gäller giftig bottenfärg. Eller på stranden... Det är så många som släpper ut kiss och bajs i havet så det spelar ingen roll att mina barn bajsar och kissar i vattnet vid badstranden. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Maj , 2018 Japp! Det känns väldigt tryggt att läsa att åsikterna från alla de andra trådarna som handlar om samma sak är demsamma år efter år. Stundtals även identiska formuleringar. Precis som på SVT, samma repriser, Kalle Anka klockan 15 på Julafton och Nyårskonseten från Wien, liksom Grevinnan och Betjänten. Trots högst traditionela åsikter om det mesta, typ "Kapten Stofil, värdens främste bakåtsträvare" försöker jag ändå vara ordentlig och tömmer toatanken med sugtömning, jag har tillockmed åkt flera nm extra för att komma rill en hamn med tömning. Men blir ju väldigt trött och desillusionerad då det inte funkar, eller då man inte hittar anläggningen. Funderar på att starta en ny tråd i år, "Sugtömning i mellan Tistlarna och Strömstad 2018" vad tror ni om det? Kan då redan berätta att anläggning saknas i Kullavik, strömlöst på Vrångö, avstängt på grund av saknad reservdel på Donsö, Styrsö Sandvik fungerade, men med dålig sugverkan, lång slang. Grefab Hinsholmskilen, den yttre utanför Q-bryggan kanske funkar nu efter att jag tjatat på ägaren, den inre under mastkranen suger jättebra, men där ligger det allt som oftast påmastande segelbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 26 Maj , 2018 Jag håller med om att man blir rejält trött på trasiga och/eller korkat placerade sugtömningsanläggningar. För några år sedan mailade jag till Oxelösunds kommun och talade om att jag nu tömde ut 40 liter bajsvatten nära ett bad och friluftsområde (Femöre) eftersom de båda kommunala hamnarna saknade fungerande tömningsanläggningar. Jag fick inget svar. Kanske förstod det att det inte var sant. På Åland funkade det bättre. När man gick in för att tanka eller fylla färskvatten kunde man för € 2 oftast under samma tid tömma toatanken. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser