Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
stuffs

Volvo Penta AQAD40 vattenflöde

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte höra om jag kan få några tips här. Jag har en båt med 2 st Volvo Penta AQAD40B i. Har nu provkört/varmkört dessa på land, genom att dra slang ifrån intaget i skölden ner i hink med vatten.

Det är en stor skillnad på vattenflöde i motorerna, den som har bra flöde tömmer hinken fortare än vad vattenslangen hinner fylla på om man varvar upp den lite. Den sämre kan man i princip maxvarva utan att den närmar sig att tömma hinken!

Till saken: den motorn med sämre flöde har jag haft problem med att den vill gå varm, så nu i vinter har jag haft loss värmeväxlare samt intercooler och rengjort dessa ordentligt (fanns dock inte mycket skit i). Grovfiltrerna är rengjorda på bägge motorerna, samt impeller och avgaskrökar är bytt på bägge. 

Vart kan flödet begränsas? Har jag någon invändig kanal i motorn som är igensatt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangar kan kollapsa på insidan, men man brukar känna det på slangen då att det är mjuk. Vad skulle hända om du för en kort stund kopplade bort slangen efter pumpen? då får du ju veta om det är något trycke i den, visserligen bara utan mottryck men i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är impellerhuset och kammen slitet? Glappar impellern i längsled? Vattnet får ju inte passera vid sidan om impellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...