stuffs 0 Postad 25 Maj , 2018 Hej! Tänkte höra om jag kan få några tips här. Jag har en båt med 2 st Volvo Penta AQAD40B i. Har nu provkört/varmkört dessa på land, genom att dra slang ifrån intaget i skölden ner i hink med vatten. Det är en stor skillnad på vattenflöde i motorerna, den som har bra flöde tömmer hinken fortare än vad vattenslangen hinner fylla på om man varvar upp den lite. Den sämre kan man i princip maxvarva utan att den närmar sig att tömma hinken! Till saken: den motorn med sämre flöde har jag haft problem med att den vill gå varm, så nu i vinter har jag haft loss värmeväxlare samt intercooler och rengjort dessa ordentligt (fanns dock inte mycket skit i). Grovfiltrerna är rengjorda på bägge motorerna, samt impeller och avgaskrökar är bytt på bägge. Vart kan flödet begränsas? Har jag någon invändig kanal i motorn som är igensatt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 25 Maj , 2018 Slangar kan kollapsa på insidan, men man brukar känna det på slangen då att det är mjuk. Vad skulle hända om du för en kort stund kopplade bort slangen efter pumpen? då får du ju veta om det är något trycke i den, visserligen bara utan mottryck men i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 25 Maj , 2018 Är impellerhuset och kammen slitet? Glappar impellern i längsled? Vattnet får ju inte passera vid sidan om impellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser