Dahlin89 0 Postad 24 Maj , 2018 Skulle till å koppla in mina 2 gammla förbrukningsbatteri i båten för att kunna ha lite ström å felsöka radion tuta osv innan ja sjösätter med nya fräscha batteri. Men när ja kopplat på dom med paralellkoppling och vrider på brytaren så funkar ingen lampa eller ngt i båten å sen började de bubbla om batterierna...?är de farligt/skadligt eller vad händer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 24 Maj , 2018 Låter som om det ligger last på batterierna när du vrider på brytaren. Har du något i båten som drar många Ampere? Kolla med en multimeter om batterierna tappar volt när du vrider brytaren, isf ligger det last någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Maj , 2018 Bubblar det i batterierna bildas det knallgas, va inte där och orsaka gnistor då, det kan smälla ganska rejält. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Maj , 2018 Bubblande batterier brukar betyda att de laddas med för hög spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahlin89 0 Postad 25 Maj , 2018 De är skumt då inget är gjort förutom att jag plockade ut dom i höstas...dom är ju inte tipptopp batterierna men ska köpa nya så vill vara säker på att dom inte pajjar när mna skickar i dom sen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 25 Maj , 2018 Har du mätt skicket på dem..? Har du solpanel eller har du batteriladdare inkopplad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 25 Maj , 2018 Bubblar båda eller bara det ena? Om bara det ena bubblar är det lätt att tro att detta är sämre laddat än det andra och att det blir en strömrusning till detta, långsökt men fullt möjligt. Och du har ingen gammal laddare ansluten? Hur som helst skall det inte bubbla eller gasa, det är typ väldigt obra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Maj , 2018 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: men fullt möjligt. Nä Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 26 Maj , 2018 15 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Om bara det ena bubblar är det lätt att tro att detta är sämre laddat än det andra och att det blir en strömrusning till detta, långsökt men fullt möjligt. Strömrusning mellan "bilbatterier" är för mig en skröna till dess jag ser någon som visar att det kan ske. Jag har sett mätningar som visar att det inte blir någon strömrusning och jag har använt startkablar mellan laddade och oladdade batterier och dessa kablar blir inte märkbart heta. Kan någon visa att strömrusning sker kommer jag att ändra uppfattning. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Maj , 2018 17 minuter sedan skrev Mackey: Strömrusning mellan "bilbatterier" är för mig en skröna till dess jag ser någon som visar att det kan ske. Jag har sett mätningar som visar att det inte blir någon strömrusning och jag har använt startkablar mellan laddade och oladdade batterier och dessa kablar blir inte märkbart heta. Kan någon visa att strömrusning sker kommer jag att ändra uppfattning. Mackey Jag kan bevisa detta för dig om du vill, visserligen i ett 24 voltssystem, och "strömrusning" i bemärkelsen "hundratals ampere" blir det inte heller, men den ena batterigruppen gasar iallafall. Har med tångamperemeter mätt upp omkring 60 ampere vid något tillfälle, men detta då i betydligt större batterbanker än vad vi vanligtvis har i våra båtar. Det gällde då en fulkoppling i ett spårburet lokaltrafikfordon. Denna koppling är inte längre tillåten enligt säkerhetsbestämmelserna, numera blir det tvångsmanövrering av en kontaktor medelst kvastskaft.... (Istället för startkabel), detta för att få igång den roterande omriktaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev Mackey: Strömrusning mellan "bilbatterier" är för mig en skröna till dess jag ser någon som visar att det kan ske. Jag har sett det! När man försökte hjälpstarta ett 12V system med ett tomt batteri från ett 24V system. Men från ett 12V system till ett annat, nej det blir inga stora strömmar om man räknar på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahlin89 0 Postad 28 Maj , 2018 On 5/25/2018 at 7:20 PM, Peter_K said: Har du mätt skicket på dem..? Har du solpanel eller har du batteriladdare inkopplad? Skicket är hyffsat på ett å kasst på 2! Men lite borde finnas så ja kan felsöka lite.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 2 Juni , 2018 Nog har jag varit med om strömrusning alltid. Ett 12V system med 4 paralellkopplade BT batterier. Ett av dem fick innre kortslutning. Innan problemet uppdagades hade det felaktiga batteriet slängt ut en stor del av syran... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 2 Juni , 2018 2 timmar sedan skrev LonelyBird: Nog har jag varit med om strömrusning alltid. Ett 12V system med 4 paralellkopplade BT batterier. Ett av dem fick innre kortslutning. Innan problemet uppdagades hade det felaktiga batteriet slängt ut en stor del av syran... Jo det är möjligt. Jag har också upplevt detta fenomen, jag stod bredvid! Inte roligt alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Juni , 2018 Knepigt, två parallellkopplade ej överladdade batterier börjar alltså raskt att bubbla efter inkoppling och ger ingen utspänning. Måste få vara ofin i kanten och fråga...Det är inte så att du på nåt vänster råkat förväxla* batteripolerna? [Alltså kopplat det ena batteriets pluspol till det andras minus, och vice versa? Då jäklar börjar de väl strax att koka och man får noll volt ut vilket stämmer med din problembeskrivning "vrider på brytaren så funkar ingen lampa eller ngt i båten å sen började de bubbla om batterierna".]Knappast troligt, återstår nog bara LonelyBird:s föreslagna felorsak om inre kortslutning? Sånt händer, de tunga blyplattorna inuti batteriet kan lossa och kortslutas. Detta nog särskilt ifall de hanterats måhända ovarsamt i något skede under vintern? *) Jag vet att minus- respektive pluspolerna på batterier brukar ha olika grovlek av just detta skäl, polklämmorna skall helt enkelt inte passa ifall man är på väg att begå detta misstag. Måste väl också gnistra rejält vid ihopkopplandet av sådan kortslutning. Men men? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juni , 2018 13 timmar sedan skrev LonelyBird: Nog har jag varit med om strömrusning alltid. Ett 12V system med 4 paralellkopplade BT batterier. Ett av dem fick innre kortslutning. Innan problemet uppdagades hade det felaktiga batteriet slängt ut en stor del av syran... Men det är väldigt ovanligt. Parallellkopplade batterier finns i många sammanhang min ingenstans sätter man in säkringar som skulle kunna skydda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 3 Juni , 2018 Trasiga batterier kan naturligtvis ge oönskade överraskningar liksom när man blandar 6, 12 och 24 V. Gamla folkabubblan var man ju tvungen att starta med kablar och 12 V eftersom utbudet på 6 V system var begränsat. Jag förtydligar: Strömrusning mellan hela laddade och hela oladdade batterier av liknande typ och med samma antal celler (samma tänkta spänning) är för mig en skröna till dess jag ser någon som visar att det kan ske med hela batterier. Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 609 Postad 3 Juni , 2018 Håller i stort med Mackey, blybatterier som sitter i parallell utjämnar sig snabbt och tämligen odramatiskt. Enda fallet i båt jag råkat ut för är kortslutning i en cell på ett risigt förbrukarbatteri (batterier som inte hade levt ett liv tillsammans), vilket jag märkte ganska snabbt då jag har separata brytare till dem och kunde bryta dem en och en. Men det var som sagt tveksamma batterier redan från början och är som sagt mycket ovanligt. Särkilt när flera jobbar tillsammans. Däremot hade VAG en del problem med originalbatterierna ett tag (=singelbatteri i bil), och jag fick cellkortis på batteriet i min A6:a strax efter att garantin gått ut (liksom en kollega på sin Skoda). Märkte att den lät lite trött när jag startade, och efter resan på 20 mil innan nästa stopp hade jag kokt ur det numera 10V-batteriet ganska rejält med motorvägsfart och 140A generator och det var helt dött. Tur att batteriet hade bra ventilation.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser