KlasLind 0 Postad 24 Maj , 2018 Bytte gasvire mellan reglage och motor men nu går det så lätt att spaken inte vill stå kvar där man ställer den. Finns det nån justering för det eller hur gör man ? Se bild för modell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Maj , 2018 Det hjälper dig kanske inte i sak men det går att fixa till. Jag hade samma "problem" när jag tagit isär rattpiedestal mm. Då pillade jag loss alla vajrar mm och smorde med ptfe. Min gick åxå så lätt att minsta vibration fick spak att åka till/mot friläge. Det tråkiga är att jag inte minns alls hur jag gjorde för att fixa till det.. om det var en justering avsedd för det, om det sitter nära drev eller nära spak.. har jag inget minne av. Det borde va simpelt fixat för om det hade djävlats skulle jag nog minnas det.. skulle behöva pilla isär igen för att se hur... Så ingen hjälp i sak men.. det går att justera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 24 Maj , 2018 Samma här, hade en sådan som du visar på bild i den förra båten. På de äldre typerna fanns det antingen en friktionsskruv att dra åt vid navet till axeln som spaken sitter på. Andra modeller hade en slags friktionsklämma på vajern. Men den modellen jag hade, fann jag ingen friktonsbroms alls på. Jag hade monterat lågfriktionsvajrar med tefloninlägg, det blev alltså "alldeles för bra". Möjligen kan du göra någonting i andra ändan av vajern, vid förknasaren/bränslepumpen? Nu har jag ett elektroniskt reglage, innan jag lärde mig hur lätt det gick var det lömskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KlasLind 0 Postad 24 Maj , 2018 Den är från slutet av 70 talet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slawi 1 Postad 11 April , 2021 På tal om reglage, har ett snarlikt reglage kopplat till en MD2b som jag vill ändra spakläget på , nån som vet hur man gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 11 April , 2021 19 minuter sedan skrev slawi: På tal om reglage, har ett snarlikt reglage kopplat till en MD2b som jag vill ändra spakläget på , nån som vet hur man gör? Spaken sitter på splines på axeln, lossa insexskruven som brokar sitta på spakens nav "klockan 6" drag spaken utåt och sätt tillbaka den i valfritt läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slawi 1 Postad 12 April , 2021 Ok, skall prova vid nästa tillfälle tackar för tipset 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slawi 1 Postad 22 April , 2021 2021-04-12 vid 17:57 skrev slawi: Ok, skall prova vid nästa tillfälle tackar för tipset Kom även att tänka på att friläget är svårt att känna i spaken , kanske beror på slitage i reglaget eller finns det nåt i backslaget som kan vara slitet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser