Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
nilsnobbing

Sven Yrvind en route!

Rekommendera Poster

Han kan väl tillverka barkbåtar och sälja så han kan späda ut sin dåliga pension istället?
Att han inte skulle lyckas var jag till 100% klar över men att sprida det budskapet gynnar ju ingen.

Det här var nog hans näst sista resa, den sista blir väl i en ännu mindre kista?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-24 vid 10:42 skrev karluno:

läst hans böcker,roligt med sådana udda idivider,tyvärr finns väl inte många av dom kvar,behövs såna gubbar framförallt i Sverige.

Visst, men inte ärt han något föredöme, men han är typisk för Sverige. Göra det mesta på annat sätt än världen runtomkring och som inte lyckas. Göra mera av samma sak, fortfarande utan att lyckas. Gång på gång!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säga vad man vill om hans konstruktioner, attityd, framgångar och misslyckanden men jag känner många pensionärer som fyller tiden de har kvar med mycket mer meningslösa sysslor än Yrvind. Hoppas man har leklust och hälsa så det räcker när man själv blir pensionär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han går sin egen väg. All respekt för det!

Kolla hans lösning att bogsera båten till sjösättningen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MarkusF:

Han går sin egen väg. All respekt för det!

Kolla hans lösning att bogsera båten till sjösättningen.

 

 

Hahaha, båten rör sig fortare på land än vatten, ändå kan man promenera förbi den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Seawolf:

Visst, men inte ärt han något föredöme, men han är typisk för Sverige. Göra det mesta på annat sätt än världen runtomkring och som inte lyckas. Göra mera av samma sak, fortfarande utan att lyckas. Gång på gång!

The Royal Cruising Club Medal for Seamanship 
Founded and endowed by Mr Meredith Fitzwalker Wren in 1949 for an act or acts of outstanding seamanship. It is awarded to yachtsmen or women of any nationality by a Judge or Judges appointed by the Committee of the Royal Cruising Club for the purpose.
Recipients include Robin Knox-Johnston in 1969, Alec Rose in 1968 and Francis Chichester in 1967.
Sven Lundin 1980.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi "garvade sjömän" sitter på ljugarebänken och filosoferar över båtlivet, har vi konstaterat att de flesta av Yrvinds båtar är inga båtar, utan "överlevnadskapslar".

Och de fyller ingen praktisk funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Seawolf:

Visst, men inte ärt han något föredöme, men han är typisk för Sverige. Göra det mesta på annat sätt än världen runtomkring och som inte lyckas. Göra mera av samma sak, fortfarande utan att lyckas. Gång på gång!

Jag har ingen speciell åsikt om Yrvind i det här avseendet, men att det här skulle vara nåt typiskt svenskt håller jag inte med om. Det finns många exempel på motsatsen. Däremot kanske det är typiskt för både framgångsrika och misslyckade entreprenörer, som med en dåres envishet fortsätter på samma spår. Ibland får de rätt och revolutionerar världen, ibland får de fel och blir bortglömda. Framtiden får utvisa Yrvinds öde i den frågan.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Jag har ingen speciell åsikt om Yrvind i det här avseendet, men att det här skulle vara nåt typiskt svenskt håller jag inte med om. Det finns många exempel på motsatsen. Däremot kanske det är typiskt för både framgångsrika och misslyckade entreprenörer, som med en dåres envishet fortsätter på samma spår. Ibland får de rätt och revolutionerar världen, ibland får de fel och blir bortglömda. Framtiden får utvisa Yrvinds öde i den frågan.


Yrvind var en av pionjärerna i långfärdsseglingens och ensamseglingens ungdom och byggde båtar som inte fanns några facit för eller tidigare exempel på. Han gjorde färder med dom som var exceptionella för sin tid oavsett båt och han fick en av seglarvärldens mest prestigefyllda utmärkelser för det. Han använde material som var nya och oprövade och han fick även hålla ett personligt föredrag för kungen om sina båtar och seglingar. Mer lyckad entreprenör i båtvärlden är väl svårt att hitta och det typiskt svenska är nog att sitta och raljera över någon som är gammal och sticker ut oavsett vad de åstadkommit under sina liv?

Lundin.thumb.jpg.5ff3b3636350e924ab34bc03f1ed88b2.jpg

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev BSven:

Mer lyckad entreprenör i båtvärlden är väl svårt att hitta och det typiskt svenska är nog att sitta och raljera över någon som är gammal och sticker ut oavsett vad de åstadkommit under sina liv?

Sant är nog iallafall att han kommer att gå till historien som en mycket finurlig marin uppfinnare.

 

Framgångsrik entreprenör är jag mer osäker på eftersom han aldrig nått några kommersiella framgångar med sina båtar, men kanske är han före sin tid. 
 

Håller med dig om det där gnällandet, men tycker alla människor oavsett nationalitet håller på så. Människan är skapt att gilla saker som de alltid har varit, de som gör nåt annat sticker ut och är konstiga. Jantelagen gör det säkert extra illa häromkring. På det sättet tycker jag Yrvind är superhäftig, han gör sin grej och lever helt uppe i det. 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah trist, men kanske klokt ändå.

Pratade lite kort med honom förra sommaren då han låg i Hunnebostrand.

Kunde inte låta bli att skratta då han tyckte Hallberg Rassy-båtarna runt om hans lilla båt var "livsfarliga" med sina höga master. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Ibland får de rätt och revolutionerar världen, ibland får de fel och blir bortglömda. Framtiden får utvisa Yrvinds öde i den frågan.

Att Svens framtid redan ligger bakom honom, det har ju till och med han själv insett. Och någon revolutionerad värld där alla åker omkring i förkrympta badankor, det lever vi inte i :) Men det tror jag inte behöver betyda att han kommer bli bortglömd speciellt snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev sajjen:

Och någon revolutionerad värld där alla åker omkring i förkrympta badankor, det lever vi inte i :)

Man ska aldrig säga aldrig, vem trodde för 10-20 år sen att vi skulle åka i batteribilar idag 🙂 På Yrvinds konstruktioner finns förstås en del estetiskt att önska... Men han går till historien som en spännande och nytänkande gubbe!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag inte riktigt förstår är varför Sven inte seglar hem från där han är nu? Han gillar ju bäst att vara ensam i sin båt ute på havet, så att segla hem framstår som en utomordentligt enkel lösning framför att flyga och få båten fraktad till Sverige.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Man ska aldrig säga aldrig, vem trodde för 10-20 år sen att vi skulle åka i batteribilar idag 🙂 På Yrvinds konstruktioner finns förstås en del estetiskt att önska... Men han går till historien som en spännande och nytänkande gubbe!

 

För tio år sedan var det redan uppenbart att batteribilar var framtiden. För 20 år sedan hade kanske bränsleceller fortfarande en liten chans.

 

Yrvinds båtar har aldrig tilltalat speciellt många, och jag är övertygad om att det aldrig heller har varit hans mål. Jag skulle säga att han är så långt ifrån en entreprenör en kan komma.

 

Men visst förtjänar han att kommas ihåg :)

Redigerad av sajjen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Det jag inte riktigt förstår är varför Sven inte seglar hem från där han är nu? Han gillar ju bäst att vara ensam i sin båt ute på havet, så att segla hem framstår som en utomordentligt enkel lösning framför att flyga och få båten fraktad till Sverige.

 

Ja, om han åker nu borde han väl komma hem till nordligare vatten lagom tills det blir försommarväder igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Det jag inte riktigt förstår är varför Sven inte seglar hem från där han är nu? Han gillar ju bäst att vara ensam i sin båt ute på havet, så att segla hem framstår som en utomordentligt enkel lösning framför att flyga och få båten fraktad till Sverige.

 

Egentligen behöver vi väl inte förstå hans beslut men det skulle kunna vara så enkelt att han överger denhär planen och skyndar till nästa. Om de e så, är ju åter-segling ingen bra ide.

Jag vet inget om gubben mer det lilla jag sett spekuleras bl.a. här men han verkar definitivt köra mer verkstad än snack och drömmar. Sen oavsett vad folk pysslar med finns det alltid specialister på "läktaren".

Hoppas han har gjort det för sin skull, inte publikens.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har väl aldrig byggt en båt i syfte att sälja eller att allmänheten skulle följa konceptet men i varje "misslyckad badanka" han har byggt så har han kommit längre än 99% av oss här på forumet så vem som har misslyckats går ju att fundera över. 
Han har själv sagt att han i första hand är filosof och söker sätt att lösa problem (inte lösningen i sig) och han använder små båtar som ett sätt att testa sina idéer.
Han har ju under alla sina seglingar ritat på nästa båt och haft bråttom hem för att bygga och testa sina nya idéer. Så även denna gång. Obekväm segling utan något nytt att testa ger kanske inte så mycket?
Vill ni lära känna Yrvind lite närmare så läs någon av hans böcker, ex. Konstruktören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev BSven:

Han har väl aldrig byggt en båt i syfte att sälja eller att allmänheten skulle följa konceptet 

Jomenvisst har han byggt båtar som andra köpt/kopierat .

https://www.yrvind.com/videophoto/bris/bris-i/ ,  Brisbåtarne

Jag har sett hans "kopior" här på bästkusten.

Han haver oxå ritat en stålseglare, som en bekant till mej har byggt.

Den låg i många år på Dyrön.

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Han har själv sagt att han i första hand är filosof och söker sätt att lösa problem (inte lösningen i sig) och han använder små båtar som ett sätt att testa sina idéer.

Precis det här gör att jag beundrar honom. Jag skulle i teorin vilja leva så där, men skulle inte palla det praktiskt. Vad jag förstår så har han väl inte fru och barn. Det skulle nog göra livsstilen svårare, men man gör sina val i livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasse-L:

 

2 timmar sedan skrev BSven:

Han har väl aldrig byggt en båt i syfte att sälja eller att allmänheten skulle följa konceptet 

Jomenvisst har han byggt båtar som andra köpt/kopierat .

 

Fast syftet kanske inte var att få andra att köpa/kopiera? Det kräver ju helt andra prioriteringar än om man bygger av experimentlusta. Yrvind verkar 100% driven av nyfikenhet (eller åtminstone att sakta förbättra samma konstruktion) och 0% av ekonomiska motiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Fast syftet kanske inte var att få andra att köpa/kopiera? Det kräver ju helt andra prioriteringar än om man bygger av experimentlusta. Yrvind verkar 100% driven av nyfikenhet (eller åtminstone att sakta förbättra samma konstruktion) och 0% av ekonomiska motiv.

Mellan sina farkoster har han konstruerat och beräknat "riktiga" båtar till hugade spekulanter.

Att konstruera och bygga sina farkoster kräver kapital.

Hans kunskap kostar att ta del utav.

Han måste ju försörja sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lasse-L:

Mellan sina farkoster har han konstruerat och beräknat "riktiga" båtar till hugade spekulanter.

Att konstruera och bygga sina farkoster kräver kapital.

Hans kunskap kostar att ta del utav.

Han måste ju försörja sig.

 

Så är det säkert, jag har inte läst på så mycket om honom mer än delar av hans egna berättelser på hemsidan. Jag fick för mig att han levde ursnålt och i övrigt  på sponsorer/bidrag för att kunna bygga båtarna, utöver det på föredrag och nån enstaka bok. Tycker han gör rätt i att ta betalt för sin kunskap, nåt ska ju karln leva på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...