Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
AndW

Billig självprimande pump

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

När jag byter min logg mot blindplugg och vice versa så kommer det in typ fem liter vatten. Inte svårt att svampa ur men vore roligare med en teknisk lösning.

Sneglade länge på en pentrypump från Biltema för ändamålet men de klarar väl inte att suga när de gått torra? Vilken är den billigaste sortens självprimande (det heter väl så) pump som kan suga ur en slang även om pumpen gått torr?

En länspump funkar inte eftersom den lämnar för mycket vatten. Vill suga med en tunn slang så jag når botten.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det gäller ju att krångla till livet max.

Hade du tagit en svamp och sugit torkat upp vattnet direkt, så hade det varit torrt i båten nu. Eller byter du mellan loggivare och blindplugg hela tiden!? 

För min del brukar det ske på våren, efter att båten legat i sjön över vintern och jag vill göra ren loggivaren innan jag tar upp båten för vårutrustning. 

Dvs - det  kanske har hänt 3 ggr på 10 år med nuvarande båten.

Ordet "självprimande" har jag aldrig hört talas om - inte synonymordlistan heller. Men Gogglar man får man massvis med träffar och skulle betyda att pumpen fyller sig själv med vatten efter att den varit torr.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

I våras installerade jag en spolpump att spola däcket med efter sugtömning och annat som smutsat ned. Gjorde en koppling på sugsidan så att den även kan användas som länspump. Just nu har jag testat att suga med en vanlig trädgårdsslang, den når ned överallt och suger nästan torrt, men jag skall byta slang då den jag har nu är för mjuk, den sugs ihop litet.

Men efter just arbete med logggivaren, som jag redan fått göra ren x 2, är denna slang och pump bra att suga upp de där litrarna som manuella och elektriska länspumparna inte tar.

Spolpumpen tar normalt sitt vatten ur samma bordsgenomföring som spolvattnet till toaletten. Det blev en backventil innan toapumpen eftersom jag inte vill att spolpumpen skall suga torrt i toastolen....

"Självprimande" är väl en språkmix mellan engelska och svenska, swinglish.

"Självsugande" brukar det heta på svenska. Många självsugande pumpar är impellerpumpar med impeller av någon gummiblandning, som inte tål torrkörning särskillt bra. Därför brukar dom vara olämpliga som länspumpar.

Membranpumpar, som bhmac envist benämner med det alternativa namnet, "diafragmapumpar", är bra som länspumpar, både elektriska som manuella, men dessa lämnar ofta litet vatten kvar i kölsvinet.

Även pentrypumpen brukar vara av membrantyp, men då liksom vårt hjärta med flera pumpkammare för att ge ett jämnare flöde.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljesug är jättebra till att suga upp det sista som länspumpen inte tar. 

Våtdammsugare är ännu bättre eftersom den även tar upp skräp i vattnet. Skräp som kan tänkas täppa till oljesugens slang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Membranpumpar, som bhmac envist benämner med det alternativa namnet, "diafragmapumpar"

Diafragmapump tycker jag för tankarna till en stunds busskörande på morgonen efter en bra fest ;)

Jag köpte en "luftpump" som egentligen är en membranpump, med kapacitet på några liter per minut. Tanken var att pumpa torrt eftersom det alltid blev lite vatten kvar. Det funkade men sen avstannade projektet.

Annars är nog en ejektor som drivs kylvattnet den mest eleganta lösningen. Sådana där små "luftsugare" som satt på kranarna i kemisalen.

Mikrolänspump.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte med en bränslepump som var en membranpump men det fungerade inte eftersom det nästan omedelbart fastnade skräp i ventilerna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I våras installerade jag en spolpump att spola däcket med efter sugtömning och annat som smutsat ned. Gjorde en koppling på sugsidan så att den även kan användas som länspump. Just nu har jag testat att suga med en vanlig trädgårdsslang, den når ned överallt och suger nästan torrt

Har du en länk till sagda pump?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev AndW:

Har du en länk till sagda pump?

Typ DENNA

Obs att den är känslig för slit.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag frågade förvisso Georg_ohm, men jag gillade bhemacs svar mer med tanke på priset. Men jag undrar vad en sån pump tycker om saltvatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är plast och gummi i själva pumdelen men motorn är järn. Min tanke var att sätta den i en plastlåda. Fast för 28 spänn är det nog billigare att byta då och då. Som syns har jag satt på en termostat, dessa motorer kan nog "brinna" om de får gå för länge.

Jag har även köpt en annan pump som jag tänkte test.Den är lite mer rejäl. Kostade 135 kr. Finns HÄR.

tryckpump.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju skillnad på pump och pump....

En liten akvariepump och en avsedd för marint bruk, å andra sidan är det ju en viss prisskillnad också.

Jag fann exakt likadan spolpump på Aliexpress, men det var ingen större prisskillnad på Seasea, och detta var innan Tullen och Post Nord agerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kallar det mikroläns. I min förra båt läckte det lite, var hittade jag aldrig men lite kom det när det regnade, antagligen pga sittbrunnsdurken.

Inga problem att svampa upp eller dammsuga. Men inte varenda dag. Därför ville jag ha mikrolänsen. Jag vill ha ett snustorrt kölsvin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac du är en guldgruva på bra länkar.

Har du länk på den där trevliga termostaten också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev AndW:

Bhemac du är en guldgruva på bra länkar.

Har du länk på den där trevliga termostaten också?

DENNA tex, 50°C. Mycket praktiska, jag köpte en låda med en massa termostater med olika temperatur, tex på avgaskröken, generatorn osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med sådana här "oljesugspumpar? 

https://www.conrad.se/category.htm?websale8=conrad-swe&pi=854215&gclid=EAIaIQobChMI-Zya6oWg2wIVQdiyCh3TKwBQEAQYASABEgJdr_D_BwE

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/12-v-tillbehor/12-v-apparater/oljebytarpump-619280/

Smörjs de av oljan och kräver det eller kan de pumpa de dä sista dropparna vatten? 

Intressant tråd! Har länspump i kölsvinnet. Jag får sällan in vatten, men ibland så händer det för att jag själv schabblat med någon kran. Eftersom det är en stålbåt har jag ingen riktig lågpunkt i båten så det blir en del kvar som inte länsen kan ta. Sen har jag genomgående mast och får vatten i "byttan". Vore nice med en 12v att bara ansluta och köra bort det med. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har provat flera typer av elektriska oljesugspumpar, att suga olja med, varm olja vid oljebyte. De flesta har fungerat dåligt, eller inte alls. Just denna från Conrads funkade inte alls, inte ens på gräsklipparen hemma. Det satt en fast monterad oljebytarpump i båten då jag köpte den, sög litet granna, men kunde inte tömma motorn, den var tydligen köpt på Seasea, jag använde det till att suga upp vatten ur kölsvinet, och då lade den av helt då det kom med en del skräp och hundhår in i pumphuset, så den fick skruvas isär och rengöras, men återmonterades aldrig.

Den enda oljesugspump jag har som fungerar, fungerar dessutom väldigt bra, är en manuell vakuumpump. Köpt på Hjertmans, Jula har en snarlik. En stor cylindrisk behållare med inbyggd vakuumpump, och en sond man stoppar ned i oljestickans hål eller annat bra hål eller rör.

Länspumpar...

Jag har en stor manuell traditionell handpump, en membranpump av känt märke, den fungerar bra! Bytte membranet och backventilen för några år sedan. Jag har en likadan som tömningspump till septiktanken, denna skall kompletteras med en elektisk, eftersom hamnarnas sugtömningsanlägggningar funkar så himla dåligt (men det diskuterar vi ju i andra trådar varje säsong).

Sedan en elektrisk membranpump, köpt på Seasea, en Johnsson tror jag det är, sitter monterad högt upp i båten med endast en sugslang ned i kölsvinet under motorn. Den har en automatisk sensor som startar pumpen vid behov, kan inte manövreras manuellt, litet dumt. I år kompletterades denna med en kombinerad backventil och sil längst ut på sugslangen, inköpt på Julas vvs-avdelning, nu funkar det bättre.

Då jag tömt varmvattenberedaren eller fixat med loggivaren har det ju blivit en del vatten, och länspumparna tar ju det mesta, men någon cm blir det alltid kvar, brukar hälla i litet miljövänligt rengöringsmedel i detta, såpa eller liknande, så luktar det ju i alla fall bättre i motorrummet och eventuella olje- eller dieselrester löses upp.

Jag anser att man skall ha en membranpump till länspump, i alla fall som förstahandspump. De små impeller/centrifugalpumparna man ställer på botten funkar ju i allmänhet, men dessa är i allmänhet rätt känsliga för skräp som kan sugas in och fastna i impellern eller i inloppet eller utloppet. Jag har ju hund ombord och det blir alltid hundhår i slagvattnet i kölsvinet som kan fastna i pumparna, det satt hundhår mellan backventilen i min elektriska membranpump, innan jag monterade silen, men i den stora manuella spolades det igenom.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har en bensindriven gräsklippare som nog är 20 år. Hur många gånger  jag har använt gräsklipparen genom åren - det vet jag inte - men det är åskilliga. Hur många gånger jag fyllt på bensin - det vet jag inte heller - men det är också åtskilliga.

Jag klippte gräset i går. När jag var klar med det skulle jag till "tappen" och tanka. Dels bilen och dels tanken till aktersnurran på min bohusjulle. Tanken på gräsklipparen var nästan tom och även reserdunken som jag fyller på gräsklipprens tank från. Jag slog på resten bensin från reservdunken.

Då fick jag se det magiska ordet. Vid gummiblåsan som man pumpar fram bränslet till gräskilpparen, innan man startar stod det. "PRIME" - det har jag aldrig sett förut. 😀

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...