Lostsailor 19 Postad 22 Maj , 2018 Tjena, har spanat in en båt med en VP TMD40 och undrar om någon har några erfarenheter utav dessa motorer, finns inte mycket att söka efter. Är det en bra och pålitligt motor förutsatt att man servar och sköter dom? Vad är deras brister och fördelar? Hur är dom att andvända för fritidsbåt? Vad ska man kolla efter som är vanligt fel på dessa samt hur är tillgång till delar. Den sitter i en 7 meters båt tillsammans med ett 280 drev. Tacksam för svar. // Rasmus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 23 Maj , 2018 TMD40 var en udda benämning. Sök på AQD40 eller PRO40 istället. I lastbilar och traktorer hette den TD40. Förmodligen en av de bästa motorer Penta byggt. Dock börjar de ju bli till åren. Korrosionsskador och startmotor/generator kan ju vara värt att kolla lite nogrannare. 280 drevet är också mycket hållbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 23 Maj , 2018 7 timmar sedan skrev coppertail: TMD40 var en udda benämning. Sök på AQD40 eller PRO40 istället. I lastbilar och traktorer hette den TD40. Förmodligen en av de bästa motorer Penta byggt. Dock börjar de ju bli till åren. Korrosionsskador och startmotor/generator kan ju vara värt att kolla lite nogrannare. 280 drevet är också mycket hållbart. Njae, så värst udda är väl inte benämningen TMD40. Likadan som AQD40 fast avsedd för montering tillsammans med backslag. Men helt riktigt, om man vill veta mer om konfigurationen 40-motor utan intercooler avsedd för montering tillsammans med drev bör man nog söka på AQD40. För övrigt en mycket bra kombination. Tillgång till vitala motordelar är det ingen större fara med, motorn är såld i stora mängder och monterad i lastbilar, lastmaskiner, traktorer, grävmaskiner samt båtar. Däremot börjar det bli lite kämpigt att få tag på de marinrelaterade detaljerna som exempelvis insatsen till värmeväxlaren. Reducerad kylning på grund av trubbel med värmeväxlaren är ett äventyr som flera av oss båtgalningar drabbats av. Nästa steg på skalan brukar vara sprickor i toppen på grund av den reducerade kylningen. Det hela blir sedan ett ekorrhjul åt fel håll som ofta slutar med vinterjobb i form av motorrenovering eller till och med motorbyte/uppgradering. Been there, done that. Drevet håller i många år ännu. Håll koll på att Du inte får modedrycken Caffe latte i drevhuset på grund av inläckage av vatten. Låter dock som ganska tung installation för en 7 meters fritidsbåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser