Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025

Rekommendera Poster

Mitt Nexuspaket har fungerat bra några år men nu har fartloggen fått fnatt. Vid jämn fart om c:a 5 knop visas plötsligt 0 och efter någon minut 10-20 eller mer. Sedan återgång till normal fart (kollas med GPS'n) och oftast sedan pendling igen mellan 0, normal fart och diverse höga värden. Som mest har båten seglat i 120 knop enligt mätaren, tro det eller ej...!

Givaren (AIRMAR Triducer Multisensor) är helt ren och paddelhjulet snurrar lätt vid test inombords. Den sitter bra till några dm framför kölen.

Alla andra värden verkar helt OK, dvs djup och temperatur visas med relevanta värden.

Har kollat kabelanslutningarna till box mm och allt verkar OK. Även vindinstrumentet visar korrekta värden hela tiden.

Har någon ett bra tips om felsökning??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är din logg till salu - min har aldrig kommit över 9 knop. ;)

Tempgivaren i min ekolodsdel vill jag dock inte byta bort. Den visar +33 grader i vattnet - sommar som vinter. :wub:

Redigerad av Thallatha
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen glapp någonstans i kablaget.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev LuminaL:

Troligen glapp någonstans i kablaget.

Också min teori. Tänker ta loss kablarna från loggens givare och se vad som händer.

Lite underligt dock att när båten ligger still i hamnen visar loggen 0 hela tiden, inga 'luftsprång' då inte.

Kan så klart bero på att det inte vibrerar då så det inte blir avbrott (eller så är det då avbrott hela tiden?)

Enligt spacen skall givaren ge 20.000 pulser per sjömil dvs 5,6 Hz per knop så för att visa 20 knop skall det komma pulser med en frekvens över 110 Hz under minst 1 sekund...

Redigerad av Larsakelarsson
komplettering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När jag hör ordet paddelhjul så drar jag min pistol! 😉
Eller mer bestämt, när sådana paddelhjul lyckas krångla redan på vårkanten strax efter sjösättningen så kan man ju knappast misstänka de förbaskade havstulpanerna.

[Paddelhjul som löper i änden på en lång "skrovgenomförings-pinne" sticks genom ett smalt rör, alltså själva skrovgenomföringen. Och eftersom ingen båtägare - med rätta - gillar stora håltagningar så har nog alla tillverkare av sådana försökt minimera håltagningens diameter. Men sådant hänsynstagande från fabrikanten är ju i konflikt med kravet på god paddel-effekt (läs stort paddelhjul).] Så...

Tror du gjort misstaget att inte rensa bort "färgskägget" efter att du rullat på bottenfärgen inför sjösättning? Här en äldre forumtråd med samma tema, visserligen angående ett annat "paddel-fabrikat", men men.

Citerar en yngre upplaga av mig själv ur ett inlägg i den länken, daterat 2009-05-03 kl 21:55 ...
Ett lurigt misstag man kan göra är att rulla på sin bottenfärg - med givaren borttagen - rakt över genomföringen så att det bildas en kant av färg i hålet. Impellern snurrar förbaskat nära kanten och kan då fastna i färgskägget. Hade en hopplös säsong med detta fel så jag skär numera bort färgöverhänget när färgen torkat.

Bara en fundering.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev Thomas-1:

Tror du gjort misstaget att inte rensa bort "färgskägget" efter att du rullat på bottenfärgen inför sjösättning?
Bara en fundering.

Sorry men jag handmålar givaren och de närmsta cm runtom med en liten pensel.

Om du läser min beskrivning av hur felet uppträder inser du nog att detta inte kan vara orsaken.

Det är mycket mer troligt med ett kabelfel (?) eller så har 'beräkningsmodulen' i instrumentet fått fnatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste i en annan tråd om felsökning mm på NX2-servern som sitter i detta system. Där nämndes att man kan koppla givaren för loggen direkt till instrumentet. Tänker prova detta vid tillfälle.

Felet kvarstår annars: 0-20 knop random vid segling och även hög fart 0-3 knop när båten ligger väl förtöjd inne i hamnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...