smirre10 3 Postad 22 Maj , 2018 Hej Någon som vet vad det kan vara för fel på mitt ankarspel gällande fjärrkontrollen. Jag har ett quick ankarspel med frifall, med fjärrkontrollen funkar bara att släppa men inte att ta upp det då får jag använda knapparna som är fast installation. Det klickar i boxen när man trycker på fjärren och fjärren lyser grönt men inget händer. Någon som har någon ide ? kan det vara något relä tro å är dom fastlödda i något kretskort ? Jag är helt värdelös på el tyvärr, ankarspelet monterades för 2 år sen. Kan det hjälpa och programmera om det fjärren ? Kom gärna med tips. Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Maj , 2018 Om d knäpper i boxen verkar det som signal går fram men att reläet inte drar riktigt. Är det samma relä till den fasta och fjärren? Jag mekade dit fjärr på min för några år sedan. Kopplade först dit den istället för den fasta, i ankarboxen i fören. Styrströmmen räckte inte. Då kopplade jag styrström direkt på ankar-reläna som sitter i elskåoet inne i båten. Då funkar det klockrent. Plus att jag kan ha kvar den fasta kontrollen i ankarboxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2018 Om reläet klickar när du trycker på fjärren får du börja felsöka ifrån reläkontakterna. Ohmmät/summra anslutningngarna. Syna kablaget och leta efter brott, oxiderade kontakter m.m. Ring en vän, elektriker, tekniker eller någon som har ett mätinstrument/multimeter så kan dom hjälpa dig felsöka. Behöver inte vara någon båtmek utan bara allmänna kunskaper om el. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser