raol 2 372 Postad 21 Maj , 2018 Jag köpte en Lowrance Link-5 VHF-radio plus 20 m kabel och en antenn i slutet av vintern. I samma veva beställde jag kursboken för SRC från Stockholm Radio och reggade tillstånd hos PTS. I slutet av förra veckan genomförde jag det nätbaserade DSC-delprovet också. Skickade strax därefter ett mejl till en av NFB:s provförrättare i Gbg och frågade om när och var det finns möjlighet att skriva provet. Inget svar än efter fyra dagar. Får nog offra en stund senare i kväll på att mejla samtliga i området. Min personliga åsikt är att de certifikat som har juridisk betydelse, dvs kustskepparintyget och SRC-intyget (det finns några till), bör ligga på respektive myndighet med tidsbestämda och platsbestämda provtillfällen, som för körkortets teoriprov. Nu måste jag förlita mig på privatpersoners goda vilja att släppa till ett tillfälle när det kan passa. Ingen bra lösning! Den kan reserveras för betydelselösa certifikat som förarbevis, båtmekanikerintyg och liknande. Förra helgen råkade jag dra ur ett fall när jag tog ner gennakern. Jag ska byta till betydligt längre fall nästa år - minst fem meter till så det inte bara är en knapp meter kvar utanför masten när andra änden av fallet är i höjd med däcket. Jag drog ner gennakern i luckan på fördäcket, och den extra metern ner dit innebar tyvärr att fallet slank in i masten, helt utom räckhåll. Så i lördags tillbringade jag en förmiddag med att masta av och dra fall, ta bort en gammal antenn, en gammal antennkabel, en kabel till en lanterna som inte används längre, och sen montera den nya antennen och dra kabeln. Av nån besynnerlig anledning är masttopp och mastfot nitade i stället för skruvade, så det blev några storleksordningar svårare och mer tidskrävande jobb att få igenom allt. Tack och lov funkade dragfjädern från Biltema bra för ändamålet. Jag passade på att dra i ett extra fall framme på masten, så nu finns det två spinnaker/fockfall. Såg också till att dra in kabeln till topplanternan i masten, i stället för att ha den fasttejpad på mastens framsida. Och så drog jag i en lina i öglorna under spridarna, som förberedelse inför en lazyjackslösning senare. Med fockfall på plats igen kunde jag till slut få upp det rullfockskapell som jag sytt under våren. Min ärvda, gamla Bernina från tidigt 60-tal fick kämpa hårt, men det blev ett funktionellt kapell till slut. Jag verkar dock ha snott storfallet runt nåt annat, eller snarare snott nåt annat runt storfallet, för det är mycket motstånd när den ska upp. Får vinscha redan halvvägs, och sista metern kräver stor kraft för att veva. Men jag orkar inte masta av igen nu i början av säsongen, och seglet kommer trots allt upp. Ner kommer det lika lätt som vanligt, och det är det viktigaste eftersom det ligger en säkerhetsaspekt i det. Får göra om under hösten, om vi nu tar av masten och lyfter båten på land då. Då ska jag också passa på att montera nån bättre vinkelreferens på windexen. Naturligtvis åkte pinnarna loss vid påmastningen, eftersom konstruktionen är gravt undermålig. Jag ska i stället såga ur en cirkelsektorformad skiva i akryl, skruva fast det spetsiga hörnet i mitten av windexen och sen sätta fast referensmärken på skivans rundade ytterkant. Lagom stor radie för att vindpilens ändar ska synas utanför. På så vis blir funktionen immun mot fågelskit. Nåväl, med antenn och antennkabel monterade kunde jag inte motstå att högst provisoriskt montera radion (och plottern) i båten inför söndagskvällens segeltur. Redan efter en kvart blev det ljud i radion, och sen lyssnade jag på svensk, dansk och norsk kustradio samt lite annan trafik. Den danska hördes dåligt, hörbarhet 1/5 kanske. Tillräckligt för att uppfatta att det var danska, fast sen tycker nog många att det är hörbarhet 1/5 även med den dansktalande på armlängds avstånd, men jag sällar mig inte till den skaran. Norsk och svensk gick in kristallklart, som om de satt intill mig i sittbrunnen. Hörde även skeppsburna sändare på avstånd flera gånger radiohorisonten (Fredrikshamn ca 60 nm och Strömstad ca 30 nm), så det var nog rejäl troposfärisk ledning. För att vara försäsong och en ganska sen söndagskväll (gick ut vid 18-tiden och var ute i drygt fyra timmar) var det mycket aktivitet på radion, jämfört med vad jag hade föreställt mig. Det kan nog bli trevligt i sommar! Nu hoppas jag bara att jag snart får svar från nån provförrättare så jag kan få lägga den sista pusselbiten i radioäventyret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Maj , 2018 4 minuter sedan skrev raol: Min personliga åsikt är att de certifikat som har juridisk betydelse, dvs kustskepparintyget och SRC-intyget (det finns några till), bör ligga på respektive myndighet med tidsbestämda och platsbestämda provtillfällen, som för körkortets teoriprov. Nu måste jag förlita mig på privatpersoners goda vilja att släppa till ett tillfälle när det kan passa. Ingen bra lösning! Jo det är nog en bra lösning. Förr var det Televerket Radio som stod för examinerande. Några tillfällen per termin och ofta ficka man åka 20 mil. Jag kan försäkra att det var ett betydligt sämre system. Hade man kurs så gällde det att hitta ett lämpligt tillfälle och hoppas att alla kunde lägga en hel vardag på detta. Den stackare som inte kunde vara med fick ofta vänta ett halvår. Det finns gott om tillfällen att få avlägga prov, oftast på väldigt nära håll. Men man ska kanske satst på att göra provet när det är säsong. Det går ytterst få kurser nu och det kan lite svårare att få avlägga provet men inte omöjligt. Jag hör folk som fixr detta även mitt i semestern. Provförättaren får en summa som han/hon ska betala moms, social avgifter och skatt på. Kanske en hundralapp för ett jobb som totalt tar ca en timma, oftast på kvälls eller helgtid. Dessutom får denne ofta använda sitt hem som lokal. Skulle provet avläggas hos någon myndighet så skulle kosta 1700kr (enligt beräkningar som gjorts), väntetid 3-4 veckor och dessutom på ett fåtal platser i landet. Antagligen skulle antalet ny certifikat minska radikalt. Vilket knappast gagnar sjösäkerheten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 21 Maj , 2018 Men om jag nu inte får svar från nån av alla jag skickat till? Hade nog hellre tagit en högre avgift och några veckors väntetid mot att jag garanterat visste att, var och när det skulle bli av. Nu vet jag ju inte alls. Och nu om nånsin är det väl säsong, inför säsongen, så att säga!? Folk sitter väl inte och snackar i radion i januari... Jag kan dagtid också. Har ett jobb där jag kan komma ifrån några timmar mitt under dagen om så krävs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 21 Maj , 2018 Det verkar lösa sig. Har två "erbjudanden" nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Maj , 2018 51 minuter sedan skrev raol: Men om jag nu inte får svar från nån av alla jag skickat till? Någon borde kunna. Tyvärr får inte förhörsförättarna ta ut någon extra avgift för OB, milersättning etc, det hade nog underlättat. Nästan alla kurser avslutas i början av maj. Sen vill ingen gå kurs. Ring Sjösportskolan, de har ett bemannat kontor och brukar kunna examinera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 21 Maj , 2018 4 minuter sedan skrev bhemac: Tyvärr får inte förhörsförättarna ta ut någon extra avgift för OB, milersättning etc, det hade nog underlättat. Ja, det verkar dumt att inte underlätta mer för dem. När nu ändå systemet är uppbyggt som det är, med privatpersoner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 21 Maj , 2018 44 minuter sedan skrev raol: Det verkar lösa sig. Har två "erbjudanden" nu. Se där. Det var rätt bra då. Tyckte det fungerade väldigt smidigt när jag tog SRC. Allt måste inte va så stelt. Och givetvis blir det skitdyrt om du ska hitta nån för att göra detta på heltid. Nej, låt det var som det är. Du får vänta fem dagar på ett svar. sen är mitt tips att strunta i dragfjädern och använda kraftiga magneter. Då kan du försäkra dig om att linorna inte korsas. (Du drar alltså en tunn pilotlina med magneterna) Snyggt kapell. Skulle verkligen vilja rekommendera dig att gå ner till båten när det blåser 15+ m/s. Jag hade förra sommaren ett kapell som kändes tajt men inte var tillräckligt tajt, så det försatte hela förstaget, och båten, i svängning. Det är väldigt kraftfulla svängningar, man måste uppleva det för att tro det. Har även sett det på andra båtar. Det är nåt som kan leda till rigghaveri, gissar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 21 Maj , 2018 Jag bor 13 mil från båten och har ingen möjlighet att åka upp med kort varsel. Så det får bli som det blir. Men detta är gjort så att det dras ihop med hjälp av ett dragsnöre. Blir rätt tajt alltså. Nästa gång kommer jag nog att borra ur nitarna, plocka av ändstyckena och dra ordentligt, med fri sikt. Sen sätta fast dem igen med skruvar, som det ska vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 22 Maj , 2018 Angående falldragning... Du behöver inte masta av för att dra i fallet. En bra metod är att ta en cykelkedja och en persiennlina (eller annan tunn lina), fästa linan i kedjan, ta dig upp till masttoppen och sedan släppa ner kedjan genom masten och fiska ut den nere vid mastfoten. Knyt och tejpa sedan ihop fallet med persiennlinan och dra den rätt. Ni behöver vara två stycken. Man brukar klara sig utan att linan snor sig då. En meter halända borde räcka, man får ju ha en ”stoppåtta” på linan så den inte rappar ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 22 Maj , 2018 Jag saknar det dödsförakt som krävs för att låta sig bli hissad upp till masttoppen, eller klättra i en strimlande mastkran. Så det är fälla masten som gäller. Felet i lördags var att jag inte drog om storfallet också. Då hade jag märkt om det hamnade fel. Vad gäller änden, så är den så kort att den går ur både brytblock och avlastare, när fallet är i arbetshöjd. Jag måste alltså trä tillbaks fallet när jag börjat hissa. Därför kan en stoppknut inte vara permanent, och då kan den glömmas. Med 3-5 m extra längd kan fallet vara permanent draget och ändå ha en stoppknut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Maj , 2018 3 timmar sedan skrev Peter_K: Du behöver inte masta av för att dra i fallet. En bra metod är att ta en cykelkedja och en persiennlina (eller annan tunn lina), fästa linan i kedjan, ta dig upp till masttoppen och sedan släppa ner kedjan genom masten och fiska ut den nere vid mastfoten. Smart metod! Enklare än att dra i en liggande mast. Ofta får man ju skarva ett antal elrör för att få igenom ett fall i en liggande mast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 22 Maj , 2018 Angående dödsförakt; jag är själv väldigt höjdrädd, och har blivit hissad i mastkranen. Har man en mast att klättra på funkar det utmärkt. Eftersom man måste vara två ändå för den här övningen är det inte fel att låna in en kompis som gillar höjder och skicka upp hen i masttoppen. Med fördel väljes då också en lättviktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 22 Maj , 2018 Höjdrädsla går att träna bort. Det har jag gjort. Kan gå på vika höjder som helst utan att det bekommer mig. Men det var inte det utan det var fallet med fallet. Jag är gammaldags. Jag vill inte ha fallen inne i masten. På utsidan är det helt okej å man har 100% koll. Sen kan man dra dem åt sdian med en gummistropp el annat å så slipper man höra "Klago elegin från Aluminiumlandet" Den som börjar med ett "plong-klonk",.. ni förstår.... Min granne, sommarstockholmare....usch nu var jag fördomsfull men han är sån ....... BLEV med segelbåt. Å naturligtvis blev fallen snodda runt varandra inne i masten när de mastade på. Det är ett håsicke att hissa både storen samt spinnfallet som används till genuastrumpan. Rätt åt honom. Men jag bara log å sa inget. Han få ta smällen när man är på det viset å inte har hyfs. Han kommer at fråg amig om hjälp senare som vanligt. Det är inte det att man är nybörjare, det har vi varit allihopa, utan attityden. Sen när det skiter sig då kommer man å frågar å förutsätter man hjälper till. Folk borde inte få "bli med båt" bara sådär. Men det är ett fritt land å jag vill inte ha en massa regler heller. Svårt att lösa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev Ruskpricken: Jag är gammaldags. Jag vill inte ha fallen inne i masten. På utsidan är det helt okej å man har 100% koll. Samma här. Min trämast hade naturligtvis utvändiga fall. Spridarna hade jack så man kunde lägga ut fallen, inget smattrande där! Enkelt att dra ur fallen på vintern mm. Kablar fungerar dock bra att dra inne i masten. På sikt kommer jag nog att bygga om till utvändiga fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 23 Maj , 2018 12 timmar sedan skrev Ruskpricken: "Klago elegin från Aluminiumlandet" Den som börjar med ett "plong-klonk",.. ni förstår.... Jag har blivit lärd att slänga fallen om spridarna. Kompletterat med en gummistropp i brösthöjd ligger den rofyllt och ljudlöst i kakafonin av plong-klonk vid bryggan. Har också ärende till masttoppen, men jag tänker att jag hellre väntar tills tillfälle ges att förtöja bredvid någon betongkoloss eller bro... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Maj , 2018 Jag fäster alltid fallen i mantågen när jag seglat färdigt. Fritt från masten utan att skava mot spridare eller vant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 23 Maj , 2018 Jag har metallmast för första gången med fallen inuti masten. Gillar också tanken på att ha dem på utsidan eftersom jag är van vid det. Om ni tänker flytta ut era, hur tänker ni er lösningen med blocken där uppe i masten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Maj , 2018 Så, nu har jag VHF-SRC! :) Skrev provet för en halvtimme sen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 23 Maj , 2018 8 minuter sedan skrev raol: Så, nu har jag VHF-SRC! Skrev provet för en halvtimme sen. Grattis, då fungerade det ju bra den här gången också. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skadi 0 Postad 7 Juni , 2018 Har i många år seglat tillsammas med andra båtar, men vi har aldrig funderat på kommunikationen eftersom allt har alltid varit förutbestämt var vi skall segla och så har man ju mobilen. Förra sommaren körde vi radio för första gången, jag slängde över en apparat i polarens båt och så körde vi (Vi körde på licensfria PMR-frekveser) mycket trevligare att kunna ta ett samtal eller förklara sina intentioner 100 gånger snabbare och enklare än mobilf*n. Nu efteråt så förstår jag inte varför vi inte skaffat VHF tidigare. Så jag skaffade licens och köte en handburen VHF i vintras just för att kunna kommunicera även med sjöräddningen eller andra fartyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 7 Juni , 2018 4 minuter sedan skrev Skadi: Förra sommaren körde vi radio för första gången, jag slängde över en apparat i polarens båt och så körde vi (Vi körde på licensfria PMR-frekveser) mycket trevligare att kunna ta ett samtal eller förklara sina intentioner 100 gånger snabbare och enklare än mobilf*n. Apropå PMR. Vi har VHF i båda våra båtar. En fast i varje båt och en bärbar som hoppar lite mellan dem. Men vi har också ett gäng PMR-apparater. Dessa använder vi mycket. Dels internt på båten. Till exempel när vi skall lägga till och det är mörkt eller ibland annars också. Då står frun fram med en radio och jag därbak. Vi slipper skrika. Sedan är de även bra när barnen vill på upptäcktsfärd och vi hellre sitter kvar i sittbrunnen med något kallt. Sedan använder vi dem på vintern i skidbacken också. Helt klart mycket användbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser