Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
auxvoice

Tillfällig motorhållare, tips?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag behöver köra en båt en kortare bit med en 4hk motor, båten har inget fäste så tänkte kolla om någon har något tips på hur man kan tillverka en tillfällig motorhållare utan att behöva skruva i båten. Kan ej montera av motorn som sitter där nu och får ej plats någon brevid...

 

Grabbräcke, tvingar, badstege... någon? :)

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kanske har tillgång till en jolle som du kan sätta motorn på och bogsera båten? Jag satte en gång en trehästare på en yak-jolle med hjälp av en bit kapellrör i hålen för årtullar och en träplatta

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen jolle men en 5 metersbåt 500kg utan fungerande huvudmotor, är osäker på om den orkar dra båda med 4hk bara, den andre väger 1,2ton :D

 

Har tyvärr inga årtullar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samlar du på båtar utan fungerande motor? Om du bara får fast fyrahästaren på den mindre båten och väljer en dag utan vind går det nog bra. Hade för länge sen en 2,5 tons båt med 6 Hk utombordare och aldrig någon fundering om att motorn inte skulle räcka till. Men vad händer under transporten om motorn likt dina andra lägger av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha man kan tro det :D har även en honda 2.3hk som sprack i godset hur det nu gick till och åkte i vattnet.

Hehe den borde fungera men annars får jag väl kasta ankar och lägga i en 3e båt :D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår segelbåt på ca två ton plöjer fram i fem knop genom 10 m/s rak motvind och branta vågor på halvmetern, med 6 hk utombordare. 6.3 knop på full gas i stilla väder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min innombordsmotor läkte smörjolja. Plockade ur den på hösten och lämnade in den till en motorverkstad. När jag skulle sjösätta på våren hade de inte ens tittat på motorn.

Monterade en bit formplyfasiva på badstegen och lånade snurran på jobbet i ca 14 dagar.

Bortsett från att det inte var nåt vidare att ha en aktersnurra på en segelbåt, så fungerade det ju att flytta båten med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev raol:

Vår segelbåt på ca två ton plöjer fram i fem knop genom 10 m/s rak motvind och branta vågor på halvmetern, med 6 hk utombordare. 6.3 knop på full gas i stilla väder.

 

Ah såpass då kanskedet funkar iaf :) tänker på när jag använde min 2.3hk orkade ingenting med 500kg båt, blåste dock en del..

 

5 timmar sedan skrev Thallatha:

Min innombordsmotor läkte smörjolja. Plockade ur den på hösten och lämnade in den till en motorverkstad. När jag skulle sjösätta på våren hade de inte ens tittat på motorn.

Monterade en bit formplyfasiva på badstegen och lånade snurran på jobbet i ca 14 dagar.

Bortsett från att det inte var nåt vidare att ha en aktersnurra på en segelbåt, så fungerade det ju att flytta båten med den.

 

Har du fått den ordnad nu då?

 

Hur monterade du skivan med tvingar eller vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev auxvoice:

Ah såpass då kanskedet funkar iaf :) tänker på när jag använde min 2.3hk orkade ingenting med 500kg båt, blåste dock en del..

 

 

Har du fått den ordnad nu då?

 

Hur monterade du skivan med tvingar eller vad?

 

Jo då. Motorn fick jag tillbaka inom 14 dagar. VP-verkstaden hittade inte oljeläkaget. 

Monterade ur motorn även nästa vinter. Det var simringarna kring axeln till veven för handstart av motrn, som var slut.

Varje gång som båten doppade fören i sjögången rann det ut en skvätt svart smörjolja som droppade på svänhjulet. Svänghjulet sperd smörjoljan till hela motorummet.

Det var i mitten på 1990-talet.

Har för mig att jag satte fast den med Stagskruv. Jag har ju jobbat på ett elverk i stort sett hela livet. 

 

stagskruv.thumb.jpg.a167c8a4659a7bd2ee180ef9442aa11a.jpg

 

Bygel och muttrarna med en stor bricka under. Bygel runt röret på badstegen. Det är möjligt att jag hade nån distans bakom, för att få plats för motorfästena.

Motorn hade lång rigg.

Det finns ju U-bultar att köpa för den som inte har tillgång till ett elverksförråd.

 

5b042e602926d_U-bult-fr-fackverkmast.jpg.b505cde17893000c6738d657045d200a.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant hade en motor som rasade, han skulle hem via Göta Älv. De lånad en snurra och satte fast den med lite plywood. I slussarna fick en kille vara maskinist vid snurran och köra den. Det gick inte fort men de kom hem och kunde reparera motorn till en bråkdel av vadet skulle kostat i Gbg.

Inspirerad av detta gjorde jag en plywoodkonstruktion som passade badstegen. Två skivor med en list mellan i ena ändan. Det blev som ett upp-och-nevänt U och täckte två steg. Lite snöre höll den på plats. Fungerade ganska bra även om 1,5hkr inte är mycket på en 31-fot segelbåt.

Den behövdes aldrig men har bra att ha som reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite besvärligt att manövrera akternurran där den sitter långt akterut.

Tog ett ca 50 mm plaströr i lagom längd och tryckte fast på gashandtaget, av sådan längd att den nåde fram till sittbrunnen.

Svågern svetsade fast en nyckelschakel i ena ände på en rostfri stång - ca 6 mm - och i andra änden formade han en triangel - som på skissen. Den monterades på snurrans fram och backreglage. Även den så lång så att den bekvämt kunde manövreras från sittbrunnen.

 

Motorreglage.png.8815cc19922997b0a4f57c6a57188560.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med två tvingar, en upphittad planka, och min 2,5 hk utombordare flyttade vi en gång en 28' Tresfjordsnipa från Skärhamn till Kyrkesund. Plankan tvingades fast på badbryggan där motorn klämdes fast, motorn, plankan och tvingarna säkrades med  linor, utifall något skulle lossna, (och det gjorde det x 1) det gick att flytta båten, men det gick inte så bra, hade varit lättare att bogsera. Det blev så småningom bogsering Kyrkesund-Calanders i Munkedal, tog hela dagen, bogserlinan brast på sämsta tänkbara ställe, Kråksundsgap, men det blåste bara litet, ostligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det blev så småningom bogsering Kyrkesund-Calanders i Munkedal, tog hela dagen, bogserlinan brast på sämsta tänkbara ställe, Kråksundsgap, men det blåste bara litet, ostligt.

 

Det finns en inre väg istället för Kråksundsgapet - men det är väl lite sent att påpeka nu!? :unsure:

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Det finns en inre väg istället för Kråksundsgapet - men det är väl lite sent att påpeka nu!? :unsure:

 

3 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Det finns en inre väg istället för Kråksundsgapet - men det är väl lite sent att påpeka nu!? :unsure:

Den vägen är inget för oss som gillar utmaningar och har kreatur i båten!

 

-För utsocknes kan jag berätta att det finns en historia om ett nygift par som skulle segla hem till Tjörn med hemgiften, en mjölkko i båten, i kuling. Bruden övertalade den nybline maken om att visa sin manlighet och segla den svåra vägen, genom illa beryktade Kråksundsgap, det slutade med att de unga paret fick simma i land hållandes i var sitt horn på kossan.

 

Något som jag minns från min barndom var att någon skeppare lyckades parkera ett mindre handelsfartyg uppe på land, bredvid fyren, även om det var sydvöstlig storm är väl det ändå en bedrift...? Båten stod iallafall kvar rätt länge uppe på land.

 

Ja då detta om tillfälliga motorfästen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

sydvöstlig storm


Ambivalent oväder? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev raol:


Ambivalent oväder? :)

Så fel det kan bli med automatiska felstavningsprogram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:
6 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Det finns en inre väg istället för Kråksundsgapet - men det är väl lite sent att påpeka nu!? :unsure:

Den vägen är inget för oss som gillar utmaningar och har kreatur i båten!

 

-För utsocknes kan jag berätta att det finns en historia om ett nygift par som skulle segla hem till Tjörn med hemgiften, en mjölkko i båten, i kuling. Bruden övertalade den nybline maken om att visa sin manlighet och segla den svåra vägen, genom illa beryktade Kråksundsgap, det slutade med att de unga paret fick simma i land hållandes i var sitt horn på kossan.

 

Något som jag minns från min barndom var att någon skeppare lyckades parkera ett mindre handelsfartyg uppe på land, bredvid fyren, även om det var sydvöstlig storm är väl det ändå en bedrift...? Båten stod iallafall kvar rätt länge uppe på land.


Jag seglade igenom kråksundsgapet med en J10 medans båten stod kvar på land. Vid min passage blåste det inte mycket.

 

https://www.lindelof.nu/crudos-forlisning/

 

https://www.lindelof.nu/crudos-forlisning-iii/

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Thallatha:


Jag seglade igenom kråksundsgapet med en J10 medans båten stod kvar på land. Vid min passage blåste det inte mycket.

 

https://www.lindelof.nu/crudos-forlisning/

 

https://www.lindelof.nu/crudos-forlisning-iii/

Det måste ju vara en bedrift, att segla J10:an när den fortfarande stod på land!

Hade du möjligen med dig Greve von Münchausen ombord?  B)

 

Ett fint hänsyftningsfel!

jasså det var så sent som -73, där ser man, då måste det ha varit den försommaren jag åkte moped Hisingen -Oslo ToR, jag tänkte mig att det var omkring 1968 eller 1969 då jag var på besök i Mollösund x flera. Familjen hade goda vänner i där, jag övernattade under resan norrut, och vi tog en tur med deras båt till "Gapet" för att beskåda haveristen.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:
11 timmar sedan skrev Thallatha:


Jag seglade igenom kråksundsgapet med en J10 medans båten stod kvar på land. Vid min passage blåste det inte mycket.

 

https://www.lindelof.nu/crudos-forlisning/

 

https://www.lindelof.nu/crudos-forlisning-iii/

Det måste ju vara en bedrift, att segla J10:an när den fortfarande stod på land!

Hade du möjligen med dig Greve von Münchausen ombord?  B)

 

Ett fint hänsyftningsfel!

jasså det var så sent som -73, där ser man, då måste det ha varit den försommaren jag åkte moped Hisingen -Oslo ToR, jag tänkte mig att det var omkring 1968 eller 1969 då jag var på besök i Mollösund x flera. Familjen hade goda vänner i där, jag övernattade under resan norrut, och vi tog en tur med deras båt till "Gapet" för att beskåda haveristen.


Jag hade seglat i minst 10 år sommaren 1973. Våren 1970 hade jag haft med mig samma båt på flygfoltiljen på Såtenäs, där jag gjorde lumpen. Båten hade skadats i Höststormen 1969 och jag fick stå i en privat lada inne på Flygflotiljens område och reparera. I samband med skördepermissonen sjösatte jag båten seglade till Vännersborg och gick utför älven, för vidare transpoert till Kungshamn. 

När Cudo stod på land vid Kråksundsgapel, var jag på väg hem från Klädesholmen, där jag varit seglingsinstruktör på ett läger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med kreativitet! Blev en bit planka i badstegen med 2 remmar. Funkade bra, tack för alla tips :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...