Georg_Ohm 4 833 Postad 22 Maj , 2018 Lasse Berghagen, är det inte som leder det där stockholmska allsångsprogrammet varje sommar på SVT (=Stockholms television)? Ja det är en fröjd att lyssna till Lasse Berghagens "Greatest hits" till skillnad från en massa modern hip-hop och rapp. "Teddybjörnen Fredriksson" och alla andra godingar... Men priset tog en båtgranne en gång, som spelade allt utgivet (och även outgivet) material av Eddie Meduza, om jag nu stavade rätt, sikken ekivok skit, men det är väl en viss form av parodi kan man hoppas... Nästan lika olyssningsbart som " Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict " Pink Floyd gjorde mycket konstigt i den psykedeliska eran runt 1969-1970, Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict är nog det konstigaste "musikstycket" av dem alla. Men om du inte lyssnat på "Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict" någon gång så gör det! Men det brukar räcka med en gång! Jag brukar däremot roa mig, klockan 05, i naturhamn, genom att på full dynamik, full volym, spela inledningen till "Time" med Big Bens klockor, kyrkklockor, hjärtslag och diverse tickande väckarklockor, det är väldigt uppskattat! kanske beroende på att hela låten går i 7/8 dels takt, med sving i sticket... Nä, så högt spelar jag inte så att det hörs utanför egna båtens avbärarlister. Även det att oskick, om nu absolut inte båtgrannarna gärna vill höra Pink Floyd-klassikern "Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict" för då ställer jag ju naturligtvis upp. Tro det eller ej, men inga verk av Eddy Medusa finns det i min skivsamling (och inte något av L. Berghagen heller, för den delen). Däremot en allt, tror jag som Dag Vag gav ut... Och naturligtvis allt och litet till av Pink Floyds materiel, även en singel med "Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict". Åter till ämnet; Nåväl... Att flänga förbi upphunna segelbåtar i icke planingsfart är ett himla oskick, även här på Bohuskusten. När jag hade min halvplanande Nimbus saktade jag alltid ned, försökte att passera med en eller två knop snabbare en den upphunna. Det brukade vara uppskattat. Men jag var nog den ende motorbåtsägaren som gjorde så. Jag har gjort så med nuvarande båt också, en direkt björntjänst, blir inte bra alls, då den drar upp en del sjö mellan 7-10 knop, kanske omkring 50 cm våghöjd, men vid 17 knop är det 20 cm våghöjd, vid 20 knop mindre än 5 cm våghöjd i svallet. Men klart svallet färdas ju då snabbare. det finns ju beräkningsmodeller och formler för att beräkna vågutbredningen. Men det är bättre att hålla farten och försvarligt avstånd än att sakta ned. Den båten var konturerad för att gå bra i sjön och inte riva upp svall i marschfart. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 22 Maj , 2018 2 minuter sedan skrev Georg_Ohm: en direkt björntjänst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 22 Maj , 2018 13 minuter sedan skrev raol: Om man känner mig närmare blir det extra roligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Maj , 2018 11 timmar sedan skrev ChristerN: Själv lyssnar jag mest på musik när båten ligger på land. Men så har jag ju en riktig båt.... Har du inte kvar båten på din profilbild!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Maj , 2018 9 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Åter till ämnet; Nåväl... Att flänga förbi upphunna segelbåtar i icke planingsfart är ett himla oskick, även här på Bohuskusten. När jag hade min halvplanande Nimbus saktade jag alltid ned, försökte att passera med en eller två knop snabbare en den upphunna. Det brukade vara uppskattat. Men jag var nog den ende motorbåtsägaren som gjorde så. Jag har upplevt det en gång. Har seglat sen början av 1960-talet På väg in mot Luleå (Juni 2004) kom kustbevakningens båt akterifrån och drog upp ett väldigt svall. På lagom avstånd drog de ner farten till lite snabbare än min båt och det märktes inte att de passerade och dessutom gick de på ganska stort avstånd. När de passerat drog de på igen in mot Luleå och rev upp bra med sjö. Heder åt såna sjömän. Jag har ju alltid haft båtar som klarar det mesta beträffande sjögång. Man blir ändå lite glad när det finns människor som tänker och visar hänsyn. Gör de så mot en båt som de säkert förstår klarar det mesta, så gör de med all sannolikhet lika dant mot båtar som inte är lika sjösäkra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Maj , 2018 11 timmar sedan skrev Ruskpricken: Oj vad det blev synd om mig.För det första 74 bast, för det andra klassisk musik. Synd för det går liksom inte dra på en fiol så högt. Nu behöver man väl inte spela "din musik" så högt för att avskräcka. Jag vet inte vilket som är värst - Ruskprickens musik eller Gyllene Tider och Håkan Hellström. Hur kan den sistnämnde bli så oerhört poppulär!? Måste jag välja så blir det Lasse Berghagen - trots att han tydligen inte har en aning vad saltvatten är. Han kallar ju i det närmaste Stockholms skärgårds bräckta dyvatten för saltvatten. Lite heder åt Ruskpriken. Han skickade mig mig en länk till ett arr på Ultimate-guitar.com på "The Shadow of your smil" https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/bobby_darin/the_shadow_of_your_smile_chords_748022 För att jag frågade honom om han kunde ackordsätta "The midnight sun never sets". Enligt Ruskpriken har såna låtar skitenkla harmonier. Han har helt rätt - dom är inte speciellt märkvärdiga. Detta pga att Ruskpricken påstod att jag inte skulle klara av att kompa till en gammal ungersk folkvisa, som är skriven i en kyrkotonart (Frygisk) från medeltiden. Den låten var inte värre än de arabiska låtar som jag med en viss regelbundenhet akompanerar en ganska duktig arabisk kyrkosångerska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 23 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev Thallatha: Har du inte kvar båten på din profilbild!? Haha. Visste du skulle hugga på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev ChristerN: 5 timmar sedan skrev Thallatha: Har du inte kvar båten på din profilbild!? Haha. Visste du skulle hugga på den. Eller som vi brukar säga här ut - längst ut i väster;"Man känner sina lösspå gången" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser