prgt 0 Postad 21 Maj , 2018 Hej! Behöver byta lager och packningar i sjövattenpumpen till en Mercruiser MPI 4,3 -02. Då det inte är något fel på axeln i sig så tänker jag bara byta lager och inte köpa en axel med nya lager för närmare tusenlappen. Är det någon som vet hur långt in på axeln lagren skall sitta? Har sett att vissa axlar är svarvade i olika diametrar så lagren bara passar på ett sätt, min axel har dock samma diameter över hela axeln. Misstänker att de gamla inte sitter helt rätt på min om jag jämför med bilder. Se bifogade bilder, det är mått A, B och C som vill ha hjälp med att få fram. Soliga hälsningar Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 21 Maj , 2018 Har du fått isär grejorna? På dom pumperna jag har renoverad så har det alltid funnits ett spår/kant som gör att du inte kan hamna fel med lagren.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 21 Maj , 2018 Lagren brukar hamna på rätt plats när man sätter in grejerna i rätt ordning i pumphuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prgt 0 Postad 21 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev BerraS: Har du fått isär grejorna? På dom pumperna jag har renoverad så har det alltid funnits ett spår/kant som gör att du inte kan hamna fel med lagren.. Ja jag har fått isär grejorna, har de på bänken framför mig. Gamla lagren sitter med ca 3 mm mellanrum på axeln och det känns för nära. Finns en kant i botten i hålet i pumpen i där innersta lagret skall stoppa mot och där packboxen går förbi. Så det läget är ok i huset. Så just placering i hålet går att mäta ut. Men sen på axeln hade varit intressant så man får rätt utstick på axeln för remhjul och på andra sidan impellern. På bilder på axeln på nätet har jag sett att det är en kant på axeln. Finns dock ingen kant på min axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prgt 0 Postad 21 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev Rascal: Lagren brukar hamna på rätt plats när man sätter in grejerna i rätt ordning i pumphuset. Vilken ordning monterar du? Lagren är ju pressade på axeln och går lätt i huset. Jag tänker att först i med inre packbox, sen axel med lager, därefter toleransringen och sist pressa i yttre packpox. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 21 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev prgt: Ja jag har fått isär grejorna, har de på bänken framför mig. Gamla lagren sitter med ca 3 mm mellanrum på axeln och det känns för nära. Finns en kant i botten i hålet i pumpen i där innersta lagret skall stoppa mot och där packboxen går förbi. Så det läget är ok i huset. Så just placering i hålet går att mäta ut. Men sen på axeln hade varit intressant så man får rätt utstick på axeln för remhjul och på andra sidan impellern. På bilder på axeln på nätet har jag sett att det är en kant på axeln. Finns dock ingen kant på min axel Har du fått av lagren? Antingen är det inte tänkt att man ska byta bara lagren, eller så borde det finnas märken på axeln vart lagren ska sitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prgt 0 Postad 21 Maj , 2018 19 minuter sedan skrev BerraS: Har du fått av lagren? Antingen är det inte tänkt att man ska byta bara lagren, eller så borde det finnas märken på axeln vart lagren ska sitta. Nej jag har inte dragit av dem ännu. Ska dock inte vara några problem att dra av dem. Nej de vill såklart att man ska byta hela axeln med lager med tanke på vad den kostar. Tänkte att jag kunde sparat en slant att bara byta lagren. Men det blir nog en ny komplett axel ändå. Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser