Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
auxvoice

Hjälp! Kompression??

Rekommendera Poster

Har en gammal 2-takt V6 som antagligen inte vart använd flera år.

Motorn köptes med en båt men tror att den kan vart utan 2-taktsolja i värsta fall (sägs dock att den larmade då pumpen gick sönder).

Motorn gick inte så bra, eller när den väl gick så gick den nästan okej men var mycket svårstartad och gick dåligt/dog direkt länge i början. 

Motorn var konserverad med 2taktolja i cylindrarna.

Testet gjordes då motorn hade vart igång korta perioder. Kompressionen visar ganska jämnt 95-100 psi på alla 6 cylindrar vilket låter för lågt? Man ska mäta med fullgas(?) men gjordes inte, blir det någon skillnad?

Borde inte vissa cylindrar visa lågt tal och vissa andra som klarat sig visa bättre om de värmenypit?

Har en annan 3cyl motor som jag ska försöka skruva isär, hona/borra och byta kolv på som dog pga utebliven 2t-olja. 2 cylindrar har perfekt komp ca 125psi varav en dålig komp ca 75 om jag minns rätt.

Är det någon som kan säga mig om dessa 6cyl har något lägre komp eller om 100psi är okej?

Tacksam för alla svar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullgas skall ge högre värde, men har svårt att säga hur mycket det påverkar. Gör om möjligt ett nytt prov.

Motorn ligger i min mening klart under önskat värde i nuläget. 125psi är klart mer normalt. Mina testade V6or har legat på 125-135psi. Vad är det för maskin?

Jag har inte varit med om någon motor som visat jämna låga siffror efter utebliven smörjning, men det är ju inte omöjligt. Det klassiska är som du beskriver att en eller 2 kolvar nypt ordentligt med nära noll kompression som följd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Mange249:

Fullgas skall ge högre värde, men har svårt att säga hur mycket det påverkar. Gör om möjligt ett nytt prov.

Motorn ligger i min mening klart under önskat värde i nuläget. 125psi är klart mer normalt. Mina testade V6or har legat på 125-135psi. Vad är det för maskin?

Jag har inte varit med om någon motor som visat jämna låga siffror efter utebliven smörjning, men det är ju inte omöjligt. Det klassiska är som du beskriver att en eller 2 kolvar nypt ordentligt med nära noll kompression som följd. 

Tack så mycket för svaret, de uppskattas!

Hoppas på att fullgas kan göra lite i alla fall, ska testa igen onsdag om jag får möjlighet.

Det är en evinrude från -89 som enl ägaren ska ha gått ganska få timmar i sitt liv, knappt något senaste åren.

Det är konstigt att den visar så jämnt då den vart startad innan ja gjorde testet.

Kan topplockspackningen vara en anledning?

Är det värt att renovera med nya kolvar/ringar och hona?

Vad skulle det kosta att lämna in den för att t.ex. endast hona och byta ringar på ett ungefär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...