Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Grynna

Trimplan hjälp

Rekommendera Poster

Jag har en 24 fots dc, årsmodell -00 med trimplan av märket instatrim. När jag köpte båten så hade en slang till en av kolvarna lossnat. Idag hissade vi upp båten fixade båda slangarna med nya slangklämmor och vi fyllde på med hydraulolja. Problemet är att en av kolvarna inte går tillbaka helt, det fattas ca 3 cm. När man tar bort slangen så åker den tillbaka som den ska, och det glider ut och in lätt med handkraft. När man sedan sätter tillbaka slangen och kör ut kolven (trimplanet ner) och sedan kör trimplanet upp så går den inte kolven in helt. Annars funkar dom att köra ut och in men en går som sagt inte tillbaka helt. Vad kan vara fel, någon backventil, luft, eller vad? Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen luft i slangen. Rätt olja är tydligen också viktigt, det ska vara av typen ATF. Men kolla med www.gecea.com, de är återförsäljare för instatrim i sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går den inte tillbaka om du hjälpen den lite? Blir den effekten när du kör - vattnet trycket tillbaka trimplanen. Dvs när du kör lite fortare, säg över 10 knop eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går tillbaka av sig själv jättefint om jag tar bort slangen. Men när jag sätter tillbaka slangen och trycker på knappen och kör ner trimplanet och sedan upp igen, då stannar den en bit ifrån. Jag har testat att hjälpa till men det är stumt. Det måste ligga något tryck kvar i slangen. Det kan givetvis vara luft, men hur får man bort det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade med Gecea. Dom tror att det kan vara något skit som finns i slangen och som sätter sig för backventilen när oljan skall tillbaka. Förslaget från dom var att byta slang, och det ska jag testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det kan vara så att det ligger någon slags msuts inuti slangen som åkt med oljan in till solenoiden som sitter inuti pumpenheten. Om den smutsen hamnar inuti solenoidens mässingshus kan den fungera som en backventil, när den lägger sig över exit-hålet för oljan tillbaka in till pumpen.

Skruva ur magneten och se efter och rengör. Ring annars till Gecea 031-7792910, de brukar kunna svara på allt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...