Gå till innehåll
måndag 28 april 2025
NiklasB

blandare läcker vatten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Den blandare som sitter i min Aquador 23 från 2006 är helt utan märkning. Nu behöver jag byta insatsen då kranen läcker. Även insatsen är utan märkning men bifogar bild. Någon som känner igen insatsen eller har en blandare monterad i sin Aquador och som därmed skulle kunna vara av samma märke?

Mvh

Niklas

078384D6-1415-4BCA-BC12-71C52194952D.jpeg

Redigerad av NiklasB
Tillägg med bild

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att få tag på reservdelar till många olika blandare, jag har gått bet på det både till hemmet och till båten.

Vill du absolut ha "original Aquador"?

Jag har ingen sådan båt och jag vet inte heller vad för blandare som tillverkaren levererade den med.

Men jag hade ett liknande problem, vid handfatat på toaletten i min båt. Behövde en ny engreppsblandare, en sådan kostade 1129kr hos Seasea, på Jula kostade den 299kr.

Här är flera olika engreppsblandare från Jula.

Kanske någon som passar i din båt och som kanske är lättare att få tag på och billigare än reservdel till den befintliga...?

Men klart, du kan ju också botanisera på båttillbehörsbutikernas hemsidor, och se om du finner blandaren där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack, hittade ett demoex på seasea för 450 SEK så det löste sig ok.

Redigerad av NiklasB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade också en från Jula härom dagen. En 300-kronors. Funkar perfekt. Jämför man med en märkesblandare för hemmabruk så andas den ju inte kvalitet direkt men jämför man med de svindyra i båtaffären så känns den nästan lyxig.

Varför är "båtblandare" både dyra och plastiga? Finns det någon anledning till det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev rejas:

Jag monterade också en från Jula härom dagen. En 300-kronors. Funkar perfekt. Jämför man med en märkesblandare för hemmabruk så andas den ju inte kvalitet direkt men jämför man med de svindyra i båtaffären så känns den nästan lyxig.

Varför är "båtblandare" både dyra och plastiga? Finns det någon anledning till det?

Ja den eviga frågan.

Förr i tiden var allting bortåt 75-80% dyrare i båttillbehörsbutikerna, och då fanns det inte så många sådana butiker som idag. Biltema har väl sett till att priserna sjunkit, dessvärre har väl även kvaliteten sjukit i en del fall. Om det är möjligt handlar jag gärna prylar till båten i andra butiker.

För 30 år sedan hade jag en motorbåt med bensinmotor, en AQ 130, det var väl i princip samma gjutjärnsspis som satt i Volvo 140, en B20. Jag behövde nya brytarspetsar och kondensator, minns nu inte priserna, men då som nu tog Volvo-Penta överpris, dessa prylar kostade en bråkdel på en volvoverkstad, och ännu billigare i biltillbehörsbutik. På den tiden hade vi något för belysning som hette "glödlampor" liiadana lampor som till båten fanns i biltillbehörsbutiken, till en fjädedel av båttillbehörsbutikens pris.... 

Sedan finns det ju specifika båtprylar som bara båttillbehörsbutikerna säljer, navigatorer, livbojar, dyvikor, ankare, hydraulstyrningar... För att nu nämna några olika exempel. Men jag har väl anmält mig på några hemsidor och det känns som jag nu varje dag får reklammail från Hjertmans, Seasea och Erlandsson där jag uppfattar det som det var priskrig, kanske inte på dyvikor men väl på marinelektronik och hydraulstyrningar... som exempel... Ankare och livbojar, samt kanske dyvikor kan man köpa billigare på Biltema...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...