Yanne 0 Postad 29 Maj , 2005 Förutom en trebladig aluminiumpropeller så fick jag med en fyrbladig kompositpropeller till min Sea ray med alpha one drev. Den är dock inte ställbar som en propulse. Är fasta kompositpropellrar något att ha? Dom verkar vara ovanliga, jag har inte hittat något företag som säljer sådana. kanske bäst att köra med aluminiumproppen....eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 29 Maj , 2005 Hej! Om du får svar här så blir det endast i teorin. Om du i stället provar din kompositpropeller får du svar i praktiken. Testa vet ja! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yanne 0 Postad 30 Maj , 2005 Jovisst. Frågan är bara om det är en riktig propeller eller en ren reservpropeller som jag har. Isåfall är det ju ingen mening att ens prova den. Är det någon här som har kunskap om kompositpropellrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
superteddan 0 Postad 30 Maj , 2005 De här gubbarna verkar pyssla med sådana, http://www.piranha.com/propellers.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 30 Maj , 2005 Vad är det för färg på den? Jag fick med en reservpropeller till min båt när jag köpte den, men jag tror den är i hårdplast. Den är gul till färgen och instansat i plasten kan man läsa Mercury Emergency Prop. Jag har testat den, och den är helt värdelös att köra med. Men den kan ju vara användbar för att ta sig in till hemmahamnen i nödfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yanne 0 Postad 31 Maj , 2005 Tack för hjälpen, när jag tittar på din bild så förstår jag hur en ren reservpropeller ser ut. Min är svart och ser ut som en riktig på alla sätt så den är nog OK. Jag ska testa bägge i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nomo 0 Postad 6 Augusti , 2007 Även jag fick två propellrar när jag köpte min Wellcraft 21. Min 4-bladiga kompositpropeller satt på och för ett par dar sedan, mitt ute på fjärden, började starka motorvibrationer och det visade sig att ett blad gått av. Propeller byttes till orginalproppen och allt är frid och fröjd. Men jag vill nu köpa ett nytt blad till propellern som är av märke Piranha. Är det någon där ute som vet var i Sverige (helst oskusten) som man kan köpa nya blad ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 23 Juli , 2013 Svar på Nomos fråga så kan du hitta nya blad på clas olhson ant web eller butik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 23 Juli , 2013 Skall själv köpa komposit (kolfiber) propp eftersom den är bättre än aluminium men dyrare. Jag kan återkomma när jag själv har testat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 24 Juli , 2013 Varför är en kolfiberpropeller bättre än en alu.propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 24 Juli , 2013 Det kan man ju fråga sej. Kanske större frihet i design än proppar i metall? Kanske tunnare blad/mindre motstånd? Växelhusen lär iaf skonas med lättare propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser