Gå till innehåll
fredag 20 december 2024

Rekommendera Poster

Jag funderar på att såga bort nedre halvan av det lilla skott som bildar ett stuvutrymme för om förpiken i min Mistress 32. Anledningen är att förpiken är något för kort för mig och den extra decimeter jag skulle vinna i längd skulle göra stor skillnad för sovkomforten. Tror jag kan göra det så att det ser hyfsat snyggt ut, även om det förstås tar emot att sätta sågen i orginalinredningen, men frågan är om det kommer påverka båtens konstruktion negativt. Värt att notera är att skottet inte är plastat mot skrovet, utan sitter inkilat mellan andra delar av inredningen. 

Någon som har koll på om detta skott brukar ha en konstruktionsmässig funktion, eller om det bara är där för att bilda stuv i fören? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du skottet mot "ankarboxen"? Konstruktionsmässigt har det ingen större betydelse. Märkligt att det inte är fastplastat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar! Yes, det är skottet mot ”ankarboxen” jag menar (även om det i min båt är ett invändigt stuvutrymme). Och ja, det är lite märkligt att det inte var plastat. Kan ju vara så att det har bytts ut någon gång under båtens 48-åriga historia. Nu har jag dock plastat fast den övre delen med glasfiber och epoxy så att den sitter ordentligt när jag kapar underdelen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl nästan vanligare att de skotten är till en nästan omöjligt stuvutrymme än att det är skottet till en akarbox. I de båtar jag  haft har alla varit stuvutrymme, även om jag har byggt om till ankarboc i flertalet. I nuvarande båten har det varit ankarbox från början.

När det är invändigt stuv finns det ingen anledning att plasta fast skottet, så du kan lugnt kaba bort den delen du vill ha bort.

Bättre att du har en båt som fungerar än bevara av nostalgiska skäl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Bianca 27 hade ingen ankarbox men ett skott med ett stort hål. En ankarbox hade varit mer praktisk...

Version 2 (3).png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen för era svar! Skottet ser ut ungefär som på bhemacs Bianca 27. Håller med om att det hade varit mer praktiskt med en ankarbox, men nu är jag glad att jag kan ordna lite mer plats för mina ben. Stuvutrymmet är ju, som påpekats, inte särskillt användbart som det ser ut nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...