Nilsfred2 0 Postad 19 Maj , 2018 Hej, har precis plastat lite på kölen (polyester). Men är lite osäker hur jag skall gå till väga nu med ev gelcoat och epoxigrundfärg. har tagit en bild och det ser ut som båten är målad med blå epoxi direkt på glasfibern? Sedan något gråvitt? Kan det vara gelcoat? Hur gör jag i så fall? För skall inte gelcoaten på glasfibern och sen epoxifärgen? Vill inte att det skall bli fel om nu dom gjort tvärt om innan. tacksam för all hjälp jag kan få. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Maj , 2018 (redigerade) Eftersom du lagat med polyester, så har du två val. Antingen väntar du i 15 veckor (enligt BILTEMA - 5 veckor enligt International) Med tanke på det samalet jag hörde hos den lokala båttillbehörsbutiken så ligger nog BILTEMA´s instruktioner mer i linje med verligheten. Sen målar du med en epoxygrundfärg, bottenmålar och sjösätter.Nån topecoat behöver du inte ha under epoxygrundfärgen. Den skall dock målas ett antal lager 5 till 7 har jag för mig beträffande Internationals Gelshield. Alternativ 2, Du målar över reparationen med topcoate. Dagen efter slipar du lätt av topecoaten med ett grovt slippapper - förhand. TexK40. Bottenmålar och sjösätter. Jag tror det vita är gelcoat och att det blå också är gelcoat. Har för mig att man kunde lägga blå gelcoat ovanpå skrovfärgen för att lättare kunna se när man laminerade. Det lite mörkare grå kan va en epoxygrundfärg. Vill du stryka över lagningen med epoxygrundfärg, slipar du bort bottenfärgen till hösten och lägger på epxygrundfärgen nästa vår - eller kanske rent av till hösten. Beror på hur tidigt du tar upp och yttertemperaturen då. Redigerad 19 Maj , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser