Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Kalle111

Kompressor Volvo penta D4

Rekommendera Poster

Hej, någon som vet hur kompressorn låter när den rasat? Va ute och körde idag, sen började kompressorn tjuta jättehögt. Någon som vet vad som har hänt? Mvh Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att det är kompressorn som tjuter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har du kollat rämmen? Kan var så enkelt som dåligt spänd räm. 

Går båten/motorn som den ska annars? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får kolla rem, den blev seg upp vid planing när det här inträffade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Finns en beskrivning om remspänning hos boatinfo.no.
Behövs tydligen inga specialverktyg, bara en momentnyckel samt nån insticks-fyrkantbits till den.
Verkar som att justeringen bör göras två gånger, först med kall motor och därefter med varm.

[Den större motorn D6 har för övrigt en extra spännrulle som ger remmen längre grepplängd runt kompressorn/intercoolern för att inte slira. Syns i  länken men inte i min hopsaxade bild nedan. Nämner detta för att det visar att kompressorn normalt är ganska  trög att rotera.]

Löst spända kilremmar (V-belts) brukar ju kunna tjuta rejält så det är nog där felet sitter. Men även remmens skick och kompressorns axellager bör väl kollas. 
 

penta.d4.rem.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte remmarna och det slutade tjuta, men båten är väldigt seg upp i plan och låter som den får jobba extremthård. Idéer någon? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så magnet kopplingen greppar. Hur många timmar har motorn gått? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den greppar fint, 571 timmar har dem gått. Det liksom motar när den ska upp i planing. Låter lite som att något överladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vilket varvtal börjar den mota? Känner du att kompressorn går in och ökar effekten alls?

Vet inte vilka varvtal som gäller för D4 men för min KAD 44 så går kompressorn in vid ca 1400 varv och då känns en rejäl effektökning upp till 2600-2800 ca där turbon ska ta över. Har inte turbon byggt upp laddtryck så kan båten bli "hängande" där straxt innan planing. Då känns det som den motar och kan tappa lite varv, kompressorn går in igen osv.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...