Kalle111 0 Postad 18 Maj , 2018 Hej, någon som vet hur kompressorn låter när den rasat? Va ute och körde idag, sen började kompressorn tjuta jättehögt. Någon som vet vad som har hänt? Mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 18 Maj , 2018 Hur vet du att det är kompressorn som tjuter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle111 0 Postad 18 Maj , 2018 Tjuter bara när kompressorn kopplas in Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 18 Maj , 2018 Ok, har du kollat rämmen? Kan var så enkelt som dåligt spänd räm. Går båten/motorn som den ska annars? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle111 0 Postad 18 Maj , 2018 Får kolla rem, den blev seg upp vid planing när det här inträffade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Maj , 2018 (redigerade) Finns en beskrivning om remspänning hos boatinfo.no. Behövs tydligen inga specialverktyg, bara en momentnyckel samt nån insticks-fyrkantbits till den. Verkar som att justeringen bör göras två gånger, först med kall motor och därefter med varm. [Den större motorn D6 har för övrigt en extra spännrulle som ger remmen längre grepplängd runt kompressorn/intercoolern för att inte slira. Syns i länken men inte i min hopsaxade bild nedan. Nämner detta för att det visar att kompressorn normalt är ganska trög att rotera.] Löst spända kilremmar (V-belts) brukar ju kunna tjuta rejält så det är nog där felet sitter. Men även remmens skick och kompressorns axellager bör väl kollas. Redigerad 19 Maj , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle111 0 Postad 19 Maj , 2018 Bytte remmarna och det slutade tjuta, men båten är väldigt seg upp i plan och låter som den får jobba extremthård. Idéer någon? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 19 Maj , 2018 Kolla så magnet kopplingen greppar. Hur många timmar har motorn gått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle111 0 Postad 19 Maj , 2018 Ja den greppar fint, 571 timmar har dem gått. Det liksom motar när den ska upp i planing. Låter lite som att något överladda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 20 Maj , 2018 Vid vilket varvtal börjar den mota? Känner du att kompressorn går in och ökar effekten alls? Vet inte vilka varvtal som gäller för D4 men för min KAD 44 så går kompressorn in vid ca 1400 varv och då känns en rejäl effektökning upp till 2600-2800 ca där turbon ska ta över. Har inte turbon byggt upp laddtryck så kan båten bli "hängande" där straxt innan planing. Då känns det som den motar och kan tappa lite varv, kompressorn går in igen osv. /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser