scholsey 0 Postad 18 Maj , 2018 (redigerade) Har ett litet problem jag inte riktigt vet hur jag ska lösa... Kanske någon kan komma med goda råd? Den bult (under svänghjulet) som håller fast startmotorn sitter inte fast. Det är inte bara det att gängorna är borta, utan själva hålet har "försvunnit" (pulvriserats? ) Det finns cirka 1,5 cm kvar, men det räcker inte. När kraften från startmotorn sätter igång, hoppar bulten ut, och så då kuggar inte startmotorn i. Jag har försökt med följande, utan att det fungerar. 1. Satte dit bulten med kemisk metall. Lossade. 2. Borrade en liiiiiten bit in, för att få större hål. Lossade. Det alternativ jag funderar på är att sätta dit en plåtbit. Precis under skruven, sitter en mutter. Kanske skruva loss den, sätta dit en tjockare plåtbit, som sedan får gå upp och hålla fast bulten. Men med tanke på mina tidigare resultat finns det säkert ett bättre sätt någon av er vet? Motorn är en Evinrude, tvåtaktare, 30 hk, 1989. Redigerad 18 Maj , 2018 av scholsey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Maj , 2018 Ett foto eller två vore inte fel! Tycks ha funnits flera fabrikat av startmotorer för Evinrude 1989 enligt taffliga foton i denna verkstadsmanual från boatinfo.no. Gissningsvis hålls alla elmotor-varianterna fast med tre skruvar? Två i lodrät linje som håller elmotorns ändar på plats längs en sorts rotationsaxel. Och en tredje skruv som via ett avlångt hål tillåter rotation/justering av avståndet gentemot svänghjulets kuggkrans?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
scholsey 0 Postad 18 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev Thomas-1: Ett foto eller två vore inte fel! Tycks ha funnits flera fabrikat av startmotorer för Evinrude 1989 enligt taffliga foton i denna verkstadsmanual från boatinfo.no. Gissningsvis hålls alla elmotor-varianterna fast med tre skruvar? Två i lodrät linje som håller elmotorns ändar på plats längs en sorts rotationsaxel. Och en tredje skruv som via ett avlångt hål tillåter rotation/justering av avståndet gentemot svänghjulets kuggkrans?? Hm, inser ju nu att alla bultar är under svänghjulet... Jag menar den tredje du talar om, som tillåter justering. Det hålet. Nu går det inte att justera startmotorn, kraften från den gör att den rör på sig, och inte kuggar i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser