Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
rilloo

Läcker olja ut från vatten insugskanalerna mercruiser alpha one drev

Rekommendera Poster

Hej!

Läcker även ur ett litet dräneringshål längst fram på drevet,

Hade mestadels vatten i drevet såg jag då jag bytte oljan... alltså har vintern förstört nånting.. för den läckte då inget synligt utvändigt i somras.

Tog ner nedredelen av drevet och ser att vattenröret har det runnit olja genom uppifrån.. och ner i impellerhuset och sen dränerats ut därifrån..

Upptill.. vad kan ha hänt där ??oljan smiter tydligen genom till kylningsröret. Ut med dreven uppifrån kändes riskabelt :S och locket på bild, kan det finnas nåt bakom där som jag kan ersätta? vill inte lossa något i onödan!

tack för tips!!

32863328_10155379658446975_4244637151238553600_n.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenfickakit heter det på www.drev.se. Kostar 490 kr. Men om det kan läcka olja från drevet in i kylvattenledningen där vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har trycktestat båda delarna och det är uppre delen det läker i.

0.5 kg far ut på ca 2-3 sekunder så det är rejält läckage. samma när jag provade när allt var ihopsatt.

Hör att det är mitt i nånstans det läker ut luft. nån som vet vad det kan vara? jag får väl försöka skruva isär dreven å de där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdaterar att det läkte i packboxen närmast drivknuten, hela bälgen var fylld i olja och det rann väl ner genom någon kanal och ut.

Bytt packboxen och nu är det fixat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...