Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
Kokkaffe

Gjuta i glasfiber "gjuta över plywood skiva"

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en forsbåt som jag ska gjuta/bygga ett skållad bärplan/trimplan. Först var tanken att bygga i 10mm oxylit plast men den är så hal så kanske svår att gjuta fast. 

 

Tanken är att göra en mall i 3mm plywood och sen "bädda" in den i glasfiber. Planet kommer bli ca 1.5 meter långt och 2 meter brett.  

 

Hur mycket glasfiber behövs? Vad behövs för denna procedur? Polyester, glasfiberväv. Och härdare?

 

Snabba svar gärna då jag åker på en sista Biltema resa imrogon på flera månader (Bor långt ifrån Biltema)

Har tyvärr ingen som hjälper mig.

 

Ungefär som på bilderna nedan. Måtten är en chansning bara. 

 

Screenshot_20180403-081736.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måtten ska vara 110cm lång och 90cm bred.  Hur mycket matta ska man köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade lagt runtom c:a 4-5 lager. Då du har plywood i mitten blir det synnerligen starkt redan med ganska tunt skikt på över/undersidan. Är det viktkänsligt så kanske lägga på något poröst distansmaterial på plywooden för att få upp avståndet på lagren (då du bara har 3mm plyfa) och då t.o.m. kunna gå ner på 2-3 lager på ytorna och lite mer runt kanterna (där det kan vara svårare att få en jämn täckning).

 

Räkna ut arean x antal lager och multiplicera med kanske 1,5 så ser du hur mycket matta du behöver.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 mm plyfa - kan man över huvud taget få tag på det. 
Det dom brukar ha på "Brägårn" brukar va 4 mm och uppåt.

Själv hade jag nog tagit 12 mm plyfa för ett sånt projekt. Då har du ju styrka i plyfan.

4 mm är ju så instabil att den kröker sig bara av sin egen tyngd.

Jag skulle sågat till plyfan och plastat den på bägge sidor och runt kanten - medans jag hade biten lös och sen plastat fast den mot skrovet.

Med de måtten du anger blir det ju ca 1m2. med 5 lager på varje sida går det ju åt 10 m2. Spillbitarna kan du ju ha att plasta fast trimplanet med.

Enl. länken nedan går det åt dubbla vikten i polyester mot glasfibermattan. Det innebär ju i så fall 10 kg, med viss reservation. Sen behöver du topecoate, aceton, penslar, målarrullar med tråg och framför allt aluminiumrulla att rulla ut  luften med. Det absolut viktigaste redskapet när man laminerar.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229/

 

https://www.maringuiden.se/forum/topic/65343-polyester-åtgång-per-m2/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev Thallatha:

3 mm plyfa - kan man över huvud taget få tag på det. 
Det dom brukar ha på "Brägårn" brukar va 4 mm och uppåt.

Själv hade jag nog tagit 12 mm plyfa för ett sånt projekt. Då har du ju styrka i plyfan.

4 mm är ju så instabil att den kröker sig bara av sin egen tyngd.

Jodå det finns, jag har t.o.m. tygklädd 2mm som innertak i en gammal veteranbil (kallas "flygplansplywood").

Men jag håller med, i detta fallet är 6mm är minimum, 8-10mm riktigt bra. 12mm kanske i tyngsta laget. Styrkan utgörs ju dessutom av distansen mellan plasten på över och undersidan, och med 3mm avstånd blir det inte så mycket...

 

Sedan vet jag att många rekommenderar aluminiumrollern, men jag brukar nästan alltid använda en hyfsat bred pensel med minst lika gott resultat. Visst krävs det lite övning för att ha rätt tryck och vinkel beroende på genomblötningen så inte mattans fibrer ger sig iväg, men framförallt är det oslagbart bra för att minimera polyesteröverskott och få en jämn och ren optimal yta.

Men det är som sagt en smaksak.

 

Edit: Ett annat alternativ är ju att skippa plywood och plasta upp en skiva med lite större storlek än du behöver (8-10 lager) och sedan såga till kanterna till rätt form. Därefter penselmåla topcoat på ytor och kanter. Inte lika böjstarkt men ändå.

Eller plasta en "skiva" med lättviktsdistansmaterial och lite färre lager, samt plasta kanten efter att du kapat till den.

Allt beroende på om det är lättvikt eller enkelhet vid tillverkningen du är ute efter.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är tjockare plywood och mindre plast (plast är ganska tungt det med) kanske bara ett lager för att täta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-05-18 vid 08:06 skrev IngemarE:

 

 

Sedan vet jag att många rekommenderar aluminiumrollern, men jag brukar nästan alltid använda en hyfsat bred pensel med minst lika gott resultat.

 

Du får ursäkta mig, men det där att stöppla ur luften och pressa samman laminatet genom att stöppla med en pensel - och med lika gott resultat - det tror jag inte ett ögonblick på.

Om jag gör mindre plastarbete som dessutom inte är plana, utan tex vinklade - där man inte kommer åt med en normal roller - det finns ju alla möjliga speciaer, men man kan inte ha allt - så händer det att jag stöpplar med pensel.

Kommer man åt med aluminiumrollern så är det det enda vettiga alternativet.

En aluminiumroller kostar 55 kr så att hoppa över den är missriktad sparsamhet, eller dumsnålhet.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Thallatha:

Kommer man åt med aluminiumrollern så är det det enda vettiga alternativet.

Nackdelen är att den är tråkig att rengöra. Penseln sköljer man bara lite med aceton. Men rollern är överlägsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:
12 timmar sedan skrev Thallatha:

Kommer man åt med aluminiumrollern så är det det enda vettiga alternativet.

Nackdelen är att den är tråkig att rengöra. Penseln sköljer man bara lite med aceton. Men rollern är överlägsen.

 

Jo jag har märkt det att en del väljer att göra ett dåligt jobb bara för att man tycker det är tråkigt att göra ett jobb bra.

Penslar som jag använder när jag plastar gör jag aldrig rena. Efter avslutat plastjobb slänger jag dem. Rollerns brukar jag skölja ren med aceton, fast de är inte dyrare än att man skulle kunna slänga dem med. Aceton är ju inte gratis det heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Jo jag har märkt det att en del väljer att göra ett dåligt jobb bara för att man tycker det är tråkigt att göra ett jobb bra.
 

Hmm, var det där med dåligt jobb och tråkigt en känga till mig ?

Nog äger jag och använder aluminiumroller också, och på en stor plan yta (som i TS fall) kan den ha sitt berättigande.

(Slänger f.ö. också penslarna efteråt, ingen idé att slösa aceton på att rengöra dem)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev pålurad en specialförtunning av färghandlaren, förtunningen kostade 50 kronor, penseln 20 kronor, :D:D:D

 

Nu slänger jag alltid penseln, alurollern  låter jag plasten härda, sedan är det bara att massera den lite med en hammare innan man använder den igen.

 

Jag använder nästan uteslutande polyester, kanske annorlunda med epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:
8 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Jo jag har märkt det att en del väljer att göra ett dåligt jobb bara för att man tycker det är tråkigt att göra ett jobb bra.
 

Hmm, var det där med dåligt jobb och tråkigt en känga till mig ?

Nog äger jag och använder aluminiumroller också, och på en stor plan yta (som i TS fall) kan den ha sitt berättigande.

(Slänger f.ö. också penslarna efteråt, ingen idé att slösa aceton på att rengöra dem)

 

Nu var det jag skrev i citatet ovan ingen känga åt dig. Men det är inte ovanligt att många klagar på att många job är jobbiga - det mesta skall va qvickfix med superresultat.

Just i det här fallet var det Behmac som sa att det var tråkigt att göra ren aluminiumrollern. 

 

Jag har flera kompisar här lokalt som måste ha jobb som går snabbt och enkelt om de skall orka göra det. 

Kommer ihåg en gång iför ett scoutläger. Det var ett läger med 450 scouter. Vår scoutkår hade ansvar för ett speciellt projekt. Det fanns färdigt matrial att köpa - för väldigt mycket pengar. Däremot kunde man köpa grundmatrialet för en spottstyver och kapa till själv. Dessutom skulle vi få delar till betydligt mer än det färdigkapade.

Vi samlades ett antal scoutledare med medhavda verktyg, Det visade sig att det egentligen var nästan omöjligt med de medtagna verktygen.Alla gav upp, utan en annan kille - som är lika stor "fomme" som jag. Vi åkte hem i min källare. Där stod vi i ett par kvällar och sågade på min snickerimaskin och lite annat, så alla 450 matrialsatserna blev klara.

Det jag reagerade mot i ditt inlägg var att du påstod att om man skall laminera en skiva på en knapp kvadratmeter - som det handlar om - så blir det "minst lika bra" (dvs att det blir bättre) att stöppla med en pensel, som att rulla ut luften och rulla ihop laminatet med en aluminiumroller.

Det tror jag nte ett ögonblick på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Thallatha:

Just i det här fallet var det Behmac som sa att det var tråkigt att göra ren aluminiumrollern. 

Kanske borde förtydliga det lite. Det jag plastar verkar ofta vara bordgenomföringar som ska sättas igen dvs små ytor. Där duger pensel gott, att göra rent rollern tar flera gånger så lång tid som själva plastningen. Pensel häller jag i en skvätt aceton och torkar med papper, den blir kortare för varje gång men är ändå användbar. Sådana här jobb brukar jag göra i flera omgångar - på båda sidor.

Men är det en plan yta som är lite större så är rollern rätt verktyg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev bhemac:
1 timme sedan skrev Thallatha:

Just i det här fallet var det Behmac som sa att det var tråkigt att göra ren aluminiumrollern. 

Kanske borde förtydliga det lite. Det jag plastar verkar ofta vara bordgenomföringar som ska sättas igen dvs små ytor. Där duger pensel gott, att göra rent rollern tar flera gånger så lång tid som själva plastningen. Pensel häller jag i en skvätt aceton och torkar med papper, den blir kortare för varje gång men är ändå användbar. Sådana här jobb brukar jag göra i flera omgångar - på båda sidor.

Men är det en plan yta som är lite större så är rollern rätt verktyg.

 

Jag har också en för kärlek för att sätta igen bottengenomförningar. Kyllbattenintaget till motorn flytta de jag två gånger medett års mellanrum.

Först satt den idiotidkt till mitt i en plan yta och hindrade att man skulle kunna ligga på skrovsidan när man ervade motorn,Så jag flyttade den till ett bätre ställe. Året därpå bytte jag motorn och placerade motorn i ett helt annat utrymme. Då satt kylvattenintaget inte speciellt lättilgängligt i för hållande till motorn, så jag flyttade intaget igen.

Det har änt att jag fyttat en bottengenomföring 10 cm bara för att den blockerat ett stuvutrymme.

Platsar jag en bottengenomförig kör jag absolut med aluminiumrollern. I Regel så plastar hga på ena sidan först, låter det härda över natten. Slipar ur på utsidan och plastar på utsidan nästa dag. Nu för tiden plastar jag alltid med epoxy under vattenlinjen.

Penseln och rollern gjör jag ren lite enkelt i en skvätt aceton och ställer dem i en ren bunke täckt av ren aceton. När jag plasta färdigt nästa dag så slänger jag penseln, men gör ren aluminiumrullen någorlunda. 

Att göra ren en billig skitpensel som jag skall spara till nästa gång tycker jag inte är motiverat.

Trotts att alla människor egentligen är väldigt lika så har vi på marginalen lite olika tankar och ideer. Å det är väl tur attalla inte är som jag. Det hade varit förfärligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...