lundgrenn 0 Postad 17 Maj , 2018 Hej! Har en sunbird corsair 198 från 93 med en omc 3.0. Har ägt den i 3 säsonger men förra året var den på land under hela tiden. Problemet jag har haft är att den går sjukt trög när man gasar iväg, man måste smågasa för annars låter det som motorn kvävs. Jag har hela tiden trott att det var propellern som var felet men när jag nu tog av den var den som den minsta som ex drev.se hade och pratade med dem och de trodde inte det var den som var felet. Jag trodde propellern var fel med för under max fart kommer jag upp i 25 knop men enligt spec ska den gå i ca 30. Motorn varvar ca 3800 i max fart men ska egentligen gå i 4600 varv. Jag har inte mkt erfarenheter av båtar och detta är min första så skulle jätte gärna få några tipps på vad det kan vara. Alla tipps tas gärna emot så jag kan kika på vad det är för fel för båten är jag nöjd med annars och ekonomin talar inte för att byta motor... Mvh Patric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 781 Postad 17 Maj , 2018 Gick den lika illa alla andra år, eller är det bara i år du upplever detta? Om inte så kan det inte vara propeller. Tror mer på förgasare och tändning isåfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lundgrenn 0 Postad 17 Maj , 2018 nej det har tyvärr varit alla åren. Om jag inte har för mig fel tror jag förra ägaren hade gjort något med förgasaren. Kan det vara så att man får för mycket bränsle när det låter som den kvävs och går tungt? Jag fick lite hjälp av en i hamnen första året som kikade lite på förgasaren och tändningen men blev inget bättre men han kanske inte var så kunnig som jag trodde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 781 Postad 17 Maj , 2018 För att någon på detta forum ska kunna hjälpa dig så behövs följande: Mer information om motor, bilder i olika vinklar. Även förgasare, bilder i olika vinklar. Lite mer information om service, när bytes tändstift, tändkablar osv? Gammal bensin? Filter till bränsle? Årsmodell? Typ av förgasare osv. Som du förstår så är det lite svårt att hjälpa dig utan att veta olika saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lundgrenn 0 Postad 17 Maj , 2018 okej ska jag lösa detta under helgen! Tack så mkt för svar ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 17 Maj , 2018 Det låter som du ska lämna in motorn/båten för en översyn hos en verkstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 17 Maj , 2018 Kolla tändningsinställningen, och se till att den får tillräckligt med bensin vid gaspådrag. Den får knappast för mycket, då skulle den troligen gå bättre ju mera du gasar, även om den hostar och bluddrar. Är tändningen väldigt sen, så drar den dåligt också, och kan gå varm. Kolla upp power valves och sånt, som finns i amerikanska förgasare, kolla förgasarmodell, och ta gärna youtube till hjälp. Sök "how to repair omc 3.0 carburetor" på Youtube, så kanske du hittar nåt matnyttigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 18 Maj , 2018 (redigerade) Givet att du har bra komp är det förgasaren eller tändningen med stor sannolikhet. Testa att sätta igen en del av förgasaren med silvertejp eller liknande. Går den bättre då? Redigerad 18 Maj , 2018 av -PLM- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lundgrenn 0 Postad 20 Maj , 2018 Har tagit lite olika bilder hoppas någon kan utläsa något på dem. Service är oljan impeller o så som är bytt senaste åren. tändstift bytte förra ägaren för 3 år sedan. annars har jag inte mycket mer koll på vad som har gjorts. tacksam för all hjälp ni ger och hoppas på ni kan hjälpa mig mer nu med bilder. Med vänlig hälsning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lundgrenn 0 Postad 23 Maj , 2018 2018-05-17 vid 16:32 skrev patrikflink: För att någon på detta forum ska kunna hjälpa dig så behövs följande: Mer information om motor, bilder i olika vinklar. Även förgasare, bilder i olika vinklar. Lite mer information om service, när bytes tändstift, tändkablar osv? Gammal bensin? Filter till bränsle? Årsmodell? Typ av förgasare osv. Som du förstår så är det lite svårt att hjälpa dig utan att veta olika saker. Hjälper dessa bilder något? Väntar på den nya impeller så här inte kunnat testa något alternativ som skrivit innan men tänkte om det går se om det är något fel på sakerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 781 Postad 23 Maj , 2018 Bra där! Nu vet man att du har en Holly 2 ports förgasare. Byt tändstiften som nr1. Sedan har nästan alla som har en båt som tvekar vid gaspådrag bränlefel. Slangen som går in i förgasaren, bakom den sitter det ett filter, åtgärd nr2. Kan köpas hos Hansen, uppge nr på förgasaren. Åtgärd nr3, byt det vita filtret framför motorn, detta är ett vatten seperation filter, skall bytas varje 50e timmar. När detta är byt och du har fräsch bensin i tanken så kollar du om det kommer något från accpumparna, sitter en i varje port. Ska duscha om du pumpar med gasen. Har du otur så blir det att renovera förgasarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lundgrenn 0 Postad 24 Maj , 2018 13 timmar sedan skrev patrikflink: Bra där! Nu vet man att du har en Holly 2 ports förgasare. Byt tändstiften som nr1. Sedan har nästan alla som har en båt som tvekar vid gaspådrag bränlefel. Slangen som går in i förgasaren, bakom den sitter det ett filter, åtgärd nr2. Kan köpas hos Hansen, uppge nr på förgasaren. Åtgärd nr3, byt det vita filtret framför motorn, detta är ett vatten seperation filter, skall bytas varje 50e timmar. När detta är byt och du har fräsch bensin i tanken så kollar du om det kommer något från accpumparna, sitter en i varje port. Ska duscha om du pumpar med gasen. Har du otur så blir det att renovera förgasarn. Okej vad bra! Jag har tydligen börjat åt fel håll men kanske inte gör något? Bytte det filtret framför motorn samtidigt som jag bytte olja och impeller. Men ska lägga i båten idag och då ska jag även byta det andra filtret då vi har en som säljer det nära. Men ska jag lika gärna byta tändstiften direkt? Och isf någon som vilken sort det är jag ska ha? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 781 Postad 24 Maj , 2018 2 timmar sedan skrev lundgrenn: Okej vad bra! Jag har tydligen börjat åt fel håll men kanske inte gör något? Bytte det filtret framför motorn samtidigt som jag bytte olja och impeller. Men ska lägga i båten idag och då ska jag även byta det andra filtret då vi har en som säljer det nära. Men ska jag lika gärna byta tändstiften direkt? Och isf någon som vilken sort det är jag ska ha? mvh Står på plastlocket ovanpå förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 24 Maj , 2018 Det är nog rätt att inte läsa på de gamla stiften. Finns många forumtrådar där folk hittar fel stift i sina motorer. Ett nödköp kan lätt permanentas vid ägarbyte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser